Panduan Mengekalkan Kesejahteraan dan Kewarasan Minda | DagangNews Skip to main content

Panduan Mengekalkan Kesejahteraan dan Kewarasan Minda

Gambar oleh Nikko Macaspac
Oleh SANDRA BELL

KITA hidup dalam masa yang tidak menentu. Sama ada keadaan semasa ekonomi dunia yang mengganggu anda atau kemungkinan Perang Dunia III, terdapat banyak perkara yang boleh berada di fikiran anda yang akan menjejaskan kehidupan anda secara besar-besaran.

 

Itulah sebabnya ramai orang bergelut sekarang dengan cara mereka sendiri.

 

Jadi, bagaimana anda boleh menangani segala-galanya? Berikut ialah panduan tentang cara memastikan minda anda selamat dan sihat semasa dunia sekeliling anda `sedang ranap'.

 

Bagaimana Fikiran Kita Berfungsi Semasa Gembira

Kebahagiaan adalah emosi yang semua orang sudah biasa, tetapi bagaimana sebenarnya ia berlaku di dalam otak kita?

 

Secara saintifik, kita merasakan kebahagiaan melalui neurotransmitter kita. Ini adalah sel penghantar kimia kecil yang menghantar isyarat antara saraf atau neuron kita. Oleh itu, neurotransmitter bertanggungjawab untuk proses yang berlaku dalam badan kita dan emosi yang kita rasa.

 

Kegembiraan yang kita rasai dalam badan kita adalah disebabkan oleh pembebasan dopamin dan serotonin, dua bahan kimia yang dikaitkan dengan perasaan gembira.

 

Apabila sesuatu yang anda rasa gembira berlaku, otak anda mengeluarkan dopamin dan serotonin ke dalam sistem saraf pusat anda. Ini, seterusnya, membawa kepada tindak balas lain dalam badan anda dan anda berasa gembira.

 

Terdapat banyak faedah merasakan kebahagiaan dan kegembiraan, terutamanya secara teratur. Sebagai contoh, perasaan gembira boleh menggalakkan gaya hidup yang lebih sihat dan juga boleh meningkatkan sistem imun anda. Perasaan gembira juga boleh membantu anda melawan stres dan kesakitan sambil berpotensi membawa kepada kehidupan yang lebih panjang.

 

Rasa lebih bahagia agak mudah. Pada asasnya, anda perlu merangsang pembebasan dopamin dan serotonin. Ini boleh dicapai dengan melakukan sesuatu yang biasanya menggembirakan anda (misalnya, membaca buku kegemaran anda), menjaga kesihatan fizikal anda (melalui senaman dan diet seimbang), dan sebagainya.

 

 

stress

 

 

Bagaimana Minda Kita Berfungsi Semasa Stres

Walaupun kebahagiaan adalah emosi yang indah, tidak dapat dinafikan bahawa perasaan stres adalah sama lazim yang dirasai manusia. Tekanan jangka pendek dan jangka panjang boleh memudaratkan kesihatan anda.

 

Malah, stres kronik boleh membahayakan fungsi badan dan otak anda. Stres untuk jangka masa yang panjang biasanya disebabkan oleh pekerjaan yang rumit, masalah kesihatan yang berulang, tanggungjawab keluarga, dan sebagainya.

 

Apabila anda mengalami peristiwa yang menekan, bahagian otak anda yang dipanggil amygdala menghantar isyarat kecemasan kepada hipotalamus yang mengakibatkan tindak balas melawan atau lari terhadap situasi tersebut.

 

Secara fizikal, ini menyebabkan kadar denyutan jantung meningkat, deria yang meningkat, adrenalin yang tergesa-gesa, dan pengambilan oksigen yang lebih besar. Hormon kortisol dilepaskan untuk memulihkan tenaga yang hilang dan akhirnya mengembalikan badan kepada keadaan pra-tekanan.

 

Kortisol adalah punca yang tepat mengapa tekanan kronik tidak baik untuk kesihatan anda. Apabila hormon terkumpul dalam otak anda dari masa ke masa, ia boleh melemahkan keupayaan otak anda untuk berfungsi dengan baik dengan mengganggu peraturan sinaps, membunuh sel-sel otak, dan juga mengurangkan saiz otak anda.

 

Untuk mengelakkan rasa stres, anda perlu melaksanakan perubahan yang betul dalam hidup anda. Pertama, anda harus mengenal pasti punca tekanan dalam kes anda. Kemudian, anda perlu memutuskan bagaimana anda akan menanganinya.

 

Punca tekanan untuk anda mungkin datang dalam kehidupan peribadi anda, aktiviti profesional, atau di tempat lain. Untuk menanganinya, anda boleh sama ada cuba mengubah sikap anda terhadap punca tekanan atau mengurangkan apa yang menyebabkan tekanan untuk anda pada mulanya.

 

Sebagai contoh, jika anda seorang pelajar kolej, anda mungkin tertekan kerana beban kerja gila yang biasa dialami oleh pelajar. Semua tugasan sukar dikendalikan dan dihantar sebelum tarikh akhir. Oleh itu, adalah penting untuk mendapatkan bantuan daripada perkhidmatan penulisan esei profesional seperti Penulis Terbaik Dalam Talian di mana anda boleh mencari penulis untuk membantu anda membuat tugasan dan mengurangkan tahap tekanan anda.

