Pentamaster cadang langgan 29.9% pegangan dalam firma Taiwan bernilai AS$6.78 juta | DagangNews Skip to main content

Pentamaster cadang langgan 29.9% pegangan dalam firma Taiwan bernilai AS$6.78 juta

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 4 Julai - Pentamaster Corp Bhd. telah melanggan 29.9% kepentingan daripada modal diperbesarkan dalam Everready Precision Industrial Corp (EPIC) yang berpangkalan di Taiwan bernilai 
AS$6.78 juta (RM29.89 juta), dalam pelaksanaan hutang kepada ekuiti.

 

Menerusi anak syarikat milik penuhnya, Pentamaster InnoTeq Sdn. Bhd. telah melanggan 16.61 juta saham baharu dalam EPIC pada AS$0.4079 sesaham berikutan rundingan yang panjang antara kedua-dua pihak, menurutnya dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini.

 

Perjanjian itu mengambil kira harta intelek EPIC, pengetahuan teknologi dan rancangan China yang 'menepati objektif strategi perniagaan kumpulan Pentamaster'.

 

"EPIC juga telah mencadangkan penubuhan usaha sama pembuatan di China dengan cabang pelaburan syarikat utama di negara berkenaan untuk pengembangan perniagaannya, yang mana harga langganan (saham) telah mengambil kira rancangan sedemikian oleh EPIC," katanya.

 

Secara dasarnya, EPIC terlibat dalam reka bentuk dan pembuatan penyelesaian optoelektronik hujung ke hujung meliputi acuan optik kepada kanta dan modul penderiaan 3D.

 

Bagi tahun kewangan berakhir Disember 2021 (FY21), EPIC merekodkan kerugian bersih NT$25.35 juta (RM3.75 juta) dengan hasil sebanyak NT$252.62 juta. Syarikat itu memiliki hutang sebanyak NT$326.29 juta dengan penggeran pada 50.3%.

 

Menurut Pentamaster, langkah tersebut dilaksanakan bagi mengembangkan perniagaannya dalam penyelesaian dan aplikasi teknologi sinergistik, khususnya penyepaduan untuk segmen elektro-optiknya.

 

"Pasaran optoelektronik menyaksikan penggunaannya semakin meningkat berikutan kemajuan teknologi dan permintaan yang semakin meningkat untuk elektronik 'pintar' dengan ketepatan tinggi dan bahan api berkualiti bagi permintaan sedemikian," tambahnya. 

 

Kumpulan percaya cadangan langganan tersebut akan menyumbang secara positif kepada prestasi kewangan Pentamaster dalam tempoh sederhana hingga jangka panjang. - DagangNews.com