Minda Usahawan yang bagaimana perlu ada dalam menjalankan perniagaan? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
MULANYA DI SINI - 4 July 2022

Minda Usahawan yang bagaimana perlu ada dalam menjalankan perniagaan?

Oleh Afizan Amer

 

 

 

SEBELUM ini kita sering dengar bahawa seorang ahli perniagaan mesti berani mengambil risiko.

 

Sifat berani mengambil risiko sebenarnya adalah antara minda yang wajib dimiliki oleh seorang usahawan.

 

Tetapi untuk berjaya dalam menjalankan perniagaan, keberanian sahaja tidak mencukupi.

 

Ini adalah set pemikiran yang mesti dimiliki oleh ahli perniagaan.

 

1.      Aktif Mencari Peluang Baru

Seorang usahawan tidak seharusnya cepat berpuas hati dengan perniagaannya. Dia mesti sentiasa dahagakan kemajuan.

 

Hari ini mesti lebih baik dari semalam mesti menjadi prinsip hidupnya. Selain itu, dia juga tidak boleh terlalu santai dan terlalu selesa dengan pencapaian semasanya.

 

Kepuasan hati dan zon selesa adalah musuh serius bagi seorang usahawan. Ianya merupakan racun yang amat bahaya dalam dunia keusahawanan. Kedua-duanya menjadikan seorang usahawan semakin lemah dan tidak ambil peduli untuk berubah.

 

Namun, perubahan pasti berlaku. Sekiranya perniagaan semasa lancar, tidak ada jaminan bahawa syarat ini akan kekal selama-lamanya.

 

Seorang usahawan harus sentiasa aktif mencari peluang baru. Dia mesti peka dengan perubahan dan mampu mencari peluang baharu di sebalik perubahan yang berlaku.

 

Peluang baharu bukan sahaja berpotensi menjadi sumber pendapatan baharu. Anda juga boleh menggunakannya sebagai strategi perkongsian risiko serta sistem sokongan apabila produk utama tidak laku.

 

Jadi walaupun keadaan yang tidak dijangka berlaku, anda masih boleh mengekalkan perniagaan anda.

 


 

mulanya di sini

 


2. Berani Mengambil Risiko

Perniagaan sememangnya penuh dengan risiko. Apabila seseorang usahawan memutuskan untuk meninggalkan pekerjaan tetap anda dan memulakan perniagaan, anda sebenarnya mengambil risiko.

 

Keluar dari keselesaan gaji tetap untuk mengejar pendapatan yang tidak menentu sudah sangat menakutkan bagi ramai orang.

 

Tetapi jika anda tidak berani mengambil risiko itu, anda tidak akan dapat memulakan perniagaan anda sendiri.

 

Dalam menjalankan perniagaan, seorang usahawan akan sentiasa berhadapan dengan situasi yang tidak menyenangkan. Pilihan mudah antara baik dan buruk jarang berlaku dalam dunia keusahawanan.

 

Dalam banyak kes, usahawan akan lebih kerap berhadapan dengan pilihan yang baik dengan pilihan yang lebih baik atau antara pilihan yang buruk dan lebih buruk.

 

Apabila pilihan adalah antara baik dan lebih baik, memilih mungkin bukan perkara yang sukar. Tetapi jika pilihan adalah antara buruk dan lebih buruk, ia memerlukan keberanian yang besar untuk membuat pilihan.

 

Sifat mengambil risiko adalah salah satu sifat yang paling sukar untuk dikuasai. Hanya sedikit orang yang memilikinya.

 

Oleh itu, tidak ramai yang menjadi usahawan. Tetapi jika anda ingin menjadi seorang usahawan yang berjaya, anda mesti membina sifat mengambil risiko.

 

 

mulanya di sini

 

 

3. Berorientasikan Tindakan

Ada yang mengatakan bahawa idea itu mahal. Memandangkan kesukaran mencari idea bernas, pandangan ini sememangnya agak munasabah. Walau bagaimanapun, seorang usahawan mesti boleh mengatasi itu.

 

Bukan sahaja mencari idea, seorang usahawan juga harus mampu melaksanakan idea yang dimilikinya.

 

Seorang usahawan tidak seharusnya menjadi ahli teori sahaja. Dia mesti boleh mempraktikkan teori dan menggunakannya sebagai asas untuk bertindak.

 

Tindakan, inilah yang harus dititikberatkan oleh seorang usahawan. Apabila dia menemui idea yang baik, dia tidak seharusnya berhenti pada idea itu sahaja. Idea mesti dilaksanakan.

 

Malangnya, ramai orang terlalu melihat pada kesempurnaan. Ramai beranggapan bahawa idea perniagaan mesti sempurna sebelum ia dapat dilaksanakan.

 

Namun tiada perniagaan sedemikian. Semua syarikat besar sebenarnya lahir daripada perlaksanaan idea-idea mudah yang terus dikembangkan sehingga menjadi besar.

 

 

mulanya di sini

 

 

4. Jangan Berhenti Belajar

Seorang usahawan perlu sentiasa memajukan dirinya. Seberapa besar perniagaan boleh berkembang, semua itu sebahagian besarnya ditentukan oleh sejauh mana pengetahuan dan pengetahuan pemilik perniagaan.

 

Semua Ketua Pegawai Eksekutif syarikat besar pada umumnya adalah pelajar dan pembaca buku yang mahir. Mereka tidak pernah berhenti belajar.

 

Daripada proses pembelajaran ini, seseorang usahawan boleh mencari peluang baharu dan cara baharu untuk menjalankan dan memajukan perniagaannya.

 

5. Mempunyai Visi yang Besar

Visi adalah matlamat yang ideal untuk dikejar. Dalam banyak cara, potensi pembangunan sesebuah syarikat juga boleh dilihat daripada visi pengasas atau orang yang memegang kepimpinan tertinggi syarikat.

 

Lebih besar visi, lebih besar potensi syarikat untuk berkembang menjadi besar.

 

Oleh itu, kepimpinan tertinggi syarikat mesti dipegang oleh orang yang mempunyai visi yang besar.

 

 

mulanya di sini

 

 

Seorang usahawan mesti mempunyai visi yang besar. Semakin besar wawasan, semakin besar cabaran yang perlu ditempuhi nanti.

 

Untuk itu, seorang usahawan juga perlu membuat strategi yang betul untuk mencapai wawasan tersebut. - DagangNews.com

 

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan UiTM Rembau
Portfolio Tags