Bilangan jawatan kosong meningkat 106.6% pada Mei 2022 - FastJobs Malaysia | DagangNews Skip to main content

Bilangan jawatan kosong meningkat 106.6% pada Mei 2022 - FastJobs Malaysia

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 15 Jun - Bilangan jawatan kosong pekerjaan meningkat sebanyak 106.6% pada bulan Mei 2022 berbanding tempoh sama pada 2021, menurut data platform FastJobs Malaysia.

 

Kekosongan jawatan meningkat dengan ketara dari tahun ke tahun dalam industri jualan, runcit dan pemasaran, hospitaliti, makanan dan minuman serta pentadbiran dan perkeranian, susulan pembukaan semula ekonomi. 

 

Industri hospitaliti serta makanan dan minuman mempunyai kekosongan terbanyak dengan 205.3% peningkatan berbanding tahun lepas. 

 

Jawatan kosong dalam pentadbiran dan bidang perkeranian meningkat sebanyak 84.5% berbanding tempoh yang sama tahun lalu, malah melebihi jumlah pekerjaan yang ada sebelum pandemik. 

 

Secara perbandingan, bilangan pekerjaan jualan, runcit dan pemasaran yang disiarkan ke platform telah meningkat sebanyak 64.4% sejak tempoh yang sama tahun lepas.

 

"FastJobs Malaysia telah memerhatikan bahawa pasaran buruh bukan eksekutif kembali berkembang pesat sejak ekonomi Malaysia dibuka semula pada April 2022," menurut kenyataan tersebut hari ini.

 

Pengurus Besar FastJobs Malaysia, Joelle Pang berkata, program vaksinasi sedang dilaksanakan di seluruh dunia dan di Malaysia hasil daripada pandemik. 

 

Beliau berkata, ini bermakna syarikat, termasuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) sedang menyesuaikan diri ke tempat kerja endemik yang berbeza daripada yang biasa mereka lakukan sebelum COVID-19 melanda.

 

“COVID-19 telah mempengaruhi cara orang ramai mengambil dan mencari pekerjaan dalam sektor bukan eksekutif. Pada masa lalu, pencari kerja akan pergi ke lokasi majikan untuk temu duga atau beramai-ramai ke acara pengambilan. Hari ini, pencari kerja boleh memohon secara dalam talian. 

 

"Pengambilan mudah alih juga popular dalam kalangan majikan, kerana ia membolehkan mereka menghubungi lebih ramai pencari kerja sambil mengurangkan kos," katanya, sambil menambah bahawa FastJobs Malaysia mempunyai lebih 1.5 juta pencari kerja tempatan berdaftar dan lebih 20,000 jenama Malaysia di platform digitalnya.

 

Pasukan FastJobs Malaysia terus bekerjasama dengan peneraju industri merentasi ekonomi utama sektor semasa melancarkan inovasi pengambilan baharu seperti e-FastRecruit, yang membantu majikan dengan usaha pengambilan maya besar-besaran mereka dalam tempoh yang singkat.

 

FastGig pula membenarkan pekerja gig untuk memilih pekerjaan yang sesuai dengan jadual dan kemahiran mereka berdasarkan lokasi pilihan mereka, syarikat atau skop kerja. - DagangNews.com