Terapi Disasarkan boleh membawa kualiti hidup dan prognosis yang lebih baik kepada pesakit kanser payudara | DagangNews Skip to main content

Terapi Disasarkan boleh membawa kualiti hidup dan prognosis yang lebih baik kepada pesakit kanser payudara

oleh ​​​​​​​Dr Nur Khaisiyah Othman

EKOSISTEM penjagaan kesihatan Malaysia yang sudah terlalu terbeban menyaksikan sumbernya diutamakan untuk memerangi pandemik COVID-19 sejak dua tahun lalu, meletakkan penyakit tidak berjangkit (NCD) di belakang.

 

Satu kajian yang diterbitkan dalam British Journal of Surgery menganggarkan bahawa hanya dalam 12 minggu pada 2020, hospital Malaysia telah membatalkan hampir 152,000 pembedahan – bersamaan tunggakan 11 bulan. Pembedahan kanser menyumbang 41% atau lebih 62,000 pembedahan.

 

Oleh itu, tidak hairanlah Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin baru-baru ini berikrar untuk menumpukan semula penyakit NCD — penyakit yang tidak boleh berjangkit daripada seseorang kepada orang lain, seperti kanser, diabetes, strok, dan penyakit jantung — telah mendapat pujian daripada komuniti perubatan tempatan dan pesakit sama.

 

Beliau menyatakan bahawa NCD adalah seperti 'bom jangka yang berdetik': "Apabila ia meletup, adakah sudah terlambat kerana kita akan dipaksa untuk merawat dan kita tidak boleh menjalankan langkah-langkah pencegahan untuk NCD dan daripadanya memberi kesan besar terhadap orang ramai.

 

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan bahawa setiap tahun, lebih 15 juta orang berumur antara 30 dan 69 tahun, 'secara awal' mati akibat NCD; 85% daripada kematian ini berlaku di negara berpendapatan rendah dan sederhana seperti Malaysia.

 

Menurut Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2019, dua daripada setiap tiga rakyat Malaysia mempunyai sekurang-kurangnya satu daripada tiga NCD: diabetes, hipertensi atau kolesterol tinggi.

 

Kanser adalah satu lagi NCD biasa: dengan kanser payudara merupakan kanser yang paling biasa menyumbang  34.1% daripada semua kanser dalam kalangan wanita di Malaysia.

 

Di Malaysia, 47.9% kes kanser payudara dikesan pada dikesan pada peringkat lanjut: Tahap 3 dan 4. Pada Peringkat 4, rawatan mungkin lebih mencabar, rumit dan mahal.

 

 

parafrasa

 


Walaupun masih belum ada penawar, mencapai kualiti hidup yang lebih baik selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun, Tahap 4 yang lalu masih boleh dilakukan dengan terapi yang disasarkan - ubat yang ditujukan kepada protein pada sel kanser payudara.

 

Terapi yang dikhususkan seperti perencat CDK4/6 telah menunjukkan dapat membantu pesakit mencapai kualiti hidup yang lebih baik.

 

Langkah besar seterusnya ialah menjadikan terapi disasarkan ini mampu dibayar oleh majoriti pesakit kanser payudara Malaysia - yang biasanya bergantung kepada hospital awam untuk pemeriksaan, diagnosis dan rawatan.

 

Kanser payudara kekal sebagai salah satu NCD yang paling biasa dirawat di bawah program pemeriksaan kesihatan Peka B40.

 

Oleh itu, sudah tiba masanya untuk kerajaan meneroka cara bagi menjadikan terapi sasaran mampu dibayar supaya mereka yang didiagnosis dengan ABC, terutamanya pesakit B40, agar mendapat akses yang lebih baik kepada rawatan berkualiti. - DagangNews.com

 


Dr Nur Khaisiyah Othman ialah seorang pengamal perubatan dan lulusan Universiti Perubatan Sechenov Pertama Moscow. Beliau berpengalaman dalam pelbagai disiplin perubatan sepanjang perkhidmatannya di hospital awam khususnya dalam bidang anestesiologi dan mempunyai pengalaman merawat pesakit COVID-19 Tahap 5.