DEFTECH perkenal pesawat udara tanpa pemandu pertama di Malaysia | DagangNews Skip to main content

DEFTECH perkenal pesawat udara tanpa pemandu pertama di Malaysia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 28 Mac - DRB-HICOM Defence Technologies Sdn Bhd (DEFTECH) memperkenalkan pesawat udara tanpa pemandu (UAV) pertama di Malaysia yang direka dan dibangunkan secara tempatan.

 

Produk yang direka dan dibangunkan DEFTECH Unmanned Systems Sdn Bhd itu diperkenalkan secara rasmi oleh Panglima Tentera Udara, Jeneral Datuk Seri Mohd Asghar Khan Goriman Khan di Defence Service Asia 2022 ke-17 (DSA 2022) di Pusat Dagangan dan Pameran Antarabangsa (MITEC) yang bermula hari ini hingga 31 Mac 2022.

 

Dikenali sebagai Pesawat Perisikan Peninjauan Pemantauan tanpa pemandu (ISR UAV), ia merupakan UAV taktikal kendalian landasan yang mampu melaksanakan operasi kompleks, dron autonomi berkebolehan mengekses kawasan sukar, sekali gus meminimumkan risiko nyawa manusia.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan DEFTECH, Fazley Ariffin berkata, pembangunan UAV taktikal pertama negara itu merupakan satu pencapaian membanggakan untuk industri pertahanan tempatan.

 

Beliau berkata, teknologi autonomi seperti UAV atau dron dapat melipat gandakan keupayaan pasukan pertahanan dan keselamatan. 

 

"Ia menyediakan platform yang selamat dalam mengendalikan apa jua situasi atau persekitaran yang bahaya dan mencabar. Pembangunan UAV taktikal secara dalaman yang pertama ini menandakan satu langkah ke hadapan yang baharu dan menarik untuk DEFTECH dalam menerokai bidang teknologi pertahanan. 

 

 

deftech
Panglima Tentera Udara, Jeneral Datuk Seri Mohd Asghar Khan Goriman Khan (dua dari kanan) bersama Fazley Ariffin (kanan) melihat dari dekat pesawat udara tanpa pemandu (UAV) yang direka dan dibangunkan secara tempatan.

 

 

"Ia adalah satu tindakan wajar dalam usaha untuk meningkatkan keupayaan tempatan dan berkebolehan untuk  berdikari dalam bidang sensitif seperti ini,” katanya dalam satu kenyataan.

 

Fazley berkata, pembangunan UAV ISR adalah hasil daripada pengalaman yang dipelajari ketika bekerjasama dengan pasukan pertahanan dan keselamatan dalam mengendalikan dron untuk operasi yang berbeza.

 

 “Penggunaan UAV oleh pihak tentera dan keselamatan awam pasti akan menjadi aset untuk keselamatan negara Malaysia, terutamanya untuk situasi kritikal dan sensitif masa, seperti pengawasan dan kawalan sempadan. 

 

"DEFTECH akan terus membangunkan teknologi sistem tanpa pemandu tempatan untuk mengurangkan pergantungan kepada pihak luar, dan membina keupayaan tempatan dalam sistem pertahanan negara,” katanya.

 

DEFTECH ISR UAV mempunyai kemampuan mengawasi ruang udara di waktu siang dan malam, serta berupaya beroperasi di pedalaman dan maritim. 

 

Ia direka bentuk mempunyai berat maksimum 120 kilogram (kg) untuk berlepas, ketahanan selama 10 jam dengan jarak 100 kilometer dan boleh membawa kapasiti muatan seberat 15 kg.

 

Pembangunan 100% UAV tempatan ini memastikan sokongan teknikal dan tindak balas yang cepat pada kos yang kompetitif. Badan pesawat ini sendiri telah dibangunkan dan dibina sepenuhnya secara tempatan dengan keupayaan fabrikasi komposit. 

 

UAV Taktikal DEFTECH juga boleh disesuaikan sepenuhnya mengikut operasi khusus yang dikehendaki oleh pengguna. - DagangNews.com