27 penyelidik terpilih terima geran penyelidikan Program Pembangunan Dasar MASA 2.0 | DagangNews Skip to main content

27 penyelidik terpilih terima geran penyelidikan Program Pembangunan Dasar MASA 2.0

Azril Mohd Amin
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 28 Mac - Sebanyak 27 kertas cadangan Program Pembangunan Dasar Institut Masa Depan Malaysia (MASA) kohort-2 (MPDP 2.0) telah terpilih daripada sejumlah 254 kertas cadangan yang dikemukakan 29 buah Institut Pengajian Tinggi Awam dan Swasta (IPTA/IPTS) pada tahun ini.

 

Kertas cadangan tersebut meliputi bidang tumpuan, termasuk perubahan iklim, keterjaminan makanan, pembinaan daya tahan kesihatan dan kesiapsiagaan krisis masa depan, menangani keciciran pembelajaran, memacu perniagaan, rumah mampu milik dan perlindungan sosial.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Institut MASA, Azril Mohd Amin berkata, senarai penerima geran MPDP 2.0 yang terpilih telah diluluskan dan dimuktamadkan oleh Ahli Lembaga Pemegang Amanah MASA pada 27 Mac 2023. 

 

Katanya, mereka yang berjaya akan menerima geran penyelidikan bernilai RM10,000 untuk kertas ringkasan polisi yang dihasilkan. 

 

"Penerima geran MPDP juga digalakkan untuk menerbitkan laporan penyelidikan masing-masing dalam jurnal berwibawa, sama ada di dalam atau luar negara," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Terdahulu, MASA terus memainkan peranannya sebagai peneraju penyelidikan dasar dalam menyokong penghasilan kajian berimpak tinggi yang menyumbang kepada pembangunan sosioekonomi negara, dengan sekali lagi menawarkan geran penyelidikan MPDP 2.0.

 

MPDP 2.0 merupakan kesinambungan daripada MPDP yang telah diperkenalkan pada September 2021. 

 

Ini adalah susulan kejayaan MPDP menghasilkan 30 kertas dasar yang memberi tumpuan kepada cadangan penyelesaian terhadap isu-isu kritikal pemulihan dan pembangunan ekonomi negara. 

 

Para penyelidik MPDP telah menghasilkan penyelidikan berkualiti berkaitan kemiskinan situasi, pendidikan kumpulan B40, aspek perancangan bandar lestari bagi kumpulan B40, keterangkuman wilayah khususnya di Sabah dan Sarawak.

 

Ini termasuk, model perusahaan sosial bagi perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS), potensi ekonomi hijau, sekuriti makanan serta pemerkasaan sektor ekopelancongan. - DagangNews.com