Eksport barang kemas emas buatan Malaysia meningkat 15% tahun ini | DagangNews Skip to main content

Eksport barang kemas emas buatan Malaysia meningkat 15% tahun ini

Kira-kira 80% daripada eksport barang kemas emas Malaysia datang daripada pengilang dan pengeksport yang berpangkalan di Pulau Pinang. - Gambar Hiasan

KUALA LUMPUR 6 Mei - Eksport barang kemas emas buatan Malaysia dijangka berkembang sekurang-kurangnya 15% tahun ini dari 2023.

 

Pada 2023, Malaysia mengeksport produk barang kemas emas bernilai RM7.7 bilion berbanding RM7.39 bilion pada 2022, menurut Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade).

 

Dari Januari hingga Februari 2024, Malaysia mengeksport produk barang kemas emas bernilai RM1.29 bilion berbanding RM1.09 bilion pada tempoh yang sama 2023.

 

Penasihat Persatuan Tukang Emas (PGA) Pulau Pinang Joeson Khor berkata, Rizab Persekutuan AS (Fed) tidak mungkin menaikkan kadar faedah tahun ini, yang akan memudahkan pelabur meminjam dan memegang emas untuk tempoh yang lama

 

“Fed berkemungkinan besar telah menyelesaikan kempen kenaikan kadar yang paling agresif dalam empat dekad, membawa kadar faedah ke paras tertinggi 23 tahun 5.25% hingga 5.5% selepas 11 kenaikan kadar.

 

"Selepas memberi tumpuan kepada inflasi sejak dua tahun lalu, pegawai Fed mungkin mula mengalihkan tumpuan mereka untuk meminimumkan bahaya pada pasaran pekerjaan, dengan pengangguran semakin meningkat dan ekonomi kembali normal," kata Khor kepada The Star.

 

 

Joeson Khor
                Joeson Khor

 

 

Khor berkata, emas adalah aset yang sangat cair tanpa risiko kredit atau liabiliti, dengan nilainya terpelihara dari semasa ke semasa.

 

“Emas juga mendapat manfaat daripada pelbagai sumber permintaan: sebagai pelaburan, aset rizab, barang kemas dan komponen teknologi.

 

"Ini bermakna emas boleh meningkatkan portfolio dalam tiga cara utama: memberikan pulangan jangka panjang, menambah baik kepelbagaian dan menyediakan kecairan,” katanya.

 

Sejak Januari 2024, bank pusat di Turkiye, China, Jordan, Republik Czech, Kazakhstan dan India telah meningkatkan pengumpulan emas mereka sebanyak 39 tan, menurut laporan World Gold Council 2024.

 

“Jika trend ini berterusan, kita boleh melihat harga emas melonjak sehingga AS$2,500 seauns daripada AS$2,309 seauns pada masa ini.

 

"Harga emas kemudiannya akan memenuhi paras rintangannya," kata Khor.

 

 

iktisad

 

 

Menurut laporan penyelidikan 360 bertajuk Pasaran Barang Kemas Emas 2024: Trend dan Analisis Pertumbuhan Masa Depan, saiz pasaran barang kemas emas global, dianggarkan bernilai AS$2.4 bilion pada 2023, diramalkan meningkat kepada AS$2.9 bilion menjelang 2031, meningkat 3.8%.

 

Laporan Matrade juga menunjukkan Singapura, Emiriah Arab Bersatu, United Kingdom, India dan China merupakan pembeli utama produk barang kemas emas Malaysia.

 

Khor berkata penangguhan cukai barangan bernilai tinggi di Malaysia akan merangsang pembelian domestik.

 

Kira-kira 80% daripada eksport barang kemas emas Malaysia datang daripada pengilang dan pengeksport yang berpangkalan di Pulau Pinang.

 

Lebih 60% daripada 650 ahli PGA adalah syarikat kecil dan sederhana dengan perolehan tahunan kurang daripada RM25 juta.

 

 

emas

 

 

Khor berkata berikutan kemerosotan 0.3% pada Februari, emas mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada awal Mac, meningkat lebih daripada 6% pada minggu pertama bulan itu dan pada masa penulisan ini didagangkan jauh melebihi AS$2,100 setiap auns.

 

“Kenaikan harga boleh, sebahagiannya, dijelaskan oleh kelemahan dolar, penurunan dalam hasil Perbendaharaan AS, peningkatan dalam turun naik pasaran, cetakan data ekonomi AS yang lemah dan faktor lain seperti 'teknikal' dan aktiviti over-the-counter, ” katanya. - DagangNews.com