Prestasi pasaran hartanah dijangka pulih secara beransur-ansur | DagangNews Skip to main content

Prestasi pasaran hartanah dijangka pulih secara beransur-ansur

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 27 Jan - Walaupun terdapat gangguan kepada pemulihan pasaran hartanah yang dijangkakan pada 2021, firma perunding hartanah Rahim & Co International Sdn Bhd menganggap bahawa prestasi keseluruhan adalah stabil dan menjangkakan segmen itu pulih secara beransur-ansur. 

 

Pengerusi Eksekutif Rahim & Co, Tan Sri Abdul Rahim Abdul Rahman berkata, pasaran telah menunjukkan gambaran penambahbaikan di antara sekatan nasional pada 2021. 

 

Ujarnya, pemulihan pasaran hartanah yang dijangkakan pada tahun 2021 terganggu disebabkan oleh peningkatan kes COVID-19 dan walaupun enam bulan pertama tahun 2021 telah meningkat dengan ketara, prestasi suku ketiga terganggu sedikit dan mengakibatkan sekaligus menjejaskan prestasi bagi transaksi sembilan bulan tersebut.

 

“Bagaimanapun, hasil daripada langkah rangsangan kerajaan, prestasi sektor hartanah kembali stabil. 

 

"Namun begitu, jangkaan pemulihan pasaran hartanah ke tahap pra-COVID akan memerlukan lebih masa daripada jangkaan awal,” katanya di sini hari ini.

 

Beliau menambah bahawa firma itu optimistik dengan berhati-hati terhadap prospek 2022 sambil menjangkakan pasaran menunjukkan pemulihan beransur-ansur kerana negara telah mencapai liputan vaksinasi yang tinggi, ditambah dengan sokongan kerajaan yang berterusan, dasar akomodatif dan pembukaan sempadan antarabangsa secara berperingkat. 

 

Dalam pada itu Pengarah penyelidikan Rahim & Co Sulaiman Saheh berkata, menurut laporanKajian Pasaran Hartanah 2021/2022 yang dikeluarkan Rahim & Co, pasaran hartanah Malaysia menyaksikan lantunan semula urus niaga yang ketara pada 1H2021 sebelum Perintah Kawalan Pergerakan Penuh pada 3Q2021. 

 

“Bagaimanapun, prestasi keseluruhan sembilan bulan masih mencatatkan jumlah nilai urus niaga yang membanggakan sebanyak RM98 bilion, peningkatan ketara sebanyak 21.4% dalam nilai tahun ke tahun, tetapi penurunan sedikit sebanyak 1.8% dalam volum,” katanya.

 

Beliau menyifatkan prestasi itu berpunca daripada kesan permintaan terpendam dan memformalkan transaksi yang ditangguhkan daripada suku sebelumnya yang telah ditangguhkan, serta dasar akomodatif oleh kerajaan, seperti lanjutan Kempen Pemilikan Rumah, Cukai Keuntungan Harta Tanah (RPGT) pengecualian dan inisiatif lain yang disediakan di bawah Bajet 2022. 

 

Sulaiman juga menekankan bahawa cabaran dalam prestasi penyewaan hartanah komersial dan tahap penyewaan berkemungkinan berterusan sehingga 2022 memandangkan bekalan masuk berterusan walaupun permintaan masih tidak stabil disebabkan oleh wabak itu. -DagangNews.com