Seruan untuk perwakilan wanita yang lebih besar di Malaysia   | DagangNews Skip to main content

Seruan untuk perwakilan wanita yang lebih besar di Malaysia  

Oleh Sarah Ibrahim Daud

SEBAGAI ahli lembaga pengarah di salah sebuah GLC terkemuka di negara ini, saya mesti katakan bilangan wanita yang memegang jawatan tertinggi, sama ada dalam kerajaan atau swasta amat mengecewakan.

 

Walaupun banyak desakan untuk perwakilan wanita yang lebih besar di negara kita, angka itu masih sangat rendah dan masih banyak yang boleh dilakukan untuk wanita.

 

Malaysia telah mencapai pembangunan yang memberangsangkan, tetapi yang menyedihkan, kemajuan wanita dan juga belia di negara ini kekal pada tahap yang suram.

 

Malah bilangan menteri wanita dan pemimpin politik amat mengecewakan.

 

Adalah menjadi harapan saya dan semua wanita agar kita diberi peluang untuk mempamerkan kebolehan dan peluang yang adil untuk memegang jawatan tertinggi dalam sektor kerajaan dan swasta.

 

Setiap kali pilihan raya diadakan, kita menunggu dengan penuh debaran untuk melihat jumlah wanita yang akan diturunkan, tetapi malangnya jumlahnya sentiasa mengecewakan.

 

Walaupun mungkin terdapat peningkatan, ia masih jauh dari keinginan wanita.

 

Daripada bancian terkini yang diambil, dianggarkan terdapat 32.73 juta rakyat di Malaysia. Daripada jumlah ini, 15.84 juta adalah wanita.
 

 

OKU

 

Bagaimanapun, bilangan wanita yang memegang jawatan kepimpinan kanan di Malaysia hanya 37 peratus, hanya meningkat empat peratus pada 2020.

 

Dengan pilihan raya Johor semakin hampir, ia akan menjadi menarik untuk melihat berapa ramai calon wanita yang benar-benar diturunkan.

 

Parti politik harus menyahut saranan Majlis Pimpinan Politik Wanita Malaysia (Comwel) dan meletakkan lebih ramai calon wanita dalam pilihan raya akan datang.

 

Saya masih ingat semasa pilihan raya negeri Melaka sebelum ini, Comwel, yang diketuai oleh Datuk Zuraida Kamaruddin berkata 15 calon wanita yang diletakkan hanyalah 13.5 peratus daripada jumlah keseluruhan calon.

 

Beliau berkata ini masih jauh daripada sasaran 30 peratus yang bertujuan untuk memperkasakan wanita dalam politik.

 

Kami amat berharap bahawa kita akan melihat penyertaan wanita yang lebih besar di Johor dan usaha dipergiatkan untuk memberikan wanita suara yang lebih besar di negara ini.

 

Banyak negara di seluruh dunia dipimpin oleh wanita dan terutamanya, negara-negara ini telah mencapai prestasi yang sangat baik, dari segi ekonomi dan sosial. - DagangNews.com

 

Sarah Ibrahim Daud
Shah Alam, Selangor