Berhati-hati dengan prospek VS Industry, RHB Investment semak turun penarafan kepada 'neutral' | DagangNews Skip to main content

Berhati-hati dengan prospek VS Industry, RHB Investment semak turun penarafan kepada 'neutral'

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 18 Okt - RHB Investment Bank menyemak turun penarafan VS Industry kepada 'neutral' daripada 'beli' sebelum ini dengan harga sasaran lebih rendah pada 86 sen daripada RM1.49 sesaham berikutan prospeknya yang masih kekal membimbangkan. 

 

Menurut firma itu, kesan pendapatan yang ketara mungkin timbul daripada pemotongan pesanan sekiranya persekitaran makroekonomi semakin merosot, dengan mengambil kira kos tetap yang tinggi dan menyebabkan leveraj operasi yang negatif.

 

Katanya, kumpulan sebelum ini memberitahu terdapat permintaan yang lebih perlahan membabitkan pelanggan utamanya, khususnya Pelanggan X, dengan sebahagiannya menangguhkan pelancaran produk baharu.

 

"Ini berkemungkinan disebabkan sentimen yang lebih berhati-hati dalam kalangan pelanggan memandangkan prospek ekonomi global yang mencabar pada masa hadapan.

 

"Selain itu, kami juga percaya pelanggan boleh membuat pelarasan pada tahap inventori tinggi lebih awal disebabkan gangguan rantaian bekalan," katanya dalam nota kajian hari ini.

 

VS Industry menjangkakan peningkatan volum yang mendadak untuk Pelanggan X, berikutan permintaan yang kukuh untuk barisan pengeluaran sedia ada dan sumbangan daripada barisan pengeluaran baharu.

 

Ia mencukupi untuk memacu pertumbuhan 20% pendapatan syarikat pada tahun kewangan berakhir 31 Julai 2023 (FY23), mengimbangi volum yang lebih rendah untuk pelanggan utama lain.

 

Namun, RHB Investment percaya inovasi produk Pelanggan X, profil pelanggan akhir yang mewah dan kehilangan pembekal utama adalah faktor utama yang mengekalkan permintaan walaupun menghadapi masalah makroekonomi, yang sepatutnya menawarkan pesanan yang lebih baik kepada syarikat.

 

"Berikutan pemulihan pendapatan secara berturut-turut sejak merosot ke paras rendah pada suku pertama FY22, pendapatan kumpulan dalam tempoh terdekat kekal stabil, berdasarkan musim puncak dan permulaan barisan pengeluaran baharu.

 

"Pesanan ini akan dipenuhi dengan ketibaan pengambilan buruh asing baharu dan masalah kekurangan komponen semakin mereda," jelasnya.

 

Secara keseluruhan, firma itu percaya kelemahan harga sahamnya telah mempengaruhi risiko kelembapan tetapi profil risiko-ganjaran tidak lagi menarik.

 

"Oleh itu, kami menjangkakan sikap berhati-hati terhadap gambaran makroekonomi, persekitaran kadar faedah yang meningkat dan risiko penurunan pendapatan daripada pemotongan pesanan selanjutnya akan menafikan prospek pendapatan jangka masa terdekat," tambahnya.

 

RHB Investment turut mengurangkan unjuran hasil VS Industry bagi FY23 hingga FY25 sebanyak 10% hingga 20% setelah mengambil kira pandangannya yang masih berhati-hati terhadap prospek kumpulan selepas mengadakan lawatan ke fasilitinya baru-baru ini.

 

Setakat 10.46 pagi, harga sahamnya menokok 1.5 sen atau 1.82% kepada 84 sen dengan 826,800 saham diniagakan. - DagangNews.com