Raikan tiga bayi orang utan lahir di Pusat Hidupan Liar Semenggoh, Kuching | DagangNews Skip to main content

Raikan tiga bayi orang utan lahir di Pusat Hidupan Liar Semenggoh, Kuching

Orang ramai dipelawa menjadikan orang utan sebagai anak angkat dengan memberi sumbangan dana.

HANYA 20 kilometer dari selatan Kuching, Pusat Hidupan Liar Semenggoh adalah kawasan hidupan liar yang berperanan sebagai rumah kepada orang utan.

 

Pusat hidupan liar merupakan pusat pemulihan orang utan terbesar di Sarawak dan terletak di dalam hutan semula jadi yang lebih besar dipanggil Rizab Semula Jadi Semenggoh.

 

Baru-baru ini, pusat hidupan liar tersebut mengumumkan kelahiran anak orang utan yang dilahirkan antara 22-23 Januari 2022. Ini merupakan bayi keempat buat Analisa yang sendiri dilahirkan di pusat itu pada 1996.

 

Walaupun kelahiran bayi sentiasa menjadi berita menarik untuk perlindungan orang utan, Rizab Alam Semenggoh mempunyai lebih banyak berita istimewa tahun ini - kelahiran dua lagi bayi orang utan, menjadikan tiga tambahan orang utan baharu pada 2022 - yang pertama untuk pusat itu.

 

Melindungi Biodiversiti di Pusat Hidupan Liar Semenggoh

Tidak banyak tempat di dunia ini boleh menandingi biodiversiti Sarawak. Lebih separuh daripada kawasan tanah Sarawak dilitupi hutan hujan, menjadikannya rumah kepada pelbagai jenis flora dan fauna, kebanyakannya adalah endemik.

 

Rizab Semula Jadi Semenggoh memainkan peranan penting dalam melindungi biodiversiti Sarawak, dengan berfungsi sebagai kawasan latihan untuk orang utan.

 

Selama lebih 25 tahun, warden di Pusat Hidupan Liar Semenggoh telah melatih orang utan muda, yang telah menjadi yatim piatu atau diselamatkan dari kurungan. Latihan itu adalah untuk melengkapkan mereka tentang kemandirian, iaitu bagaimana untuk terus hidup di alam liar.

 

Hari ini, pusat hidupan liar ini mempunyai populasi orang utan separa liar remaja yang sihat dan dewasa muda, kini membiak di rizab alam semula jadi.


 

orang utan
Petugas mengajar orang utan memanjat pokok menggunakan tali di Pusat Hidupan Liar Semenggoh.

 


Rizab Semula Jadi Semenggoh masih menerima kunjungan daripada orang utan dewasa separa liar bersama bayi mereka.

 

Mereka menghabiskan sebahagian besar masa mereka menjelajah hutan tetapi ketika bukan musim buah atau ketiadaan tumbuhan yang boleh dimakan, orang utan kembali ke platform pusat ini untuk mendapatkan makanan.

 

Usaha Pemuliharaan Orang Utan di Sarawak

Diamanahkan untuk menjaga dan mengekalkan biodiversiti yang menakjubkan di hutan Sarawak, Sarawak Forestry Corporation (SFC) telah melaksanakan pelbagai program dan inisiatif untuk memastikan flora dan fauna Sarawak kekal dilindungi.

 

Antara program untuk memulihara spesies itu termasuk melindungi habitat liar di lokasi seperti Taman Negara Batang Ai, Santuari Hidupan Liar Lanjak Entimau dan kawasan perlindungan Sebuyau-Sedilu-Lesong.

 

Tinjauan ke dalam hutan juga dilakukan untuk menganggarkan populasi haiwan ini.


 

orang utan
Satu daripada 3 bayi orang utan yang dilahirkan di Pusat Hidupan Liar Semenggoh pada 2022.

 


Komponen penting lain dalam kerja SFC ialah eko-pelancongan, pendidikan pemuliharaan dan penglibatan masyarakat dan ini dijalankan secara berkala untuk mendapatkan sokongan untuk orang utan dan habitat mereka.

 

Kawasan terdegradasi dalam habitat juga dikenal pasti untuk aktiviti pemulihan seperti menggulung semula dengan spesies tumbuhan asli.

 

Untuk menyokong semua aktiviti yang sedang berkembang ini, SFC juga terlibat dalam pengumpulan dana.

 

Ini termasuk menganjurkan program pengumpulan dana anak angkat, yang mengumpul dana untuk pemuliharaan dan pemulihan orang utan.

 

Program anak angkat secara maya terbuka kepada semua, warga dunia dan ini juga merupakan saluran untuk SFC menyebarkan maklumat mengenai aktiviti pemuliharaan orang utan yang dijalankan di Sarawak.


 

orang utan

 


Dana disalurkan ke arah menyokong projek pemuliharaan orang utan, aktiviti pendidikan, makanan dan ubat untuk orang utan (apabila diperlukan).

 

Tunjukkan cinta anda kepada orang utan dengan melakukan simbolik anak angkat. Ketahui lebih lanjut tentang beruk besar yang lembut dan menyokong kerja-kerja pemuliharaan SFC dengan Program Anak Angkat Orangutan di sini: https://semenggoh.my/adopt-orangutan/

 

Pelancongan Memacu Pemuliharaan

Dengan kepercayaan bahawa mendidik orang ramai adalah penting dalam pemuliharaan orang utan, Hutan Simpan Semenggoh mengalu-alukan pelawat setiap hari.

 

Masa terbaik untuk melawat adalah semasa sesi memberi makan pada sebelah pagi (9.00-10.00 pagi) dan petang (3.00-4.00 petang) apabila terdapat peluang yang baik untuk melihat orang utan separa liar kembali ke platform untuk makanan tambahan mereka.


 

orang utan

 

orang utan

 

orang utan

 


SFC dengan tegas mematuhi prosedur operasi standard Kementerian Kesihatan, Ordinan Taman dan Rizab Alam, 1998 dan Peraturannya, 1999, dan menganjurkan hanya dua sesi sehari dengan maksimum 175 pelawat setiap sesi.

 

Selain orang utan, Hutan Simpan Semenggoh juga merupakan habitat bagi flora dan fauna yang jarang ditemui termasuk tupai gergasi, tupai pygmy, gibbon dan pelbagai jenis burung.

 

Layari laman web rasmi Semenggoh Nature Reserve di http://semenggoh.my untuk maklumat lanjut. – DagangNews.com