Bagaimana perniagaan berasaskan data, berkembang dengan kuasa analitik? | DagangNews Skip to main content

Bagaimana perniagaan berasaskan data, berkembang dengan kuasa analitik?

Oleh Mritunjay Kumar, Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Insightzclub

PADA zaman ini, maklumat hampir sentiasa berada di hujung jari kita. Dengan sifat ledakan data besar, jumlah maklumat yang menakjubkan sentiasa dihasilkan daripada pelbagai sumber.

 

Bagi sebuah syarikat, tidak kira sama ada mereka adalah permulaan atau kerjasama yang mantap, menguasai data tidak dapat dielakkan untuk pertumbuhan dan akhirnya, kejayaan.

 

Lebih daripada 80% perniagaan Malaysia bersetuju bahawa analisis data dan perisian risikan perniagaan adalah penting untuk sebarang operasi perniagaan dalam landskap perniagaan hari ini.

 

Tambahan pula, 90% daripada syarikat ini menggunakan analisis data untuk meningkatkan prestasi mereka.

 

Dengan mempunyai pangkalan data yang teguh, perniagaan diberi kuasa untuk merancang strategi mereka dengan lebih cekap – membawa kepada pelbagai faedah seperti mengurangkan risiko defisit, mengunjurkan arah aliran masa depan dan banyak lagi.

 

Meningkatkan Kebolehpasaran

Perniagaan mesti mengikuti arah aliran masyarakat dan landskap ekonomi tempatan untuk meletakkan diri mereka secara strategik dalam pasaran.

 

Memahami wacana industri terkini dan kesannya adalah penting untuk penentududukan ini. Dengan analisis menyeluruh, perniagaan boleh merangka strategi pemasaran yang disesuaikan dengan titik jualan unik (USP) mereka dan menonjol di tengah-tengah industri yang paling padat sekalipun.

 

 

Mritunjay Kumar
                                                              Mritunjay Kumar

 

 

Dengan mempunyai data yang kukuh tentang arah aliran pasaran, perniagaan juga boleh mengoptimumkan kempen untuk hasil yang lebih baik.

 

Sebagai contoh, data ini boleh digunakan untuk menjalankan metodologi yang dikenali sebagai ujian berpecah untuk menentukan strategi pemasaran yang paling berkesan. Kaedah ini membolehkan syarikat mengenal pasti variasi mana yang diutamakan oleh khalayak sasaran mereka sebelum meningkatkan kempen cekap dan kos efektif.

 

Mengekalkan Pelanggan Setia

Pernah terfikir bagaimana Apple telah dapat menegakkan ekosistem yang tidak boleh dipecahkan selama beberapa dekad?

 

Jawapannya terletak pada salah satu data yang paling berharga untuk semua perniagaan: tingkah laku pengguna, crème de la creme analitik perniagaan.

 

Daripada demografi, tabiat membeli dan maklum balas langsung, setiap maklumat boleh membuat atau memutuskan rantaian perhubungan pelanggan. Menawarkan pelanggan anda apa yang mereka mahu dan perlukan adalah lebih mudah diucapkan daripada dilakukan.

 

Walau bagaimanapun, bagi perniagaan yang mampu mencapai matlamat ini, ia adalah alat yang berkuasa untuk memastikan pertumbuhan yang besar dan mengekalkan asas pelanggan yang setia dalam jangka masa panjang.

 

Mendapatkan Unjuran Tepat

Menggunakan analitik ramalan membolehkan perniagaan bukan sahaja mengekalkan strategi mereka tetapi untuk terus mendahului permainan.

 

Dengan pandangan yang konsisten tentang kekuatan dalaman syarikat serta turun naik pasaran, data boleh meramalkan arah aliran masa depan yang sangat tepat yang boleh menjadi kunci kepada kejayaan berterusan perniagaan.

 

Mendapatkan 'pandangan sekilas' ini dalam masa terdekat, corak, peluang dan halangan dapat dikenal pasti. Terutama bagi syarikat yang kedua, banyak syarikat cenderung mengelak daripada mengambil tindakan berisiko kerana takut akan perkara yang tidak diketahui.

 

Melalui data, unjuran yang tepat membantu perniagaan mengatasi cabaran ini untuk mendapatkan ganjaran yang hebat dan mengatasi pesaing mereka (yang mungkin bimbang tentang ketidakpastian yang tepat itu).

 

Meningkatkan Operasi Perniagaan

Dengan menganalisis data, perniagaan boleh mengenal pasti ketidakcekapan dalam operasi harian mereka untuk menyelaraskan proses – membawa kepada pengurangan kos dan mengoptimumkan tenaga kerja.

 

Jurutera industri boleh menganalisis data untuk mencari cara untuk menjadikan operasi yang paling rumit berjalan dengan lebih cekap.

 

Ini berfungsi dengan baik terutamanya dengan teori kekangan - mengenal pasti faktor pengehad paling penting yang menghalang pencapaian matlamat dan kemudian memperbaiki kekangan itu secara sistematik sehingga ia bukan lagi faktor pengehad.

 

Menurut laporan NewVantage, hampir 92% daripada eksekutif Fortune 1000 mengatakan budaya adalah halangan terbesar untuk mempraktikkan hasil data besar. Perniagaan perlu melatih pekerja untuk menggunakan data untuk keberkesanan maksimum.

 

Sebagai contoh, perbelanjaan inventori selalunya akan datang dengan risiko mengikat modal daripada inventori yang tidak diperlukan.

 

 

anekdot mawarith

 

 

Dengan bantuan analisis data, perniagaan boleh meramalkan corak jualan dan mendedahkan masa paling optimum untuk membeli inventori serta jumlah inventori yang perlu disimpan.

 

Untuk memupuk pangkalan data ini dan melatih pekerja berasaskan data, perniagaan boleh memilih pelbagai bengkel atau mendapatkan kepakaran syarikat penyelidikan data yang kompeten seperti Insightzclub untuk mengemudi transformasi ini.

 

Dengan mempunyai pasukan khusus yang akan dapat menyampaikan cerapan yang sangat diperibadikan, syarikat dari semua saiz boleh mendapat manfaat daripada membuat keputusan yang lebih baik, pemasaran yang lebih bijak dan pulangan atas pelaburan (ROI) yang lebih tinggi dalam jangka masa panjang.

 

Dalam landskap perniagaan yang kompetitif hari ini, analitik data bukan lagi satu kemewahan tetapi satu keperluan untuk mana-mana perniagaan untuk berkembang maju.

 

Syarikat semakin memanfaatkan data untuk memacu pertumbuhan dan membuat keputusan yang lebih bijak.

 

Jangan ketinggalan – sudah tiba masanya untuk menerima data dan melonjakkan perniagaan anda ke peringkat seterusnya. - DagangNews.com