Sunway REIT peroleh hartanah industri RM60 juta di Petaling Jaya | DagangNews Skip to main content

Sunway REIT peroleh hartanah industri RM60 juta di Petaling Jaya

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 23 Jun - Sunway REIT Management Sdn. Bhd. (Sunway REIT) mengumumkan RHB Trustees Berhad sebagai pemegang amanah telah memeterai perjanjian jual beli (SPA) untuk memperoleh dua bidang tanah bersebelahan berserta bangunan sedia ada yang didirikan di atasnya di Sungei Way, Petaling Jaya, Selangor untuk pertimbangan pembelian sebanyak RM60.05 juta.

 

Hartanah itu terletak di atas tanah perindustrian pegangan bebas seluas 3.63 ekar yang terdiri daripada bangunan dua tingkat dan bangunan lima tingkat, dengan jumlah keluasan lantai kasar (GFA) sebanyak 497,487 kaki persegi.

 

Cadangan Pengambilalihan akan dibiayai sepenuhnya oleh program hutang sedia ada Sunway REIT. Nisbah penggearannya dijangka meningkat daripada 37.2% pada 31 Disember 2021 kepada 37.6% selepas selesai Cadangan Pengambilalihan. 

 

Penggearan selepas pemerolehan adalah jauh di bawah had penggearan berkanun yang dibenarkan oleh Garis Panduan Amanah Pelaburan Hartanah Tersenarai oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. 

 

Berdasarkan had penggearan, Sunway REIT mempunyai ruang utama hutang yang besar untuk mengejar peluang pemerolehan daripada penajanya dan pihak ketiga.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sunway REIT, Datuk Jeffrey Ng berkata, Sunway REIT dalam kedudukan yang kukuh meneruskan usaha aktif untuk peluang perolehan akretif hasil yang terdapat dalam pasaran.

 

Cadangan Pengambilalihan itu dijangka siap pada separuh kedua 2022, tertakluk kepada pemenuhan syarat duluan dalam SPA. Setelah selesai Cadangan Pengambilalihan, nilai hartanah Sunway REIT akan meningkat kepada RM8.80 bilion, daripada RM8.74 bilion pada 31 Disember 2021. 

 

 

sunway
Datuk Jeffrey Ng

 

 

Komposisi portfolio aset untuk segmen Perindustrian & Lain-lain akan meningkat daripada 1.1% kepada 1.8% apabila siap. daripada Cadangan Pengambilalihan, berdasarkan nilai hartanah pada 31 Disember 2021.

 

Jefrry berkata, Cadangan Pengambilalihan adalah sejajar dengan hala tuju strategik Sunway REIT untuk mengembangkan portfolio asetnya dalam segmen perindustrian. 

 

"Hartanah ini terletak secara strategik di zon perindustrian yang mantap di Petaling Jaya, mudah diakses melalui jalan-jalan utama dan lebuh raya seperti Lebuhraya Persekutuan dan Lebuhraya Damansara-Puchong. Pengurus sedang giat mencari pemajak utama yang berkualiti, memandangkan saiz dan lokasi yang strategik hartanah itu.

 

"Cadangan Pengambilalihan menandakan pengambilalihan oportunistik kedua Sunway REIT dalam tahun kewangan semasa dan memperkukuh usaha kami untuk meningkatkan nilai hartanah Sunway REIT kepada RM14 hingga RM15 bilion, sejajar dengan sasaran strategik TRANSCEND 2027," katanya.

 

Katanya, Cadangan Pengambilalihan akan mengukuhkan lagi kedudukan kami sebagai REIT kedua terbesar di Malaysia, diukur mengikut nilai hartanah. - DagangNews.com