Permintaan produk isi rumah mampan catat peningkatan 14% - Shopee | DagangNews Skip to main content

Permintaan produk isi rumah mampan catat peningkatan 14% - Shopee

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Shopee menyerlahkan lebih ramai penjual tempatan dan mampan untuk menawarkan nilai terbaik bagi produk mesra alam bagi memenuhi permintaan apabila lebih ramai rakyat Malaysia semakin sedar kepentingan alam sekitar. 

 

Mengikut aliran data Shopee, pengguna sedang mencari produk isi rumah yang lebih mesra alam seperti lampu solar, panel solar dan penghawa dingin, dengan carian kata kunci lebih tinggi sebanyak 14% antara 1 Januari hingga 25 Julai 2022 berbanding enam bulan sebelumnya.

 

Pengguna ingin mempercayai bahawa apa yang mereka beli adalah mampan dan bermanfaat untuk kegunaan jangka panjang. 

 

Dengan memperkenalkan Shop Green bersama Shopee, pengguna boleh menghubungi lebih ramai penjual mesra alam, mengetahui lebih lanjut tentang kehidupan dan tabiat mampan serta memberi inspirasi kepada orang lain untuk mengambil tindakan untuk alam sekitar.

 

Lonjakan permintaan untuk alternatif mesra alam mencerminkan kesedaran dan keinginan rakyat Malaysia yang lebih besar untuk kehidupan yang mampan. 

 

Semasa separuh pertama 2022 berbanding separuh kedua 2021, penjual Shopee menyaksikan peningkatan permintaan untuk barangan terbiodegradasi yang membantu alam sekitar seperti beg boleh guna semula dan pinggan terbiodegradasi (19%) dan barangan kebersihan diri seperti deodoran semula jadi, syampu dan sabun badan (33%).

 

Keinginan pengguna Malaysia untuk menjalani gaya hidup mampan telah mewujudkan peluang pasaran baharu untuk penjual tempatan, terutamanya dalam industri kesihatan, kosmetik dan penjagaan diri. 

 

 

shopee

 

 

Shopee menerusi 'Shop Green' akan membolehkan penjual yang menawarkan produk mesra alam memperoleh penglihatan yang lebih tinggi dan kesedaran jenama yang lebih besar.

 

Ketua Pemasaran Jenama di Shopee Malaysia, Huiyan Pan berkata, hidup secara mampan bermakna membuat pilihan yang lebih hijau hari ini yang akan memberi kesan positif kepada alam sekitar esok. 

 

"Walaupun kami melihat permintaan yang konsisten dan sihat untuk produk mesra alam di Malaysia, kami akan terus bekerjasama rapat dengan penjual untuk menawarkan pengguna produk yang lebih mampu milik dan bertanggungjawab.

 

"Shop Green ialah satu cara kami menghubungkan pengguna kepada penjual yang telah menyatakan dengan jelas komitmen mereka terhadap kelestarian alam sekitar, dikenal pasti sebagai bahan kitar semula atau boleh guna semula, dan dibuat secara tempatan dalam semangat meminimumkan jejak karbon," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Shopee mempunyai pelbagai jenis penjual dan jenis produk mesra alam tempatan yang merangkumi kategori seperti kosmetik dan dandanan, kecantikan dan fesyen, dan isi rumah, antara lain. Produk daripada jenama termasuk tetapi tidak terhad kepada HYGR, The Hive, Minus Zero Waste, PYNGzerowaste dan Green Eco Paradise. - DagangNews.com