Twitter - kaedah pantas untuk usahawan berkomunikasi | DagangNews Skip to main content

Twitter - kaedah pantas untuk usahawan berkomunikasi

Oleh AFIZAN AMER

SETIAP media sosial pasti mempunyai kekuatan dan ciri ciri tersendiri. Sebagai contoh, di Twitter media sosial, hampir semua netizen bersetuju bahawa kekuatan dan ciri ciri laman web mikroblog ini terletak pada ciri ciri pantasnya topik yang sedang tular.

 

Setiap hari, ramai orang mengunjungi dan menggunakan Twitter untuk mengetahui apa yang sedang berlaku.

 

Satu perkara yang sangat penting dalam usaha meningkatkan kualiti perbualan di Twitter adalah memastikan bahawa setiap orang mempunyai akses ke maklumat yang boleh dipercayai, relevan, dan berkualiti.

 

Kadang kala, sesuatu jenama juga perlu mengambil bahagian dalam perbualan di Twitter untuk memastikan komunikasi di media sosial ini berlaku dengan berkesan.

 

Perbualan di Twitter yang sedang trend memberi peluang besar kepada perusahaan kecil sederhana untuk bertemu orang baru atau prospek pengguna, meningkatkan pengaruh jenama mereka, dan tentu saja mendapat pandangan berharga pengguna mengenai topik tertentu.

 

Sekiranya usahawan merupakan pengguna baru bagi jenis media sosial ini mereka pastinya tidak biasa dengannya cara bersembang di Twitter.

 

Perbualan di Twitter adalah perbualan terpadu, ringkas dan padat di mana pengguna yang berminat dengan topik tertentu akan terlibat untuk berbual atau berbincang dengan pengguna lain.

 

 

hashtag

 

 

Biasanya, perbualan ditandai dengan fungsi hashtag untuk memudahkan sesiapa sahaja yang mencari dan berminat dalam perbualan untuk turut serta.

 

Ia serupa dengan ruang sembang kerana ia adalah perbualan berdasarkan topik yang berlaku dalam masa nyata dan terkini (now) dan inilah kehebatan utama Twitter.

 

Jika kita sedar terdapat banyak topik perbualan yang seakan  dijadualkan di Twitter setiap minggu. Mungkin salah satu daripadanya berkaitan secara khusus dengan apa sahaja yang para usahawan atau kita kerjakan, tidak kiralah seberapa spesifiknya.

 

Terdapat banyak perbualan di sana, dari topik kewartawanan hingga politik, pendidikan, penjenamaan , hinggalah ke hiasan dalaman. Cari topik perbualan yang sesuai dengan topik yang sedang usahawan atau individu berminat jalankan.

 

Setiap perbualan di Twitter selalunya disertakan dengan hashtag yang telah ditetapkan. Hashtag ini adalah penting kerana ia akan membantu para usahawan dan orang lain untuk mengikuti perbualan yang sedang berlangsung.

 

 

hashtag

 

 

Untuk mengambil bahagian, semua “tweet” anda mesti mengandungi hashtag yang sesuai. Sekiranya anda tweet dengan hashtag itu, “tweet” anda akan didengar atau dilihat oleh majoriti mereka yang mengambil bahagian dalam perbualan.

 

Strateginya adalah anda mahu orang melihat anda mengambil bahagian dalam perbualan ini dan menunjukkan bahawa anda sangat berminat dengan topik apa pun yang sedang dibincangkan itu.

 

Ramai orang yang mengambil bahagian dalam perbualan di Twitter akhirnya akan mengikuti topik perbualan yang usahawan cipta atau usahakan.

 

Oleh itu, mengambil bahagian dalam perbualan adalah cara terbaik untuk meningkatkan pengaruh usahawan atau pemilik jenama di Twitter.

 

Sekiranya para usahawan melihat beberapa hashtag muncul, cuba sertakan tweet anda untuk memastikan semua orang yang mengambil bahagian dapat melihat apa yang sedang para usahawan kerja atau usahakan.

 

Kita mungkin ingin menggunakan alat yang dapat membantu kita memantau hashtag perbualan Twitter yang kita ikuti. Ini akan membantu kita mengasingkan perbualan yang tidak sesuai. Beberapa alat yang boleh anda gunakan termasuk Tweetchat, Tweetdeck, dan Monitte.

 

Sebelum memutuskan untuk terlibat di dalam sesuatu perbualan, ada baiknya para usahawan atau individu membuat sedikit penyelidikan terlebih dahulu mengenai perbualan yang akan mereka jalani.

 

 

Twitter

 

 

Biasanya, beberapa perbualan mempunyai peraturan atau kaedah tidak rasmi mengenai bagaimana pengguna akan mengambil bahagian. Contohnya, anda mungkin perlu mengemukakan soalan terlebih dahulu.

 

Sebagai pengguna, individu  juga harus mengetahui siapa sahaja yang bertindak balas terhadap anda dan menawarkan idea mengenai pengetahuan mereka dan apa yang akan mereka lakukan.

 

Sekiranya kita terlambat untuk mengambil bahagian, kembali ke garis masa tweet untuk melihat apa yang dibincangkan oleh semua dalam kelompok perbincangan tersebut.

 

Perkara terburuk yang kemungkinan boleh terjadi ialah, ketika anda terlambat 15 minit dan kemudian melangkah ke perbualan dan bertanya mengenai topik apa yang sedang dibincangkan.

 

Dalam penggunaan twitter sebagai media sosial jangan hanya duduk diam, jika para usahawan sudah mengetahui tentang topik itu, mereka perlu terlebih dahulu mengatakan sesuatu.

 

Twitter

 

Sebagai pengguna anda mungkin ingin mengemukakan beberapa soalan. Mengetahui apa yang mereka harus tanyakan akan membantu para usahawan mendapatkan maklumat dan data yang boleh diambil tindakan dari perbualan.

 

Dengan kata lain soalan yang betul akan menjurus kepada jawapan yang betul. Para usahawan juga boleh berhubung semula dengan orang yang mereka fikirkan  berguna atau mengemukakan soalan yang sama seperti yang anda lakukan. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Ketua Jabatan Perundingan Dan Latihan, Akademi Pembangunan PKS & Keusahawanan Malaysia( MASMED ) dan juga Pensyarah Kanan Pemasaran Digital Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, UiTM Rembau