 

 

stress

 

 

Bagaimana Bertindak Semasa Perang untuk Kekal Hidup

Walaupun memahami cara untuk kekal bahagia dan mengurangkan tekanan dalam hidup anda akan membantu anda hidup dengan baik, anda masih perlu bersedia menghadapi situasi yang berpotensi mengancam nyawa seperti peperangan.

 

Berikut ialah beberapa petua cara melakukannya:

• Perkara yang Perlu Dilakukan Semasa Pencerobohan: Beralih daripada pertempuran sama ada di dalam negara anda atau di luarnya. Ikuti kemas kini terkini tentang kemajuan perang dengan merujuk sumber yang dipercayai. Cari cara untuk belajar cara mempertahankan diri (misalnya, dengan meminta kumpulan separa tentera di kawasan anda untuk mengajar anda).


• Perkara yang Perlu Dilakukan Semasa Serangan: Cari bangunan bata dengan ruang bawah tanah untuk berlindung di sana semasa pengeboman, serangan kimia dan pertempuran jalanan. Jauhi konfrontasi sebanyak mungkin. Jika anda melarikan diri ke kawasan hutan (jauh dari bandar tempat pertempuran biasanya berlaku), bina tempat perlindungan terlindung dan pastikan anda mempunyai bekalan yang mencukupi.


• Cara Mencari Bekalan untuk Kelangsungan Hidup Jangka Panjang: Setelah perang bermula, simpan bekalan anda secepat mungkin, termasuk makanan, ubat, wang tunai, dll. Cari sumber air bersih sekiranya anda perlu menggunakannya dan pertimbangkan untuk mempelajari cara untuk memburu dan memancing. Cuba cari makanan dalam tin yang boleh disimpan untuk jangka masa yang lebih lama.


• Cara Mengelak Sakit: Pelajari pertolongan cemas asas dan jaga kebersihan diri untuk mengelakkan jangkitan. Makan secara sihat dan bersihkan mana-mana air yang anda gunakan dengan merebusnya. Dapatkan seberapa banyak bekalan perubatan dan kebersihan yang anda boleh.


• Cara Mencari Pekerjaan Semasa Perang: Jika anda tinggal di kawasan di mana kehidupan "biasa" masih agak berterusan, anda memerlukan pekerjaan untuk mempunyai wang untuk keperluan biasa anda. Jika tidak ada pekerjaan yang mencukupi di kawasan anda (yang biasa berlaku semasa perang), anda boleh mempertimbangkan untuk menjadi pekerja bebas atau secara remote. Sebagai contoh, anda boleh menjadi penulis profesional untuk Writing Judge jika anda mempunyai kelayakan yang diperlukan.

 

stress

 

 

Cara Menjaga Kesihatan Mental Anda

Tidak kira sama ada anda hidup dalam masa aman atau semasa perang - anda perlu kekal waras dan menjaga kesihatan mental anda. Ia adalah satu-satunya cara untuk terus hidup dan menjaga orang yang anda sayangi juga. Berikut ialah beberapa amalan terbaik untuk memastikan kesihatan mental anda terkawal:


• Jangan pendam perasaan anda. Bincangkan mereka dengan ahli terapi anda atau seseorang yang anda percayai (rakan atau ahli keluarga). Anda juga boleh menyimpan diari untuk mendokumentasikan fikiran anda dan meluahkan perasaan anda.


• Kekal aktif dan jangan mengasingkan diri daripada orang lain. Lakukan perkara yang anda suka seperti hobi anda. Luangkan masa bersama keluarga anda. Dapatkan lebih terlibat dalam kerja anda. Hadiri acara yang menarik minat anda dan bertemu orang baharu.


• Jaga kesihatan fizikal anda. Bersenam dengan kerap atau kekal aktif secara fizikal dengan cara yang paling anda sukai (misalnya, pergi mendaki bukit). Amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. Kekal terhidrat.


• Minta rehat jika anda berasa murung. Tukar pemandangan untuk seketika dan pertimbangkan untuk melancong. Pergi bercuti atau gunakan masa cuti sakit anda.


• Sentiasa berhubung dengan orang lain. Jangan mengelak orang yang anda sayangi dan yang mengambil berat tentang anda. Jika anda berjauhan dengan keluarga, selalu berkomunikasi dengan mereka. Jika anda rasa anda memerlukan bantuan, jangan takut untuk memintanya.

 

Kesimpulan

Secara keseluruhannya, menjaga kesihatan mental dan fizikal anda adalah penting untuk anda berjaya dalam hidup dan menjaga diri anda dan orang yang anda sayangi.

 

Oleh itu, adalah penting bagi anda untuk menangani sebarang pemikiran membimbangkan yang mungkin anda miliki.

 

Gunakan petua dalam artikel ini untuk membantu anda berasa lebih baik dan mencari penyelesaian kepada masalah yang anda alami, terutamanya dari segi mental. - DagangNews.com

 

 

sandra bell
Sandra Bell merupakan penulis bebas, blogger dan editor di
platform penulisan profesional Best Writers Online