Terokai kemeriahan budaya Orang Asli Temuan dan bersantai di Umah Temuan – Inap desa di tengah-tengah hutan Serendah | DagangNews Skip to main content

Terokai kemeriahan budaya Orang Asli Temuan dan bersantai di Umah Temuan – Inap desa di tengah-tengah hutan Serendah

DALAM usaha untuk mempamerkan kekayaan warisan dan budaya Orang Asli di Malaysia, pertubuhan bukan berasaskan keuntungan Epic, bekerjasama dengan perusahaan sosial Native Discovery dan syarikat sains global, 3M bagi membangunkan Umah Temuan.

 

Ia adalah sebuah inisiatif yang direka bentuk bagi memperkasakan masyarakat orang asli di Kampung Serendah dengan peluang ekonomi lestari yang memanfaatkan kekayaan budaya asli mereka yang sedia ada.

 

Terletak di kawasan hutan yang serba hijau serta berlatarbelakangkan sungai yang menenangkan di Hulu Selangor, inisiatif ini menyokong masyarakat Orang Asli suku Temuan dengan menjana pendapatan menerusi aktiviti pelancongan berasaskan komuniti.

 

Memandangkan ramai rakyat Malaysia yang menghadapi masalah kewangan akibat daripada pandemik, inisiatif ini dilihat mampu merangsang ekonomi masyarakat tempatan di samping meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai keindahan budaya dan tradisi Orang Asli Temuan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Epic, John-Son Oei berkata, “Terdapat pelbagai penemuan menarik yang boleh ditawarkan oleh Kampung Orang Asli Temuan di Serendah dari segi budaya dan pengalaman.

 

“Bagi menyerlahkan warisan dan gaya hidup mereka yang penuh dengan warna-warni, kami telah merangka inisiatif inap desa yang berupaya merangsang ekonomi penduduk tempatan di samping mempromosikan budaya mereka, yang akhirnya akan menjadi sebuah ekosistem yang mampu bertahan sendiri.”

 

Epic memastikan bahawa tradisi suku Temuan akan sentiasa dipelihara dengan menerapkan pengaruh budaya mereka ke dalam setiap elemen seni bina inap desa tersebut.

 

Rekaan bumbung berbentuk tirus daripada atap bertam dan panel dinding anyaman buluh yang didapati dari kawasan sekitar digunakan bagi memupuk pemahaman dan penghargaan terhadap budaya dan warisan Orang Asli.


 

parafrasa

 


“Di Epic, kami percaya bahawa usaha untuk membina sebuah dunia yang baik adalah tanggungjawab bersama.

 

“Dengan gabungan geran AS$50,000 (RM199,000) daripada 3Mgives, kepakaran Native dan kemahiran masyarakat Temuan yang tidak ternilai, kami berazam untuk menjadikan Umah Temuan  yang bermaksud ‘Rumah Temuah’ dalam bahasa tradisional Temuan sebagai destinasi pelancongan utama di Malaysia,” tegas John-Son.

 

Inap desa yang dilengkapi perabot itu boleh diakses oleh para pelancong dan pengunjung sebagai sebahagian daripada pengalaman pertukaran budaya.

 

Native turut menyediakan pelbagai aktiviti dan acara menarik untuk warga bandar yang ingin lari daripada kesibukan bandar dan mendalami gaya hidup Temuan, di mana para tetamu boleh melakukan aktiviti meredah hutan yang menghijau, mandi-manda di air terjun yang menyegarkan, dan mempelajari kemahiran tradisional seperti menganyam daun bertam untuk dijadikan atap dan mengikuti kelas memasak masakan Orang Asli yang diajar oleh masyarakat Kampung Serendah itu sendiri.


 

parafrasa

 

parafrasa

 


“Kami gembira kerana dapat bekerjasama dengan Epic dan 3M memandangkan kami semua berkongsi matlamat dan komitmen yang sama untuk meningkatkan ekonomi masyarakat Orang Asli dan mempamerkan budaya mereka kepada orang ramai,” kata Pengasas Native Discovery, Daniel Teoh.

 

“Suku Temuan di Kampung Serendah kaya dengan budaya dan kemahiran yang tidak ternilai, di mana kami percaya rakyat Malaysia boleh mempelajari banyak perkara daripadanya.

 

“Terdapat sesuatu untuk setiap orang di sini – daripada aktiviti meredah hutan hinggalah kepada kelas membuat sambal yang menarik, projek ini dapat membantu lebih ramai orang untuk menyelami budaya masyarakat Orang Asli.”

 

Ketua Negara 3M Malaysia, GT Lim berkata, “Projek yang sangat bermakna ini adalah salah satu daripada cara 3M mengambil tindakan dan membuat pelaburan yang bermakna bagi membantu mencipta sebuah dunia yang lebih cemerlang untuk semua.


 

parafrasa

 


“Saya tidak sabar untuk menempah percutian inap desa untuk saya dan keluarga saya, kerana selain daripada memperkayakan diri kita sendiri dengan pengalaman, kami turut membantu Orang Asli suku Temuan membina pendapatan mereka sendiri di samping menghidupkan warisan mereka yang serba indah.

 

“Saya turut berbangga dengan para sukarelawan 3M yang telah menyumbangkan masa dan tenaga mereka untuk membina inap desa yang sungguh luar biasa ini. Ia benar-benar mencerminkan nilai teras 3M iaitu membuat sesuatu yang memberikan kesan positif di dalam dunia ini,” ujar GT.

 

Kampung di daerah Hulu Selangor ini terletak kira-kira 40 kilometer dari Kuala Lumpur dan menempatkan kira-kira 600 Orang Asli Temuan – suku Orang Asli terbesar di Selangor. Kawasan di sekitarnya terkenal dengan Air Terjun Serendah, yang boleh diakses melalui kampung tersebut.

 

Untuk menempah penginapan di Umah Temuan, sila layari https://discovernative.org/explore/umah-temuan-homestay. - DagangNews.com