Ratu Elizabeth II mangkat pada usia 96 tahun | DagangNews Skip to main content

Ratu Elizabeth II mangkat pada usia 96 tahun

LONDON 9 Sept - Ratu Elizabeth II, raja paling lama berkhidmat di UK, telah meninggal dunia di Balmoral pada usia 96 tahun, selepas memerintah selama 70 tahun.

 

Baginda meninggal dunia dengan aman pada petang Khamis di estet Scotlandnya, tempat dia menghabiskan sebahagian besar musim panas.

 

Ratu naik takhta pada tahun 1952 dan menyaksikan perubahan sosial yang besar.

 

Anak lelakinya Raja Charles III berkata kematian ibu tercintanya adalah "saat kesedihan yang besar" baginya dan keluarganya dan kehilangannya akan "sangat dirasai" di seluruh dunia.

 

Baginda berkata: "Kami sangat berduka atas pemergian seorang raja yang dihormati dan seorang ibu yang sangat disayangi.

 

"Saya tahu kehilangannya akan sangat dirasai di seluruh negara, alam dan Komanwel, dan oleh ramai orang di seluruh dunia."


 

uk

 


Semasa tempoh berkabung yang akan datang, beliau berkata beliau dan keluarganya akan "dihiburkan dan dikekalkan oleh pengetahuan kami tentang rasa hormat dan kasih sayang yang mendalam di mana Permaisuri disandang secara meluas".

 

Raja dan isterinya, Camilla, kini Permaisuri Permaisuri, akan kembali ke London pada hari Jumaat, kata Istana Buckingham. Baginda dijangka berucap di hadapan negara pada hari Jumaat.

 

Orang-orang diraja kanan telah berkumpul di Balmoral selepas doktor Ratu menjadi bimbang tentang kesihatannya pada awal hari itu.

 

Semua anak Ratu bergegas ke Balmoral, dekat Aberdeen, selepas doktor meletakkan Ratu di bawah pengawasan perubatan.

 

Cucunya dan kini pewaris takhta, Putera William, dan abangnya, Putera Harry, turut berkumpul di sana.



 

PM UK
Perdana Menteri Liz Truss membuat kenyataan rasmi kerajaan Britain.


 

Perdana Menteri Liz Truss, yang dilantik oleh Ratu pada hari Selasa, berkata raja adalah batu di mana Britain moden dibina, yang telah "membekalkan kami dengan kestabilan dan kekuatan yang kami perlukan".

 

Bercakap tentang Raja baru, dia berkata: "Kami menawarkan kesetiaan dan pengabdian kami kepadanya, sama seperti ibunya berbakti begitu banyak, kepada banyak orang, untuk sekian lama.

 

"Dan dengan berlalunya zaman Elizabeth kedua, kami menyambut era baru dalam sejarah indah negara besar kami, persis seperti yang diingini oleh Yang Mulia, dengan mengucapkan perkataan 'Tuhan selamatkan Raja'."

 

Tempoh Ratu Elizabeth II sebagai ketua negara merangkumi penjimatan pasca perang, peralihan daripada empayar kepada Komanwel, berakhirnya Perang Dingin dan kemasukan UK ke - dan penarikan diri daripada - Kesatuan Eropah (Brexit).


 

uk

 


Pemerintahannya merangkumi 15 perdana menteri bermula dengan Winston Churchill, lahir pada 1874, dan termasuk Cik Truss, lahir 101 tahun kemudian pada 1975.

 

Baginda mengadakan pertemuan mingguan dengan perdana menterinya sepanjang pemerintahannya.

 

Di Istana Buckingham di London, orang ramai yang menunggu maklumat terkini mengenai keadaan Ratu mula menangis apabila mendengar kematiannya.

 

Bendera Union Jack di atas istana diturunkan separuh tiang pada 18:30 BST dan notis rasmi mengumumkan kematian itu disiarkan di luar.

