Top Glove dinilai terlalu rendah pada harga 83 sen, paras terendah 10 tahun tetapi fundamental masih kukuh | DagangNews Skip to main content

Top Glove dinilai terlalu rendah pada harga 83 sen, paras terendah 10 tahun tetapi fundamental masih kukuh

Top Glove ialah pemain terbaik dunia dalam industri dan syarikat itu dijangka mendapat manfaat paling banyak selepas syarikat sarung tangan yang lebih kecil keluar dari industri sarung tangan.
Oleh Wan Mohd Farid Wan Zakaria

PADA 20 Mei 2022, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengurangkan pegangan ekuiti dalam Top Glove kepada bawah 5%, dan dilihat oleh penganalisis sebagai salah satu faktor saham pembuat sarung tangan getah jatuh kepada 83 sen sesaham lepas Jumaat.

 

Malah, dengan ketiadaan pelabur institusi utama KWSP, saham Top Glove nampaknya berada dalam kategori ``undervalued" atau `terkurang nilai'.

 

Sesetengah penganalisis bersetuju bahawa kedudukan saham Top Glove tidak mendapat penarafan yang sepatutnya, apatah lagi harga yang berpatutan.

 

MIDF Research baru-baru ini menyatakan bahawa peralihan ekonomi global ke tahap endemik telah menyebabkan Top Glove mengalami tempoh peralihan akibat ketidakseimbangan bekalan-permintaan.

 

Memandangkan permintaan sarung tangan semasa dan ketidakseimbangan bekalan, MIDF menyatakan bahawa Top Glove telah menangguhkan beberapa rancangan pengembangannya.

 

Ini akan membawa kepada normalisasi margin keuntungan Top Glove dalam tempoh terdekat selepas mencapai paras tertinggi bersejarah pada tahun kewangannya 2022 (FY22).

 

MIDF mengekalkan ramalan pendapatan Top Glove untuk FY22, FY23 dan FY24 dan menjangkakan prospek pendapatan kekal lemah kerana kekurangan pemangkin segera.


 

top glove

 


Ia juga mengekalkan panggilan 'Neutral' pada Top Glove dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM1.75.

 

“Penilaian kami menambat Top Glove pada 14.5 kali pendapatan FY23F, sejajar dengan purata sejarah dua tahunnya. Sementara itu, hasil dividen adalah baik pada 3.5% untuk FY22F,” kata MIDF.

 

Portal penyelidikan saham GuruFocus berpendapat saham Top Glove Bhd kelihatan sangat rendah nilainya.

 

GuruFocus menyelidik nilai saksama di mana saham harus berdagang. Ia dikira berdasarkan gandaan sejarah yang pernah didagangkan oleh saham, pertumbuhan perniagaan masa lalu dan anggaran prestasi perniagaan masa hadapan penganalisis.

 

Pada harga semasa RM0.83 dan had pasaran kepada RM6.81 bilion, saham Top Glove Bhd dipercayai kurang nilai dengan ketara.

 

Oleh kerana Top Glove dinilai rendah, pulangan jangka panjang ke atas sahamnya berkemungkinan jauh lebih tinggi daripada pertumbuhan perniagaannya, yang mempunyai purata 25.9% dalam tempoh lima tahun yang lalu.

 

Jumaat lepas Top Glove ditutup pada RM0.83, turun RM0.010 dengan 41.48 juta saham diniagakan. Berbanding sebelum Covid-19 pada 30 Disember 2019, harga saham ialah RM4.75.

 

Walau bagaimanapun, pada 3 September 2020, Top Glove mendapat ex-bonus berdasarkan 2 Saham Bonus untuk 1 saham biasa sedia ada.

 

Jadi, selepas membuat pelarasan bagi saham bonus, harga saham pada 30 Disember 2019 sepatutnya RM1.583 (iaitu RM4.75/(2+1)), iaitu hampir dua kali ganda harga saham semasa RM0.830. Ini menunjukkan harga saham semasa sudah terlebih jual.

 

Top Glove tidak melancarkan sebarang projek pembesaran mega pada TK2020, ketika harga sarung tangan tinggi. Strategi ini telah membolehkan Top Glove untuk mengelakkan perbelanjaan Capex yang tidak perlu dan mengekalkan kos pada tahap minimum semasa masa sukar semasa.

 

Banyak syarikat sarung tangan peringkat kedua dan ketiga yang lebih kecil tidak dijangka bertahan dalam aliran menurun ini dalam industri sarung tangan.

 

Bagaimanapun, Top Glove ialah pemain terbaik dunia dalam industri dan syarikat itu dijangka mendapat manfaat paling banyak selepas syarikat sarung tangan yang lebih kecil ini keluar dari industri sarung tangan.


 

top glove

 


“Kelemahan ringgit baru-baru ini sekitar 10% dalam tempoh 12 bulan lalu telah memanfaatkan Top Glove kerana semua produk mereka dieksport dalam dolar AS.

 

Top Glove Bhd telah untung selama 10 tahun. Sepanjang 12 bulan lalu, syarikat memperoleh hasil sebanyak RM3.6 bilion dan pendapatan RM0.792 sesaham.

 

Margin operasinya ialah 58.18%, yang mempunyai kedudukan lebih baik daripada 99% syarikat dalam industri Peranti & Instrumen Perubatan.

 

Secara keseluruhan, keuntungan Top Glove berada di kedudukan 8 daripada 10, menunjukkan keuntungan yang teguh.

 

Kedudukan kewangan syarikat juga kukuh, dan kedudukan pertumbuhannya lebih baik daripada 91% syarikat dalam industri Peranti & Instrumen Perubatan. - DagangNews.com

 

Wan Mohd Farid Wan Zakaria adalah Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan & Perniagaan UiTM