Nyahkan Pengaruh Penjajah Dari Sistem Pengajian Tinggi | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Dari Hikayat Kita - 15 January 2022

NYAHKAN PENGARUH PENJAJAH DARI SISTEM PENGAJIAN TINGGI

Dari Perspektif Hikayat Melayu (Teks Ucapan di IIUM pada 3 Disember 2021 - Bahagian Akhir)
 

 

 

SISTEM pendidikan anak bangsa kita pastinya membawa harapan dan impian untuk melahirkan tamadun yang hebat.  Tamadun yang dicerminkan oleh bahasa kita. Seni dan Budaya kita. Impian kita. 

 

Bahasa mencerminkan budi bicara bangsa.  Bahasa merangkumi kisah-kisah hikayat kita, yang menunjukkan jati diri sebenar dan hala tuju kita. 

 

Hikayat merupakan memori tamadun lama dan mewakili jiwa, nilai intrinsik dan kebijaksanaan kita sepanjang zaman.

 

Minggu lepas, saya kongsikan petikan ucaptama saya di IIUM pada bulan Disember lepas membincangkan Decolonising the Higher Education.  

 

Telah terbukti bahawa bangsa kita masih dijajah secara halus, apa yang kita patut lakukan tentang perkara ini?

 

DARI HIKAYAT KITA: NYAHKAN PENGARUH PENJAJAH DARI SISTEM PENGAJIAN TINGGI (Bahagian 1)

 

Apakah dia Decolonisation?

Ia adalah penghapusan kolonialisme atau manipulasi penjajah yang meresap ke dalam naluri dan jati diri kita.  

 

Sebagai contoh, Pentadbiran British mengetahui orang Melayu berpegang kepada peradaban dan ketatasusilaan – jadi mereka mewujudkan penguasaan ke atas Tanah Melayu dengan diplomasi manipulatif mereka BUKAN melalui pemerintahan mutlak sehingga Merdeka.  

 

Pengaruh atau ‘brainwashing’ ini meninggalkan kesan dalam fikiran kita - bahawa siapa kita sebenarnya tidak sehebat British.

 


 

british

 

 

Ada dalam kalangan pemerintah kita jatuh ke dalam golongan ini.  Dan anak bangsa kita terikut-ikut.

 

Liga Perdana Inggeris. Membeli-belah di Harrods atau Primark. Bercuti ke London! Inilah keseronokan segolongan anak bangsa kita. 

 

Sebenarnya, apabila kita ingin menggantikan pemikiran kolonialisme, kita perlu melihat jauh ke dalam sejarah dan warisan kita untuk menentukan imej dan identiti kita sendiri.  

 

Pada tahun 1971, lebih 50 tahun yang lalu, Kongres Kebudayaan Kebangsaan bersetuju bahawa Identiti Kebangsaan akan berdasarkan 3 perkara berikut:

 1. Budaya Orang Melayu atau Pribumi
 2. Budaya lain yang bersesuaian boleh diadaptasikan ke dalam Budaya negara
 3. Islam menjadi panduan kepada budaya kita

 

Ini munasabah dan boleh diterima, kerana apabila kita sebut Dunia Alam Melayu, kita pada asasnya bercakap tentang satu dunia yang sangat berbeza daripada tempat lain… Berbeza dengan Tanah Besar Asia, China, Timur Tengah, Eropah.  Kita patut mengekalkan keunikan ini - Budaya yang dizahirkan dari  bumi bertuah kita ini. 

 

Cukuplah kita mengubah jati diri ini setiap kali kita mempunyai Perdana Menteri baharu.  Atau ketika kerajaan bertukar ganti. 

 


 

Aurea Chersonese

 

 

Selama beribu-ribu tahun sejak Ptolemy melukis peta indah Aurea Chersonese dan Perimula, Semenanjung Tanah Melayu sebenarnya merupakan salah satu penanda UTAMA pada peta bersama China dan India.  Dan Teluk Perimula adalah laut yang penting.

 

Hari ini, kita sudah lupa apa itu Primula – kecuali sebuah hotel terkenal di Kuala Terengganu yang masih berbangga memiliki nama ini.

