Pelupusan 10% ekuiti dalam BLC oleh IOI Corp disambut positif oleh firma penyelidikan saham | DagangNews Skip to main content

Pelupusan 10% ekuiti dalam BLC oleh IOI Corp disambut positif oleh firma penyelidikan saham

Dengan penjualan 10 peratus saham, minat IOI Corp ke atas BLC kini berkurangan kepada 20 peratus.

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Firma penyelidikan mengekalkan syor 'beli' ke atas IOI Corporation Bhd (IOI Corp) berikutan penjualan 10 peratus ekuiti syarikat dalam Bunge Loders Croklaan Group B.V. (BLC) kepada Koninklijke Bunge B.V. (KBBV).

 

MIDF Research menyatakan bahawa penjualan saham yang terdiri daripada 1,800 saham yang mewakili 10 peratus kepentingan dalam BLC untuk AS$84 juta ditambah €19.72 juta (masing-masing RM376.3 juta dan RM89.9 juta).

 

Dengan penjualan 10 peratus saham, minat IOI Corp ke atas BLC kini berkurangan kepada 20 peratus.

 

Selain itu, MIDF Research berkata anggaran kerugian yang timbul daripada penjualan saham ialah RM50 juta yang kebanyakannya adalah kerugian nilai saksama daripada penyahiktirafan opsyen jual dan beli yang ditamatkan.

 

"Jika 80 peratus daripada RM466 juta hasil terbaharu digunakan untuk tujuan penyelesaian hutang, kita boleh melihat penggearan kumpulan itu bertambah baik kepada 25.6 peratus dan seterusnya berbanding 29.2 peratus dalam sembilan bulan tahun kewangan 2022 (9MFY2022)," katanya. dalam nota penyelidikannya hari ini.

 

MIDF Research meneruskan seperti IOICorp berasaskan perniagaan bersepadunya di mana segmen pembuatan yang membentuk 35 peratus daripada keuntungan kumpulan akan membantu mengurangkan sebarang penarikan balik harga jualan purata (ASP) untuk minyak sawit mentah (MSM), dengan itu, mengurangkan turun naik pendapatan.

 

"Kami mengekalkan panggilan 'beli' kami dengan harga sasaran (TP) tidak berubah sebanyak RM6.00 sesaham," katanya.

 

Sebagai imbasan, IOI Corp memperoleh keseluruhan perniagaan BLC daripada Unilever Plc dan Unilever NV dengan harga RM814 juta pada tahun 2002, dan seterusnya pada September 2017, IOI Corp memeterai perjanjian pembelian saham muktamad dengan KBBV untuk melupuskan 70 peratus kepentingan dalam BLC dan perniagaannya yang berkaitan dengan KBBV sebanyak RM3.79 bilion.

 

Firma penyelidikan lain, Hong Leong Investment Bank (HLIB) menyatakan bahawa penjualan saham itu akan mengakibatkan kerugian kira-kira RM50 juta, yang bersifat bukan teras, kerana sebahagian besar kerugian pelupusan adalah berkaitan dengan kerugian nilai saksama yang timbul daripada de -pengiktirafan pilihan letak dan panggilan yang ditamatkan.

 

"Kerugian pelupusan diketepikan, pengurangan faedah ekuiti dalam Loders (BLC) akan menyebabkan sumbangan pendapatannya kepada IOI Ccorp berkurangan kira-kira RM50 juta setahun, berdasarkan anggaran kami, yang tidak penting memandangkan asas pendapatan IOI Corp yang besar.

 

HLIB mengekalkan panggilan 'beli'nya dengan TP tidak berubah sebanyak RM4.36.

 

Sementara itu, Maybank Investment Bank (IB) yang turut mengulangi pandangan mengenai kerugian RM50 juta oleh IOI Corp, berkata pasca pelupusan IOI Corp masih memiliki 20 peratus BLC.

 

"Oleh itu, kami percaya IOI Corp akan terus mengambil kira 20 peratus pegangan ekuitinya dalam BLC pada masa hadapan.

 

"Ingat bahawa BLC mengendalikan operasi minyak dan lemak khusus hiliran di Kesatuan Eropah (EU), Amerika Utara dan Asia," kata Maybank IB.

 

Untuk 9MFY2022, IOI Corp merekodkan bahagian kerugian RM17 juta untuk 30 peratus pegangan ekuitinya dalam BLC yang termasuk kerugian rosot nilai RM55 juta.

 

"Dilaraskan untuk rosot nilai, anggaran tahunan FY2022 30 peratus bahagian keuntungan teras selepas cukai dan kepentingan minoriti BLC adalah sekitar RM51 juta," katanya. – DagangNews.com