 

Pada kematian Ratu, Putera William dan isterinya, Catherine, menjadi Duke dan Duchess of Cambridge dan Cornwall.


 

uk
Notis rasmi itu berbunyi: "Permaisuri meninggal dunia secara aman di Balmoral petang ini. Permaisuri Raja dan Permaisuri akan kekal di Balmoral petang ini dan akan kembali ke London esok."

 


Ratu dilahirkan Elizabeth Alexandra Mary Windsor, di Mayfair, London, pada 21 April 1926.

 

Tidak ramai yang meramalkan baginda akan menjadi raja tetapi pada Disember 1936 bapa saudaranya, Edward VIII, turun takhta untuk berkahwin dengan warga Amerika yang bercerai dua kali, Wallis Simpson.

 

Ayahanda Elizabeth menjadi Raja George VI dan, pada usia 10 tahun, Lilibet, seperti yang dikenali dalam keluarga, menjadi pewaris takhta.

 

Dalam tempoh tiga tahun, Britain berperang dengan Nazi Jerman. Elizabeth dan adik perempuannya, Puteri Margaret, menghabiskan banyak masa perang di Istana Windsor selepas ibu bapa mereka menolak cadangan mereka dipindahkan ke Kanada.

 

Selepas mencecah 18 tahun, Elizabeth menghabiskan lima bulan dengan Auxiliary Territorial Service dan mempelajari asas mekanik motor dan kemahiran memandu. "Saya mula memahami esprit de corps yang berkembang dalam menghadapi kesukaran," katanya kemudian.

 

Melalui perang, baginda bertukar surat dengan sepupu ketiganya, Philip, Putera Greece, yang berkhidmat dalam Tentera Laut Diraja. Percintaan mereka berkembang dan pasangan itu berkahwin di Westminster Abbey pada 20 November 1947, dengan putera raja mengambil gelaran Duke of Edinburgh.

 

Baginda kemudiannya menyifatkan Philip sebagai "kekuatan dan keberanian saya" melalui 74 tahun perkahwinan, sebelum kematiannya pada 2021, berusia 99 tahun.


 

uk
Duke of Edinburgh berada di sisi Ratu selama lebih daripada enam dekad pemerintahan, menjadi permaisuri paling lama berkhidmat dalam sejarah British pada tahun 2009

 

uk

 

Anak lelaki pertama mereka, Charles, dilahirkan pada tahun 1948, diikuti oleh Puteri Anne, pada tahun 1950, Putera Andrew, pada tahun 1960, dan Putera Edward, pada tahun 1964. Di antara mereka, mereka memberikan ibu bapa mereka lapan cucu dan 12 cicit.

 

Puteri Elizabeth berada di Kenya pada tahun 1952, mewakili Raja yang sakit, apabila Philip menyampaikan berita bahawa bapanya telah meninggal dunia. Dia segera kembali ke London sebagai Ratu baharu.

 

"Semuanya adalah jenis yang sangat tiba-tiba untuk mengambil dan membuat kerja terbaik yang anda boleh," titah baginda mengenangnya.

 

Elizabeth dinobatkan di Westminster Abbey pada 2 Jun 1953, berusia 27 tahun, di hadapan penonton TV yang dirakam pada masa itu dianggarkan lebih daripada 20 juta orang.

 

Dekad berikutnya akan menyaksikan perubahan besar, dengan berakhirnya Empayar British di luar negara dan Swinging '60-an menghapuskan norma sosial di rumah.


 

uk
Charles, sebagai Putera Wales, menyampaikan ucapan Ratu bagi pihak ibunya buat kali pertama pada bulan Mei

 


Elizabeth memperbaharui monarki untuk zaman yang kurang dihormati ini, melibatkan diri dengan orang ramai melalui walkabout, lawatan diraja dan kehadiran di acara awam.

 

Komitmennya kepada Komanwel adalah berterusan - dia melawat setiap negara Komanwel sekurang-kurangnya sekali.

 

Tetapi terdapat tempoh kesakitan peribadi dan awam.

 

Pada tahun 1992, "annus horribilis" Ratu, kebakaran memusnahkan Istana Windsor - kediaman peribadi serta istana baginda bekerja - dan tiga perkahwinan anak-anaknya musnah.

 

Selepas kematian Diana, Puteri Wales, dalam kemalangan kereta di Paris pada tahun 1997, Ratu mendapat kritikan kerana kelihatan enggan memberi respons secara terbuka.

 

Terdapat persoalan tentang kaitan monarki dalam masyarakat moden.

 

"Tiada institusi... harus mengharapkan untuk bebas daripada penelitian mereka yang memberikan kesetiaan dan sokongan mereka, apatah lagi mereka yang tidak," akuinya.


 

uk
Elizabeth Alexandra Mary Windsor dilahirkan di Mayfair, London, pada 21 April 1926, anak pertama Duke dan Duchess of York

 


Sebagai seorang puteri berusia 21 tahun, Elizabeth telah berikrar untuk menumpukan hidupnya untuk berkhidmat.

 

Mengingat kata-kata itu beberapa dekad kemudian, semasa Jubli Peraknya pada tahun 1977, dia mengisytiharkan: "Walaupun ikrar itu dibuat pada zaman muda saya, ketika saya hijau dalam penghakiman, saya tidak menyesal atau menarik balik satu perkataan pun."

 

Komitmen yang sama untuk berkhidmat telah dibuat 45 tahun kemudian dalam surat terima kasih kepada negara pada hujung minggu Jubli Platinumnya pada bulan Jun.

 

Pencapaian itu disambut dengan gabungan upacara kenegaraan dan perayaan berwarna-warni bagi semua perkara Inggeris, serta pesta jalanan yang meriah.

 

Walaupun kesihatan Ratu menghalangnya daripada beberapa peristiwa, dia berkata: "Hati saya bersama anda semua."

 

Seketika disambut dengan sorakan daripada orang ramai, baginda telah disertai oleh tiga generasi keluarganya di balkoni Istana Buckingham.


 

uk
Pada sambutan Jubli Platinum pemerintahan baginda, Ratu menggembirakan orang ramai dengan muncul di balkoni bersama tiga generasi keluarganya.

 

 

Raja Charles, berusia 73 tahun, menjadi ketua negara di 14 alam Komanwel.

 

Baginda dan isterinya, Camilla, berada di Balmoral bersama adik-beradiknya, Puteri Anne, dan Putera Andrew dan Edward.

 

Mereka ditemani oleh isteri Edward, Sophie, serta Putera William dan Harry.

 

Isteri William, Catherine, kekal di Windsor bersama anak-anak mereka - George, Charlotte dan Louis - kerana ia merupakan hari penuh pertama mereka di sekolah baharu.


 

uk

 


Keluarga Diraja kini telah memasuki tempoh berkabung. Pada hari-hari mendatang, banyak kehidupan negara akan ditangguhkan.

 

Penglibatan rasmi akan dibatalkan dan bendera Union Jack akan dikibarkan separuh tiang di kediaman diraja, bangunan kerajaan, di seluruh Angkatan Tentera dan di jawatan UK di luar negara.

 

Ahli Parlimen akan memberi penghormatan kepada Ratu dan mengangkat sumpah kepada Raja Charles.

 

Akan ada bunyi loceng gereja dan tabik hormat sambil pertubuhan dan badan amal tempatan dan nasional mengatur cara untuk memberi penghormatan, dengan acara peringatan dan buku takziah.

 

Pengebumian negeri untuk Ratu dijangka dalam dua minggu akan datang.

 

Pemimpin asing telah memberi penghormatan kepada Ratu, dengan Presiden AS Joe Biden mengimbas kembali bagaimana baginda berdiri dalam solidariti dengan AS dalam "hari paling gelap" mereka selepas serangan pengganas 9/11. - DagangNews.com