Sukar mencari rumah sewa di The Gardens, Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 23 June 2022

Sukar mencari rumah sewa di The Gardens, Dubai

 

 

 

SAYA mencari rumah sewaktu mendapat kerja di Nakheel pada tahun 2003. Saya sukakan kawasan kampung lama berhampiran Jebel Ali, iaitu The Gardens.

 

Setelah bertanya ramai penghuni The Gardens semua rumah telah penuh. Pada waktu itu, hanya rumah lama yang telah terbina lama sebelum Dubai berwajah moden.

 

Kampung ini cukup aman dan tenang dan berhampiran pejabat saya dekat pantai mengadap Teluk Arab. Hanya 20 minit tetap hanya satu jalan yang agak sibuk diwatu dan pergi kerja. 

 

Nakheel membina semula kampung The Gardens pada tahun 2003 untuk menawarkan kehidupan mampu milik dalam komuniti bertema.

 

Taman-taman berlandskap yang subur berkeluasan lebih 220 hektar dan mempunyai taman permainan, gelanggang tenis, kolam renang serta penyenggaraan dan keselamatan rondaan 24 jam.

 

The Gardens adalah rumah kepada 10,000 penduduk. Kemudiannya, dalam fasa kedua 208 vila pegangan bebas dan 1,526 pangsapuri berperabot telah dibina.

 

Sebaliknya, bersempadan dengan Discovery Gardens yang telah dibina tiga tahun selepas itu dengan enam komuniti bertema juga diilhamkan oleh kehidupan The Gardens.

 

Ramai tidak benar-benar memandang dan terlepas dari melihat bahagian Dubai Baharu yang menghijau ini semasa menyusuri Jalan Shaikh Zayed, sehingga mengambil persimpangan enam dan menuruni tanjakan.

 

The Gardens akan tetap tersembunyi daripada pandangan dan  perlu mengambil selekoh kanan dari Pintu Ibn Batuta yang mengagumkan untuk akhirnya merasai The Gardens, komuniti yang terdiri daripada kira-kira 30,000 keluarga waktu kini.

 

Saya ditugaskan untuk melihat telekomunikasi The Gardens dari yang lama kepada kecanggihan Internet. Kerjanya agak mudah untuk berurusan kerana di situ semuanya vila.

 

Saya hanya melawat sebulan sekali disebabkan kesibukan dengan tugas 14 projek lain.


 

wainuiomata

 


Komuniti Gardens sesuai dengan namanya dan kepada pengunjung kali pertama, kehijauan yang menghijau memukau  kerana bukan yang diharapkan untuk ditemui di bandar padang pasir pantai.

 

The Gardens seperti kawasan tropika dengan melihat dedaunan tebal yang subur, mungkin kerana tanah pamah.

 

Pada awal pagi boleh mendengar bunyi burung puyuh, burung kakak tua berkokok, ayam hutan pasir untuk membawa anak-anak berjalan-jalan di seberang jalan. Manakala ramai wanita berpakaian bergaya untuk berjoging berlari di laluan itu tanpa menyedari segala-galanya kecuali muzik dari iPodnya.

 

Sesiapa yang mereka bentuk landskap The Gardens mempunyai pandangan yang tajam untuk perincian.

 

Batu-batu besar telah diletakkan secara strategik untuk membentuk taman batu manakala pasir telah dibawa dari pantai agak jauh.

 

Penghuni masih boleh menemui cengkerang laut di dalam pasir apabila menggali dengan jari kaki di kawasan permainan. Di sekelilingnya adalah pokok, rumput dan semak yang menawarkan perlindungan hijau terhadap matahari yang terik.

 

Jalan-jalan utama dipenuhi dengan pokok kurma dan badam yang mengeluarkan buahnya sepanjang tahun ini. Buah-buahannya sangat banyak sehinggakan hampir tidak melihat sesiapa pun memungutnya dari tanah. Selepas keseronokan awal mengetuk buah yang masak dan memungut sebakul kurma.

 

Komuniti ini sesuai untuk dengan kolam renang dan kawasan permainan yang besar. Sewa flat dua bilik tidurnya juga tidak terlalu mahal iaitu Dh60,000 setahun.

