Serba Dinamik catat kerugian besar RM1.09 bilion, Lembaga Pengarah berjanji selesaikan penstrukturan semula | DagangNews Skip to main content

Serba Dinamik catat kerugian besar RM1.09 bilion, Lembaga Pengarah berjanji selesaikan penstrukturan semula

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Sept – Syarikat minyak dan gas (O&G) bersepadu global, Serba Dinamik Holdings Bhd mencatat kerugian bersih yang sangat besar iaitu sebanyak RM1.09 bilion untuk tahun kewangan sulungnya berakhir 30 Jun 2022.

 

Pada asas suku tahunan, Serba Dinamik terus merosot untuk suku keempat (4Q FY6/2022) berturut-turut dengan kerugian bersih RM327.76 juta atau kerugian sesaham 8.84 sen berikutan pendapatan yang mengecut sebanyak RM170.25 juta.

 

Kerugian bersih sepenuh tahun ini adalah susulan kerugian sebanyak RM42.11 juta untuk 1Q FY6/2022 itu, 2Q FY6/2022 (RM290.33 juta) dan 3Q FY6/2022 (RM434.19 juta).

 

Tiada angka perbandingan berikutan perubahan tahun kewangan kepada 30 Jun daripada 31 Disember tahun lepas untuk memberi lebih banyak masa kepada juruaudit luarnya ketika itu, KPMG menyelesaikan proses audit.

 

BERITA BERKAITAN: Mahkamah Tinggi lantik Interim Liquidator ke atas Serba Dinamik, dan saman Pernas yang memeranjatkan

 

Dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia, Serba Dinamik yang masih berstatus Nota Amalan 17 (PN17) menyatakan bahawa kedua-dua segmen operasi & penyelenggaraan (O&M) dan kejuruteraan, perolehan, pembinaan & pentauliahan (EPCC) kekal sebagai penyumbang hasil terbesarnya pada 4Q FY6/2022, masing-masingnya 93.9 % dan 5%.

 

“(Segmen O&M) terdiri daripada aktiviti penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) dan pemeriksaan, pembaikan dan penyelenggaraan (IRM) yang sumbangan utamanya datang daripada operasi di rantau Timur Tengah seperti Qatar dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) diikuti Malaysia ,” menurut Serba Dinamik.

 

“Segmen itu mencatatkan pendapatan RM159.8 juta dengan kerugian kasar RM60.1 juta.”


 

Serba Dinamik

 


Sementara itu, segmen EPCC menjana pulangan sebanyak RM8.49 juta kepada keputusan suku semasa kumpulan melalui kontraknya di Malaysia, Bahrain dan UK. Kumpulan itu menanggung kerugian kasar RM30.2 juta untuk segmen ini.

 

Sementara segmen teknologi komunikasi maklumat (ICT) kumpulan mencatatkan hasil dan kerugian bersih masing-masing RM300,000 dan RM650,000 manakala segmen pendidikan & latihan (E&T) memperoleh RM1.67 juta hasil dan RM530,000 keuntungan kasar semasa suku yang dikaji.

 

Dari segi prospek, lembaga Serba Dinamik berpendapat bahawa walaupun audit berkanunnya telah selesai, operasi kumpulan akan kekal mencabar tetapi bagaimanapun "berjanji untuk menyelesaikan isu yang sedang berjalan, termasuk pelan penstrukturan dan penyusunan semula, demi kepentingan terbaik pihak berkepentingan. ”

 

Kemas kini mengenai Petisyen Penggulungan yang disampaikan oleh HSBC Amanah Malaysia Berhad, Ambank Islamic Berhad, Bank Islam Malaysia Berhad, MIDF Amanah Investment Bank Berhad, Standard Chartered Saadiq Berhad dan United Overseas Bank (Malaysia) Bhd (secara kolektif, “Peminjam Bersindiket”).

 

Ketika pasaran dibuka pagi ini (1 September), saham Serba Dinamik tidak berubah pada 3 sen dengan nilai modal pasaran syarikat itu kini RM97.84 juta. – DagangNews.com