Berbasikal di Malaysia : Beriadah atau hanya trend? | DagangNews Skip to main content

Berbasikal di Malaysia : Beriadah atau hanya trend?

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

Pada hari ini dengan kuarantin dan PKP, semakin ramai memilih untuk berbasikal, hampir setiap hari.

 

Saya teringat pada tahun 1984, saya membeli sebuah basikal lumba terpakai berharga $70 untuk kegunaan di kampus Universiti Waikato, Hamilton.

 

Waktu itu pensyarah dan pelajar di New Zealand sudah mula menggunakan basikal dengan agak meluas di mana parkir basikal cukup besar.

 

Saya menggunakan basikal lumba untuk ke mana sahaja termasuk bersiaran dan berjalan merentas daerah Hamilton. Tidak ramai pelajar Malaysia, dengan sahabat seperti Anidah dan Saniah turut sama.

 

Ramai kawan Maori juga berbasikal untuk ke kampus dan ke bandar serta merentas negeri.

 

Sekarang, pada tahun 2021, riadah berbasikal menjadi trend yang diikuti ramai dengan berbondong-bondong orang berkumpulan berbasikal setiap hujung minggu. Satu hobi yang cukup baik untuk kesihatan tubuh badan dan ramai yang kelihatan.

 

Pada kawan-kawan di Dubai yang telah hampir sepuluh tahun riadah berbasikal. Dubai tidak sering dianggap sebagai destinasi berbasikal, tetapi berbasikal di Dubai dan UAE sangat popular. Orang sering terkejut dengan betapa popularnya.

 

Setiap hujung minggu beribu-ribu orang pergi ke trek berbasikal khusus, yang merupakan antara yang terbaik anda dapati di mana sahaja di dunia. Trek di Warqa, Nad Al Sheba, Hatta dan Al Qudra sungguh popular.

 

Perjalanan singkat dari pusat bandar Dubai adalah trek kitaran Al Qudra, rangkaian sejauh 50 batu tanpa trafik, tarmac sahaja yang melintasi padang pasir. Pusat-pusatnya merangkumi kedai basikal, tandas dan kemudahan pancuran mandi dan pada hujung minggu ia sibuk dengan penunggang basikal. Berharap untuk mengalami angin dan gurun yang terkenal di UAE, dan pada hari kerja jangan terkejut jika satu-satunya makhluk hidup yang anda lihat adalah oryx yang berlari di sebelah.

 

Sheikh Hamdan bin Mohammed, Putera Mahkota Dubai, telah bersetuju dengan strategi Dh400 juta untuk menjadikan berbasikal lebih selamat di Dubai.

 

"Kami meluluskan Dubai City Friendly Bicycle City 2025, yang merangkumi 18 inisiatif bernilai Dh400 juta," tulisnya di Twitter.

 

"Matlamat kami adalah agar Dubai berada di antara yang terbaik di dunia untuk kualiti hidup, dengan projek yang menyediakan gaya hidup sihat dan visi yang bertujuan untuk kebahagiaan masyarakat."

 

Terdapat 425 kilometer laluan kitaran di Dubai dan RTA merancang untuk meningkatkannya menjadi 668km menjelang 2025.

 

dubai

 

Jambatan untuk penunggang basikal dan pejalan kaki di Jalan Ras Al Khor dibuka pada bulan Februari, menghubungkan laluan Al Khawaneej, Mushrif dan Al Warqa dengan kawasan perumahan International City, dan Dragon Mart mall.

 

Laluan tersebut membolehkan penunggang basikal mengayuh di lorong mereka sendiri tanpa rasa takut untuk dilanggar.

 

Beliau mendesak pihak berkuasa untuk menerapkan praktik terbaik global, dan semua langkah keselamatan diperlukan untuk mengembangkan jaringan yang sesuai dengan basikal.

 

Arahan Sheikh Hamdan selaras dengan objektif Dubai Vision 2021, yang bertujuan memperkukuh kedudukan Dubai sebagai tempat yang paling disukai di dunia untuk tinggal, bekerja dan berkunjung.

