Sapura Energy lantik Cosimo Borrelli, pakar penstrukturan semula syarikat sebagai anggota lembaga pengarah | DagangNews Skip to main content

Sapura Energy lantik Cosimo Borrelli, pakar penstrukturan semula syarikat sebagai anggota lembaga pengarah

Cosimo Borrelli merupakan peneraju amalan penstrukturan semula Asia Pasifik dan Caribbean bagi firma Kroll.

KUALA LUMPUR 28 Mac - Sapura Energy Bhd yang berdepan masalah kewangan yang teruk telah melantik pakar penstrukturan semula Cosimo Borrelli sebagai pengarah bukan bebas dan bukan eksekutifnya berkuat kuasa 25 Mac lepas.

 

Dalam pemfailan Bursa Malaysia Jumaat lepas, kumpulan itu berkata pakar Australia itu kini merupakan peneraju amalan penstrukturan semula Asia Pasifik dan Caribbean bagi firma Kroll.

 

Beliau juga seorang pakar penyusunan semula dan insolvensi terkenal di Asia telah bekerja secara eksklusif dalam bidang ini sejak 1990, kata Sapura.

 

“Cosimo Borrelli juga dipandang tinggi atas kerjanya sebagai pengarah bebas kepada syarikat tersenarai di peringkat antarabangsa, terutamanya yang menjalani atau menyasarkan pemulihan, penggabungan dan pengambilalihan, pelupusan dan situasi istimewa.

 

“Tugas Borrelli selalunya mempunyai tumpuan rentas sempadan, termasuk kerja di Hong Kong, China, Singapura, India, Taiwan, Malaysia, Australia, AS, UK, Eropah, Bermuda, Kepulauan Virgin British, Kepulauan Cayman dan Afrika, ” ujar Sapura.

 

Borrelli, 55, memiliki Ijazah Sarjana Muda Sastera dalam Ekonomi dari Universiti Adelaide, Australia.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Sapura set to sell its two jet planes

 

Pada 18 Mac, Sapura Energy mengumumkan kerugian bersihnya bagi suku keempat berakhir 31 Jan 2022 (4QFY22) melebar kepada RM6.61 bilion, berbanding kerugian RM216.03 juta setahun sebelumnya, sebahagian besarnya disebabkan oleh kemerosotan nilai muhibah bernilai RM3.29 bilion dan rosot nilai ke atas hartanah, loji dan peralatan bernilai RM2.1 bilion.

 

Hasil suku tahunannya menurun dengan ketara sebanyak 68.61% kepada RM453.14 juta daripada RM1.44 bilion pada tahun sebelumnya, terutamanya disebabkan peratusan penyiapan yang lebih rendah yang diiktiraf pada suku tersebut hasil daripada pengiktirafan kerugian yang boleh dijangka dan kos projek yang lebih tinggi dalam segmen kejuruteraan dan pembinaan (E&C).

 

Bagi tahun penuh berakhir 31 Jan 2022 (FY22), kumpulan itu mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM8.9 bilion, iaitu yang tertinggi pernah dicatatnya — daripada kerugian bersih RM160.87 juta bagi tahun sebelumnya apabila ia menyedari kemerosotan pada muhibah dan hartanah, loji dan peralatan bernilai RM5.39 bilion secara kolektif.

 

Sementara itu, hasil tahunan turun sebanyak 22.84% kepada RM4.13 bilion daripada RM5.35 bilion untuk TK21 disebabkan oleh sumbangan yang lebih rendah daripada segmen E&C, serta operasi dan penyelenggaraan. - DagangNews.com