 

Sejarah lebih 2000 tahun ini melahirkan hikayat dan legenda kerajaan lama.  Kita bercakap tentang kerajaan-kerajaan kecil yang menghiasi lautan kita - diperintah oleh pelgbagai  kerajaan-kerajaan ini, cinta dan benci mereka - pertengkaran kecil menimbulkan banyak legenda indah zaman dahulu.  Dan pelajaran yang diceritakan dalam Hikayat kami.

 

Sehingga kira-kira seratus tahun yang lalu, Hikayat benar-benar menerajui kepimpinan pemikiran dan merupakan hiburan utama di dunia kita.  Pada tahun 70an dan 80an Teater Puteri Saadong serta Bangsawan mencerminkan dunia Melayu pada persada Antarabangsa.

 

Malah sebelum itu, penulis antarabangsa datang ke Tanah Melayu untuk mencari ilham. Seorang penulis Perancis tertentu, Henri Le Fauconnier datang ke Malaya untuk menjadi sekaya mungkin – secepat mungkin – supaya dia bebas menulis sepanjang hayatnya.  Dan dia menulis Malaisie - sebuah buku yang memenangi anugerah sastera tertinggi di Perancis pada tahun 1930 - Le Prix Goncourt.

 


 

Henri Le Fauconnier
Henri Le Fauconnier

 

 

Ramai penulis barat seperti Joe Conrad dan Kipling serta Somerset Maughum (Mawm) juga mendapati tanah kita ini - penuh misteri yang mempesonakan.

 

Terdapat tarikan Alam Melayu

Malangnya, mungkin dalam tempoh 60 tahun yang lalu, kita terlalu sibuk dengan globalisasi, pemodenan dan dalam beberapa cara, kita tidak dapat mengelak penjajahan ini sehingga kita lupa diri…

 

Nasib baik, manuskrip Malayu di lebih 150 perpustakaan dan muzium di seluruh dunia di lebih 60 negara mengekalkan cerita kami.

 

Bahasa kita juga mempunyai irama dan ia mencerminkan irama kehidupan kita.

 

Kita harus mengambil iktibar daripadanya.

 

Inilah sebabnya mengapa kita mesti kembali ke atas sastera kita untuk mempunyai jati diri – SIAPA KITA.

 


 

hikayat

 


 

Kenapa penjajah begitu ghairah memperlekehkan kita?

Mungkin mereka perlu mewajarkan kehadiran mereka di negara yang mereka cintai.  Mungkin mereka perlu memberi justifikasi mencuri bijih timah dan minyak dan getah kita untuk memacu revolusi perindustrian di seluruh dunia. 

 

Walaupun dunia barat terpikat dengan Manuskrip Melayu dan karya sastera yang dihasilkan oleh istana diraja Melayu dan menghargainya di perpustakaan dan muzium mereka yang paling agung, ramai yang berkeras untuk menggambarkan orang Melayu sebagai pemalas dan tidak bertamadun. 

 

Sejarah orang Melayu, walaupun kehadiran dan bukti kerajaan maritim yang hebat, tidak wujud dalam senarai tamadun utama dunia.  Champa, Langkasuka, Srivijaya, Sailendra, Mataram, Melaka, Kadaram (Kedah), Patani, Maynila, Cebu dan Mindanao, semuanya tiada. 

 

Penguasaan kita dalam banyak bidang diperkecilkan, direndahkan dan dikempiskan.  

 

Sebagai contoh, kemahiran dalam pembinaan kapal seperti pinis, jong dan lancang, kehebatan kami sebagai tuan laut dan pembaca bintang, teknologi tembaga dan metalogi kami, persenjataan kami seperti meriam dan rentaka dan istinggar, rumah kami - seni bina keindahan dan fungsi, keajaiban kami, seni dan kesusasteraan kami yang indah!

 

 

hikayat

 

 

Kitalah yang membina Empayar British

Bijih timah, getah dan sumber lain yang dirompak dari bumi ini.  Tanah Melayu merupakan salah satu pengeluar utama, jika bukan atas, bijih timah, getah dan minyak sawit hingga hari ini.

 

Kita harus menghentikan stereotaip dan penghapusan sejarah, warisan dan hikayat kita sendiri.

 

Ia melumpuhkan anak-anak kita, ia membunuh semangat kita.

 

Bebaskan diri daripada pemikiran yang dijajah…

 


 

Ninot Aziz merupakan penggiat seni dan kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Sabtu.   Emel : ninotaziz@gmail.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA

Portfolio Tags