 

Meningkatkan kemudahan berbasikal juga akan membantu mengurangkan jejak karbon UAE sejajar dengan Strategi Tenaga 2050, yang bertujuan mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 16% pada akhir 2021.

 

Saya tidak pasti di Malaysia ke arah mengurangkan pelepasan karbon dengan mengurangkan kenderaan.

 

Oleh kerana jalan-jalan dikosongkan oleh kenderaan sementara orang-orang masih dalam kuarantin, mungkin mereka mahu memenuhi aktiviti dengan perkara lain: berbasikal.

 

Ya, basikal akan menyaksikan kebangkitan semula pada tahun 2021, dengan orang membeli dan menunggangnya dengan kadar pantas untuk berlari ke garisan penamat Tour de France.

 

Basikal berharga di bawah $1,000 "terbang dari rak" ketika pelanggan berbondong-bondong ke kedai yang lebih kecil setelah mendapati kedai besar tidak lagi mempunyai basikal dalam stok.

 

Keluarga mencari aktiviti untuk terus aktif, terutama semasa kuarantin dan bagaimana dapat keluar dan melakukan sesuatu serta memastikan anak-anak mereka kekal aktif dan bertenaga?

 

Ramai berbasikal untuk meluangkan masa bersama-sama keluarga. 

 

berbasikal

 

Pengalaman keseluruhan menunggang basikal bersama-sama sangat hebat dan telah dapat menghabiskan banyak masa berkualiti di kawasan yang benar-benar dapat memberi tumpuan satu sama lain.

 

Terdapat banyak kemungkinan riadah basikal melonjak: Keperluan untuk bersenam kerana gimnasium ditutup, keinginan untuk meluangkan masa dengan keluarga atau keputusan untuk berulang-alik menggunakan basikal untuk mengelakkan transit massa adalah beberapa sebab mengapa orang kembali ke berbasikal.

 

Dalam masa sama, dapat dilihat lebih banyak kecederaan basikal dan masalah yang berkaitan kerana orang berbasikal di mana-mana.

 

Penjualan, topi keledar dan aksesori basikal lain meningkat 75% hingga $1 bilion bulan April lalu di Amerika, tidak pasti di Malaysia.

 

Ini menandakan kali pertama penjualan melepasi ambang $1 bilion dalam tempoh satu bulan. Penjualan basikal santai meningkat lebih daripada 200%, sementara penjualan basikal kanak-kanak melonjak 107%. Bagaimanapun, penjualan basikal lumba meningkat 270%.

 

Kekurangan basikal telah menimbulkan kesan domino di mana orang yang ingin menunggang harus memperbaiki basikal lama mereka.

 

"Udara segar, vitamin D, sinar matahari dan hanya untuk menghilangkan kegelisahan. Kuarantin ini mencetuskan banyak kegelisahan dan membuat endorfin mengalir ke badan anda daripada hanya duduk di sofa menonton Netflix."

 

netflix

 

Mereka dapat keluar dan menggerakkan badan mereka, membuat aktiviti fizikal, mendapat cahaya matahari dan rasa sangat membantu orang menangani kesukaran untuk dikurung.

 

Menunggang basikal juga menawarkan alternatif yang baik untuk aktiviti luar yang lain. Rasa yang baik adalah anda mendapat perasaan berada di luar. Perasaan yang berbeza daripada berlari atau berjalan kerana dapat pergi lebih jauh. Dapat melihat lebih banyak pemandangan. Ini sedikit sensasi yang berbeza dan lebih mudah untuk kebanyakan orang.

 

Impak positif berbasikal mungkin jelas, tetapi persoalannya tetap ada: Adakah berbasikal akan bertahan jika dan ketika kita kembali semula kepada keadaan 'normal'?

 

Begitupun, sangat menerujakan apabila lebih ramai orang berbasikal dan berharap serta yakin aktiviti ini akan berterusan.

 

Dubai telah lama riadah berbasikal, kita tunggu bandar di Malaysia untuk mengikut jejak. Bagi saya yang sudah lama berbasikal, apa yang dihairankan? - DagangNews.com