Generasi Strawberi gugat kualiti tenaga kerja industri | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 10 May 2024

Generasi Strawberi gugat kualiti tenaga kerja industri

 

 

TERDAPAT banyak istilah yang menggambarkan setiap generasi. Satu daripadanya ialah istilah popular yang menjadi perbualan hangat di saluran media sosial yang dipanggil `generasi strawberi’.

 

Istilah ini umumnya ditujukan kepada generasi muda yang bergantung kepada teknologi dan kemajuan sosial.

 

Tidak sedikit orang juga menggunakan istilah ini dalam erti kata negatif untuk menunjukkan bahawa generasi ini cenderung terlalu lemah, mudah berputus asa, dan kehilangan nilai tradisi.

 

Konflik antara generasi adalah isu klasik yang berlarutan sejak dahulu lagi. Dalam era sekarang, terdapat dakwaan yang meletakkan generasi yang berbeza untuk bertanding.

 

Baby Boomers digambarkan sebagai yang paling berdaya tahan manakala Generasi Strawberi dilihat sebagai generasi yang lebih bijak dan cekap, walaupun kurang lasak berbanding rakan sejawat yang lebih tua.

 

Apa itu Generasi Strawberi?

Generasi strawberi adalah istilah yang menggambarkan fenomena generasi muda masa kini. Mereka kononnya mempunyai idea dan kreativiti yang tinggi, tetapi apabila diberi sedikit tekanan mereka mudah patah seperti buah strawberi.

 

 

Prof Rhenald Kasali

 

 

Seperti yang disebut oleh Prof Rhenald Kasali dalam bukunya yang bertajuk Generasi Strawberi, beliau menyatakan generasi ini merupakan generasi yang mempunyai banyak idea bernas dan kreativiti yang tinggi.

 

Malangnya, mereka sangat mudah berputus asa, mudah terluka, lambat, mementingkan diri sendiri, dan pesimis tentang masa depan.

 

Jika ditelusuri kembali, istilah generasi strawberi pertama kali muncul di Taiwan untuk menggambarkan generasi muda yang dilahirkan selepas 1981 (pasca-80) dan menghadapi kesukaran menangani tekanan sosial tidak seperti ibu bapa mereka ketika mereka masih muda.

 

Dari masa ke masa, banyak perdebatan telah timbul mengenai kumpulan tahun sedia ada untuk penggal ini. Tidak sedikit yang percaya istilah itu lebih sesuai untuk mereka yang sudah berperangai seperti strawberi.

 

Ciri-ciri Generasi Strawberi

Tidak semua orang muda boleh dipanggil generasi strawberi. Malah, terdapat ciri-ciri tertentu yang menjadikan seseorang itu tergolong dalam golongan ini. Secara umumnya, ini dapat dilihat dalam tingkah laku sosial dan dunia pekerjaan.

 

Ciri-ciri Positif

 

Suka Cabaran

Generasi strawberi cenderung untuk mengelakkan monotoni atau rutin yang sama. Mereka suka sesuatu yang baru dan mencabar. Ini dikira agak baik kerana ia dapat membantu kerjaya mereka pada masa hadapan.

 

Bukan sahaja bekerja untuk wang

Umum mengetahui bahawa salah satu matlamat bekerja ialah mencari wang untuk menyara hidup. Tetapi generasi strawberi, mereka mempunyai perspektif yang berbeza tentang kerja. Bagi mereka, kerja bukan sahaja soal wang tetapi juga pembangunan minat (passion) dan bakat. Ini juga salah satu sebab generasi ini mempunyai banyak kreativiti.

 

Berani Menyuarakan Pendapat

Mereka tidak teragak-agak untuk meluahkan apa yang mereka rasa atau idea bernas yang mereka ada. Ini sememangnya bagus untuk menyokong kemajuan perniagaan atau syarikat.

 

Mudah disesuaikan dengan Teknologi

Generasi strawberi mempunyai pemahaman yang baik tentang teknologi. Kebolehan mereka mudah menyesuaikan diri dengan zaman boleh membantu pelbagai aspek kehidupan menjadi lebih baik.

 

 

strawberry

 

Ciri-ciri Negatif

 

Terperangkap dalam Zon Selesa

Keibubapaan memainkan faktor penting dalam mewujudkan generasi strawberi. Pendidikan ibu bapa yang terlalu merosakkan anak-anak boleh mengakibatkan pemikiran yang tidak realistik. Sebagai contoh, dalam bidang pekerjaan, ramai anak muda hari ini cenderung meminta gaji yang besar tanpa mengetahui sama ada kapasiti kemahiran mereka sesuai atau tidak dengan keperluan pasaran.

 

Tidak Mempunyai Rasa Tanggungjawab

Terdapat keengganan yang wujud dalam generasi ini untuk bertanggungjawab atas tindakan yang mereka lakukan secara sedar. Tidak jarang, ramai daripada mereka malah mewakilkan kesalahan kepada orang lain.

 

Mudah Berputus Asa

Ciri ketiga ini merupakan ciri khas generasi strawberi yang mudah dikenali. Mereka sangat rapuh dan mudah tunduk kepada pelbagai tekanan sosial yang timbul di sekeliling mereka. Menjadikan mereka sangat mudah mengadu dan berasa tersinggung.


Mempunyai Jangkaan Tidak Realistik

Harapan dan keinginan tidak selalu menjadi kenyataan mengikut perancangan. Generasi ini terkenal dengan jangkaan yang tidak realistik dan sering memaksa kehendak mereka. Dalam dunia pekerjaan, mereka sering dilabel sebagai pekerja yang lambat, tidak patuh, sombong, dan mementingkan diri sendiri.

 

 

wainuiomata

 

 

Menamatkan konflik

Adakah generasi semasa negara ini akan meneruskan konflik tanpa henti, atau adakah mereka sanggup menamatkan tradisi itu?

 

Terdapat banyak contoh konflik antara generasi, dari setiap bahagian di bumi, dalam mana-mana titik dalam sejarah. Konflik, apa jua bentuknya, hampir selalu tidak menguntungkan sesiapa pun.

 

Konflik antara generasi bawah sedar boleh berlaku dalam keluarga, tempat kerja, malah pada skala nasional yang lebih besar.

 

Walau apa pun, konflik yang tidak berkesudahan tidak boleh menjadi petanda yang baik jika ia dibiarkan tanpa kawalan, apatah lagi ditiup di luar perkadaran.

 

Lebih buruk lagi apabila konflik tidak membawa kepada konsensus yang boleh dilihat sebagai perkara yang positif dan berguna untuk penambahbaikan pada masa hadapan.

 

Persefahaman bersama adalah kunci untuk membina hubungan yang baik antara generasi yang berbeza.

 

Kenapa hanya yang muda mesti mengalah? Sehebat mana pun remaja, kekurangan adab akan menjadikan segala yang mereka miliki menjadi sia-sia. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags