Usahawan perlu berdaya tahan hadapi kemelesetan ekonomi | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
MULANYA DI SINI - 29 August 2022

Usahawan perlu berdaya tahan hadapi kemelesetan ekonomi

Oleh Dr. Irwan Ibrahim & Afizan Amer

 

 

 

TANDA-TANDA kegawatan ekonomi sekarang sememangnya tidak dapat disangkal, ekonomi Amerika Syarikat (AS) telah berjalan dengan tiada ketentuan. Inflasi adalah yang tertinggi sejak tahun 1970-an.

 

Pasaran buruh telah keluar dari pandemik dan hampir sama cabarannya seperti yang pernah berlaku sebelum ini. Harga untuk petrol, diesel dan gas asli telah meningkat dua kali ganda atau lebih sejak 2020.

 

Kos penghantaran laut meningkat hampir lima kali ganda, kos trak sebanyak 30%. Bagi kebanyakan orang, ini adalah merupakan petunjuk perkembangan ekonomi negatif.

 

Adakah ini penghujung ledakan, permulaan kemelut, atau sesuatu yang berbeza?

 

Dalam tinjauan perkembangan terkini  terhadap eksekutif perniagaan, lebih separuh mengatakan bahawa kemelesetan dijangka tiba pada suku ini atau seterusnya dan akan berlarutan, dalam senario paling pesimis, sehingga suku ke empat tahun 2023.

 

Tetapi ramai yang berpendapat  bahawa kemelesetan boleh dielakkan dengan persediaan pengurusan yang rapi.


 

mulanya di sini

 


Ketidaktentuan dan Ketidakpastian

Sesuatu akan pasti datang dan kita tidak tahu apa. Sama ada detik ini membawa kepada pusingan kitaran perniagaan atau penerusan trend inflasi terkini, ia adalah masa sebolehnya  syarikat membuat persiapan yang mengukuhkan pertumbuhan mereka untuk beberapa tahun akan datang.

 

Terdapat tanda-tanda menunjukkan bahawa langkah-langkah strategik yang dilakukan syarikat sekarang boleh menyumbang kepada peningkatan daya tahan sesebuah syarikat bagi melepasi zaman sukar.

 

Oleh itu, penting bagi pemimpin sesebuah syarikat untuk memastikan langkah persiapan yang di ambil seterusnya di kaji dengan mendalam.

 

Syarikat yang menghadapi masa ketidakpastian ini dengan tahap kesediaan dan persiapan yang berbeza. Kebanyakannya jatuh ke dalam salah satu daripada empat situasi berbeza. Ada yang bersedia untuk berkembang maju.

 

Mereka menikmati permintaan yang agak tidak anjal untuk produk margin tinggi, mendapati ia agak mudah untuk menarik dan mengekalkan bakat, dan mempunyai rantaian bekalan yang mudah.

 

Dari segi kewangan, mereka mempunyai kunci kira-kira yang kukuh, hutang yang rendah dan wang tunai yang mencukupi. Bagi mereka, pilihan strategik semakin berganda.

 

Manakala syarikat lain lebih terkesan. Cabaran mereka berbeza-beza termasuk kecenderungan yang lebih besar kepada ekonomi yang perlahan, kehilangan bahagian pasaran baru-baru ini kepada pendatang baharu, margin yang lebih tipis kini semakin meningkat, cabaran buruh dan rantaian bekalan yang lebih rumit.

 

Akibatnya, kunci kira-kira mereka boleh menjadi lebih tercabar. Syarikat-syarikat ini boleh membuat keputusan untuk melakukan pembaharuan.


 

mulanya di sini

 


Kumpulan ketiga pula menghadapi situasi perjuangan untuk terus hidup . Kunci kira-kira mereka sarat dengan hutang, rizab tunai mereka semakin berkurangan, dan ada yang sangat terdedah kepada gangguan geopolitik, terutamanya menghadapi kesan  daripada perang Rusia-Ukraine .

 

Akhir sekali, kumpulan keempat pemain industri yang kebanyakannya lebih baru, sehingga kini, berjaya menumpukan pada pertumbuhan dan bahagian pasaran berbanding keuntungan; namun, jika mereka tidak beralih kepada keuntungan , lebih banyak pembiayaan mungkin akan menjadi lebih sukar untuk dicari pada masa hadapan.

 

Persediaan Masa Hadapan

Dengan pelbagai potensi hasil ekonomi dalam masa terdekat ini, keempat-empat kumpulan harus membina daya tahan sistem melalui berpandangan jauh (memahami cabaran dan gangguan peluang yang menyebabkan), tindak balas (mengurangkan cabaran sambil memanfaatkan peluang dalam masa nyata), dan penyesuaian (lebih lama-pivot strategik jangka panjang untuk muncul daripada gangguan yang lebih kukuh dan kedudukan yang lebih baik untuk pertumbuhan yang membolehkan pemimpin mencapai matlamat jangka panjang pertumbuhan yang mampan, inklusif untuk semua pihak berkepentingan, pelanggan, pekerja, pelabur dan komuniti).

 

Syarikat tidak boleh tersilap dengan bergerak pantas dan deras pada produktiviti dan aliran tunai. Mereka perlu meningkatkan keupayaan pekerja mereka untuk menyampaikan lebih nilai bagi setiap orang dan mengawal kos pengeluaran untuk meningkatkan pendapatan mereka serta mengekalkan kapasiti mereka untuk pertumbuhan.

 

Satu pusingan dalam kitaran adalah saat yang memerlukan kepimpinan yang benar-benar untuk memulakan sama ada serangan atau pertahanan.


 

mulanya di sini

 


Tetapi syarikat yang berprestasi terbaik tidak menunggu giliran untuk maju. Mereka akan bertindak dengan niat dan keberanian dalam menghadapi ketidakpastian yang mendalam tentang makroekonomi.

 

Inilah masanya untuk mengukuhkan kekuatan teras dengan cara baharu dan mewujudkan jarak strategik daripada pesaing pada masa hadapan pasca kegawatan ekonomi. – DagangNews.com

 

Dr. Hj. Irwan Hj Ibrahim adalah Felo Bersekutu Institut Pengangkutan Malaysia dan Pensyarah Kanan Pengurusan Operasi Fakulti Pengurusan dan Perniagaan  Universiti Teknologi MARA Puncak Alam
dan
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Universiti Teknologi MARA Rembau
Portfolio Tags