 

The Gardens cantik dan cemerlang untuk anak-anak dan ramai tidak berhasrat untuk berpindah ke tempat lain lagi untuk masa yang lama. Sebab itulah sukar mencari rumah kosong.

 

Saya mendapati taman permainan di The Gardens tempat yang sesuai untuk berlatih kriket walaupun pada pukul 4 petang dengan kelembapan yang tinggi.

 

 

wainuiomata

 

 

Budak-budak bermain dengan gembira hingga  berpeluh dan belajar di pelbagai sekolah berdekatan.

 

Berhampiran buat waktu sekarang boleh membeli-belah di Ibn Battuta Mall, sebuah pusat membeli-belah bertema unik berdekatan yang meraikan pengembaraan penjelajah Arab terkenal dari abad ke-14.

 

Ia tidak seperti di pusat bandar Dubai, di mana bangunan begitu dekat antara satu sama lain dan mendapat segala-galanya di sini mengikut standard Eropah.

 

Ada membayar Dh3300 sebulan untuk pangsapuri satu bilik. Murah untuk Dubai dan semakin mahal dengan bandaraya kosmopolitan.

 

Abu Dhabi juga berdekatan kerana berhampiran sempadan. Ia adalah kira-kira sejam memandu dari ibu negara dan pada hujung minggu, kereta dengan nombor plat Abu Dhabi boleh dilihat di tempat letak kereta Mall.

 

Terdahulu, ramai orang yang bekerja di Abu Dhabi tinggal di The Gardens dan membuat perjalanan satu jam untuk pergi ke tempat kerja kerana mereka menyukai suasana dan sewa yang lebih murah di sini.

 

Sememangnya salah satu daripada beberapa tempat yang bagus untuk tinggal di Dubai. Tetapi sewa sekarang lebih murah di tempat lain.

 

Keadaan kini juga perlahan-lahan berubah di syurga sejak masa Nakheel membina komuniti The Gardens dan menjadikannya tempat yang menarik untuk didiami. Penduduk kini mengadu bahawa rumput semakin coklat dan tumbuhan mati di banyak tempat.

 

Mungkin sekarang musim panas, tetapi nampaknya tumbuhan tidak disiram.

 

Pada satu ketika terdapat senarai menunggu yang besar orang yang cuba berpindah ke sini. Tidak lagi. Setiap hari ramai melihat van bergerak dan kru memandu masuk dan sebuah lagi flat kosong keluar.

 

Tetapi walaupun terdapat banyak kekosongan di sini, ia jauh lebih mahal sekarang untuk tinggal di The Gardens.

 

 

wainuiomata

 

 

Ada terpaksa membayar Dh20,000 sebagai yuran pemindahan untuk mendapatkan flat tiga bilik tidur betul-betul di seberang pusat beli-belah. Sewanya ialah Dh95,000 tetapi jirannya yang telah tinggal di sini lebih lama daripadanya membayar antara Dh55,000 hingga Dh60,000.

 

Kadar berbeza tersebut tidak adil untuk penghuni baharu dengan perbezaan besar sewa ini apabila mereka menggunakan kemudahan yang sama.

 

Berdekatan dengan The Gardens ialah Ibn Batuta Mall, pusat membeli-belah bertema terbesar di dunia. Ia direka secara unik untuk meraikan pengembaraan penjelajah Arab Ibn Batuta pada abad ke-14. Ia mempunyai gabungan hampir 300 peruncit, 50 restoran dan kedai makanan serta teater Imax.

 

Selain hotel Ibn Batuta Gate adalah tafsiran moden keanggunan oriental. Ia boleh diakses melalui pintu gerbang gaya Maghribi setinggi 60 meter yang mengagumkan.

 

Terdapat Hospital Jebel Ali terletak agak jauh dari The Gardens.

 

Pelbagai restoran yang menawarkan segala-galanya daripada makanan ringan India hingga masakan Lubnan terletak di Ibn Batuta Mall.

 

Saya tidak banyak menghabiskan masa di The Gardens kerana agak mudah dan membiarkan kontraktor melakukan tugasan telekomunikasi.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags