Supermax yakin pekerjanya bebas daripada buruh paksa sistemik | DagangNews Skip to main content

Supermax yakin pekerjanya bebas daripada buruh paksa sistemik

KUALA LUMPUR 24 Jun - Supermax Corp Bhd. yakin para pekerja di tapaknya kini bebas daripada buruh paksa sistemik sejajar dengan standard Organisasi Buruh Antarabangsa (ILO), menurutnya dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini. 

 

Sejak Januari lalu, kumpulan telah mengambil langkah-langkah komprehensif terhadap pengurusan pekerja asing dengan memperkukuhkan dasar pekerja asing dan pengurusan sumber manusia.  

 

"Kumpulan telah memulakan usahanya untuk memenuhi piawaian ILO sejak 2019 dengan pengenalan yuran pengambilan kos sifar dan merupakan antara yang pertama dalam industri yang berbuat demikian.

 

"Kami telah berusaha untuk memenuhi piawaian ILO, tetapi usahanya dihalang oleh pandemik COVID-19 dan perintah kawalan pergerakan yang dilaksanakan," jelasnya.

 

Bagaimanapun, ia berkata, pada November 2021, syarikat telah mendapatkan perunding sumber manusia dengan pengalaman mendalam dalam bidang pematuhan sosial untuk membantu memudahkan rangka kerja pematuhan dan membimbing proses pemulihan.

 

"Ini membawa kepada pelancaran dasar baharunya, antara inisiatif lain di mana kerja telah disiapkan dalam pelbagai peringkat," jelasnya.

 

Setakat ini, Supermax telah memperkenalkan beberapa penambahbaikan dan inisiatif yang mengutamakan industri termasuk pengenalan gaji dan faedah yang sama untuk kedua-dua pekerja tempatan dan asing.

 

Ia juga termasuklah pendekatan pengurusan sumber manusia secara hibrid di tapak kerja vendor, memansuhkan tempoh untuk pemulihan bekas pekerja dan melaksanakan gaji minimum berkanun yang lebih tinggi pada Disember 2021.

 

Syarikat pengeluar sarung tangan itu juga telah menyelesaikan pemulihan semua pekerja semasanya manakala untuk bekas pekerja, ia sedang dijalankan.

 

Supermax turut melaksanakan program jangkauan dan menggunakan firma perunding antarabangsa untuk memudahkan pembayaran pemulihan kepada bekas pekerja yang telah pulang ke negara asal mereka.

 

"Kami komited untuk memastikan semua bekas pekerja menerima bayaran pemulihan mereka dan akan menghubungi seramai mungkin bekas pekerja," katanya. - DagangNews.com