Prinsip Mengurangkan Bahaya di dalam Polisi dan Peraturan bagi Membentuk Tingkah Laku Pengguna | DagangNews Skip to main content

Prinsip Mengurangkan Bahaya di dalam Polisi dan Peraturan bagi Membentuk Tingkah Laku Pengguna

Oleh Dato’ Sri Idris Jala

SEJAK awal 2020, dunia telah hidup di bawah pelbagai peringkat langkah sekatan pergerakan akibat pandemik coronavirus.

 

Sekatan yang berpanjangan dan pelbagai tuntutan yang dicetuskan oleh wabak itu memberi tekanan yang besar kepada kesihatan mental orang ramai, yang telah membawa kepada pelbagai risiko kesihatan yang lain.

 

Kemerosotan kesihatan mental telah dilaporkan menyebabkan peningkatan tahap penggunaan alkohol pada tahap berbahaya, penyalahgunaan dadah, pengambilan tembakau, insomnia, kerisauan, pemakanan tidak sihat dan kes keganasan rumahtangga yang lebih tinggi.

 

Antara tingkah laku berbahaya yang boleh menyebabkan risiko kesihatan jangka panjang ialah penggunaan tembakau yang telah menjadi salah satu topik hangat. Penyelidikan antarabangsa telah menunjukkan bahawa perokok dewasa melaporkan penggunaan tembakau yang lebih tinggi sebanyak 25% hingga 45% semasa tempoh sekatan pergerakan berbanding sebelum wabak.

 

Pakar percaya bahawa ramai yang beralih kepada rokok sebagai tindak balas kepada tekanan psikososial, dengan menyatakan bahawa orang dari latar belakang berpendapatan rendah dan orang dewasa yang lebih muda adalah antara mereka yang telah terjejas secara tidak seimbang oleh wabak itu dan lebih terdedah kepada penggunaan tembakau.

 

Dengan pandemik dan sekatan pergerakan, adalah lebih mencabar untuk mengurangkan kecenderungan merokok, terutamanya apabila terdapat akses yang agak mudah untuk rokok seludup yang telah membanjiri pasaran. Menurut Kajian Rokok Seludup oleh Nielsen yang ditugaskan oleh Gabungan Pengilang Tembakau Malaysia, perdagangan rokok seludup di negara ini mencapai paras tertinggi bulanan sepanjang masa sebanyak 64.5% pada Ogos 2020.

 

Di samping bahaya tambahan penggunaan produk yang tidak mematuhi piawaian pihak berkuasa, Oxford Economics telah menganggarkan bahawa perniagaan rokok seludup telah membebankan Kerajaan Malaysia sekitar RM5 bilion setahun dalam cukai yang tidak dikutip.


 

WHO

 


MASA DEPAN BEBAS ROKOK

Visi WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia) untuk mewujudkan generasi 'bebas asap rokok' sememangnya matlamat mulia yang harus kita semua usahakan. Malah, syarikat tembakau telah pun komited kepada visi itu di mana sebuah syarikat tembakau utama baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka merancang untuk berhenti mengeluarkan rokok jenis dibakar menjelang tahun 2030. Akhirnya, matlamatnya nanti adalah untuk membuat orang ramai berhenti dan menghapuskan merokok.

 

Walau bagaimanapun, kita semua tahu betapa sukarnya untuk berhenti merokok. Penyelidikan menunjukkan bahawa kadar kejayaan berhenti merokok tahunan kekal rendah pada 7%, yang bermaksud terdapat kurang daripada satu daripada sepuluh perokok dewasa yang berjaya berhenti setiap tahun.

 

Inovasi hari ini telah memberikan kita rangkaian produk alternatif yang kurang berbahaya dan produk alternatif ini telah menjalani kajian dan penilaian saintifik, – menunjukkan bahawa produk ini lebih 90% lebih selamat daripada rokok jenis dibakar. Kajian juga menunjukkan bahawa kadar berhenti merokok melebihi 60% lebih tinggi bagi mereka yang menggunakan gabungan ubat berlesen dan produk nikotin jenis tidak dibakar.


 

WHO

 


Adakah produk alternatif yang kurang berbahaya benar-benar berfungsi dalam mengurangkan kecenderungan merokok?

Jepun, contoh yang baik sebagai sebuah negara progresif, mempunyai konsep yang dipanggil produk pengurangan bahaya (HRP) yang pada asasnya menggalakkan isi rumah memilih HRP untuk sekurang-kurangnya 20% daripada penggunaan produk isi rumah.

 

Pembuat dasar Jepun telah memasukkan langkah-langkah dasar yang telah berjaya mengurangkan tingkah laku yang berbahaya. Dasar dan peraturan tembakau telah menyaksikan jualan rokok konvensional berkurangan sebanyak 34% apabila orang ramai beralih kepada pilihan produk alternatif yang lebih sihat dan lebih murah, dan bukannya terus menghisap rokok.

 

Negara-negara lain seperti New Zealand dan United Kingdom juga telah mengakui faedah pengurangan bahaya dalam kawalan tembakau, dan sewajarnya mereka telah memasukkan pengurangan bahaya tembakau dalam dasar dan peraturan masing-masing. Kelebihan dasar progresif tersebut terbukti daripada perbezaan antara kadar pengurangan kelaziman merokok di New Zealand (CAGR: -3.8%), United Kingdom (CAGR: -4.4%) dan Jepun (CAGR: -5.2%) dibandingkan dengan pengurangan Malaysia (CAGR: -1.0%) dalam tempoh yang sama.


 

vape

 


Dasar dan peraturan pragmatik yang memacu inovasi dan tingkah laku

Mewujudkan dasar menggalakkan inovasi, bukan sahaja dari pihak industri tetapi juga dari sudut pandangan pengguna. Ini mungkin dalam bentuk mudah pendekatan fiskal berkadar risiko dalam mengenakan cukai dan eksais terhadap produk berbahaya yang boleh mengalihkan permintaan pengguna, atau menawarkan pelepasan cukai untuk syarikat inovatif dengan ciptaan baharu yang boleh dipasarkan dalam bentuk produk atau perkhidmatan  kurang berbahaya yang akan mempengaruhi penawaran.

 

Akhirnya, dengan langkah dan pelaksanaan yang betul dalam kawalan tembakau, pendekatan pragmatik dalam dasar dan peraturan ini akan membolehkan manfaat jangka sederhana dan panjang kepada sistem penjagaan kesihatan dan keseluruhan populasi.

 

Perniagaan seperti biasa tidak akan memotongnya untuk menggerakkan jarum dalam pendekatan kawalan tembakau kita. Jika kita meneruskan seperti sedia ada, trajektori semasa menunjukkan bahawa kita hanya akan mencapai sasaran kelaziman merokok 15% pada tahun 2042, melepasi sasaran selama 17 tahun. Pada asasnya, Malaysia harus mengamalkan perubahan dasar yang progresif, jika kita ingin mencapai dan menikmati visi masa depan bebas asap rokok. - DagangNews.com

 

Dato’ Sri Idris Jala merupakan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif PEMANDU