Bank Negara giat sediakan rangka kerja pra-kelulusan cepat bagi syarikat bawa balik dana asing | DagangNews Skip to main content

Bank Negara giat sediakan rangka kerja pra-kelulusan cepat bagi syarikat bawa balik dana asing

KUALA LUMPUR 10 Mei - Bank Negara Malaysia (BNM) giat menyediakan rangka kerja pra-kelulusan cepat bagi syarikat yang membawa balik dana mata wang asing dan menukarnya kepada ringgit, untuk membolehkan mereka melabur semula di luar negara apabila tiba masanya, kata timbalan gabenor Adnan Zaylani.

 

Adnan berkata, rangka kerja tersebut dipertimbangkan kerana banyak syarikat mendapati lebih mudah untuk tidak membawa balik baki mata wang asing, bagi mengelakkan proses kelulusan untuk melabur semula di luar negara.

 

"Bagi beberapa syarikat yang kami libatkan dalam perkara ini, responnya sangat menggalakkan, dengan sesetengahnya membawa balik dan menukar kepada ringgit dengan serta-merta," katanya pada Forum Ekonomi Kebangsaan 2024 pada Khamis, lapor The Edge.

 

"Satu anggaran kasar yang berhati-hati menempatkan potensi penukaran pendapatan tahunan sendiri dalam julat AS$6 hingga AS$7 bilion. Sebagai gambaran, jumlah ini sudah cukup untuk menampung aliran keluar bersih negatif kita pada 2023," kata Adnan.

 

Dalam usaha menggalakkan aliran masuk ke pasaran pertukaran asing, Adnan berkata BNM telah bekerja dengan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC), syarikat berkaitan kerajaan (GLC), dan juga syarikat-syarikat dan pengeksport untuk memulangkan dan menukar pendapatan asing mereka.

 

 

Adnan Zaylani
                               Adnan Zaylani

 

 

BNM juga telah melanjutkan libatan ini ke arah menguruskan pelaburan mereka di luar negara dan baki mata wang asing, katanya.

 

Menurutnya, volume pasaran pertukaran asing dan aliran dua hala telah meningkat dengan ketara, menunjukkan tahap likuiditi yang lebih tinggi.

 

Purata perdagangan harian FX telah meningkat dari AS$15.5 bilion pada 2023 kepada lebih AS$17 bilion sepanjang tahun ini, kata Adnan.

 

OPR bukan alat yang baik untuk mempertahankan ringgit

Dalam ucapannya di acara tersebut, Adnan menerangkan usaha BNM untuk menguruskan tekanan jangka pendek terhadap mata wang tempatan.

 

BNM telah menggunakan alat-alat utamanya untuk memelihara kestabilan dan mengelakkan depresiasi yang berlebihan dalam pasaran, walaupun kadar dasar semalaman (OPR), atau kawalan modal yang dilihat semasa Krisis Kewangan Asia 1998, bukan di antara pilihan-pilihannya.

 

"Kita telah melakukan intervensi - menjual mata wang asing dan membeli ringgit - dan kita telah melakukannya untuk beberapa ketika," kata timbalan gabenor tersebut.

 

Mengenai penggunaan OPR, Adnan menjelaskan bahawa dasar monetari BNM ditentukan berdasarkan prospek pertumbuhan dan inflasi, dan bank pusat tidak melihat OPR sebagai "alat yang baik untuk mempertahankan ringgit".

 

"Sebaliknya, menaikkannya untuk sepadan atau melebihi peningkatan kadar Dana Persekutuan AS akan merosakkan ekonomi. Kawalan modal juga akan merosakkan landskap pelaburan dan ekonomi kita dengan menghalang pelaburan baru yang sangat diperlukan daripada masuk, selain daripada berpotensi menyebabkan aliran modal keluar," katanya.

 

Semalam, BNM memutuskan untuk mengekalkan OPR pada 3%, seperti yang dijangkakan secara meluas, dengan menyebut peningkatan aktiviti ekonomi yang semakin baik di tengah-tengah inflasi sederhana.

 

BNM telah mengekalkan kadar dasar tidak berubah selama setahun sekarang sejak terakhir dinaikkan pada Mei 2023 sebanyak 25 mata asas, menentang langkah-langkah terkini oleh rakan sejawatnya.

 

Jawatankuasa Polisi Monetari mempunyai tiga sesi mesyuarat lagi tahun ini untuk memutuskan tentang OPR dan mesyuarat seterusnya dijadualkan pada 10 dan 11 Julai. Kebanyakan firma penyelidikan menjangkakan BNM untuk mengekalkan kadar tersebut tidak berubah untuk baki tahun ini. - DagangNews.com