Usahawan Halal Mart bimbingan MARA raih jualan RM50 juta setahun | DagangNews Skip to main content

Usahawan Halal Mart bimbingan MARA raih jualan RM50 juta setahun

Datuk Seri Mahdzir Khalid melihat barangan runcit ketika Majlis Perasmian Program Pembangunan Peruncitan Halal Mart di MISA Frozen, Taman Desa Cempaka, Nilai, Negeri Sembilan.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

NILAI 7 Julai - Pengusaha Halal Mart berjaya meraih nilai jualan RM50 juta menerusi 2,000 stock keeping unit (sku) produk dipasarkan dalam tempoh setahun sejak mengikuti Program Pembangunan Peruncitan di bawah bimbingan Majlis Amanah Rakyat (MARA).

 

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, kejayaan itu dicatat seramai 14 usahawan Halal Mart MARA sekali gus membuktikan industri peruncitan merekodkan pertumbuhan memberangsangkan walau dalam cabaran ekonomi era pandemik COVID-19.

 

"Program Halal Mart ini merupakan satu program pemadanan produk antara pengeluar produk industri kecil sederhana (IKS) bersama pengusaha pasaraya bagi membantu pengeluar memasarkan produk ke pasaran tempatan.

 

"Bagi fasa pertama sebanyak 14 usahawan pengusaha Halal Mart telah dipilih oleh MARA dan telah menampakkan hasil yang amat positif kepada usahawan," katanya dalam sidang akhbar selepas Majlis Perasmian Program Pembangunan Peruncitan Halal Mart di MISA Frozen, Taman Desa Cempaka, di sini hari ini.

 

Turut hadir, Ahli Majlis MARA, Datuk Seri Haji Md Alwi Che Ahmad; Ketua Pengarah MARA, Datuk Azhar Abdul Manaf dan Timbalan Ketua Pengarah Keusahawanan MARA, Datuk Zulfikri Osman.

 

Jelas Mahdzir, MARA telah menyalurkan dana pembiayaan serta latihan berjumlah hampir RM5 juta kepada 14 usahawan terbabit.

 

Katanya, MARA menyediakan platform perniagaan peruncitan itu bukan sahaja untuk memperkasakan kedai serbaneka tetapi secara tidak langsung menyediakan tempat atau ruang untuk usahawan IKS memasarkan produk mereka.

 

 

mahdzir

 

 

mahdzir

 

 

mahdzir

 

 

Tambah Mahdzir, Pengusaha Halal Mart telah melalui siri latihan keusahawanan khas yang disediakan oleh pihak MARA bersama pakar dalam industri berkaitan.

 

"Siri latihan itu turut meliputi pengurusan operasi syarikat, sistem kewangan, kemudahan pembiayaan dan khidmat perundingan.

 

 

mahdzir

 

 

mahdzir

 

 

“Jadi, saya berharap di masa hadapan kita akan dapat mewujudkan lebih banyak kedai serbaneka berkonsepkan halal terutamanya di luar bandar yang boleh dijadikan pemangkin kepada pembangunan ekonomi mereka sekaligus mampu mewujudkan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat," katanya. - DagangNews.com