Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 1 July 2021

Memperhalusi pelaksanaan zon bebas di UAE

 

 

TELAH hampir setahun penyelidikan kami untuk sebuah syarikat telekomunikasi baharu di UAE di samping bekerja dengan Yusuf Islam. Bagi syarikat dibawah PCFC semuanya bersetuju dan tidak sabar menanti bila akan bermula.

 

Syarikat bebas zon yang berjumlah lebih 6,000 buah yang kami temui bersetuju dengan setiap tindakan PCFC. Mereka tiada suara hanya mengharapkan kami di PCFC melakukan sesuatu di luar dugaan.

 

Syarikat bebas zon adalah kutipan 60% untuk Etisalat dan terus berkembang. Bukan Etisalat tidak menjaga bisness tetapi dengan monopoli Etisalat seakan berkuasa. Bukan Etisalat tidak maju dengan teknologi canggih. Bukan Etisalat tidak melihat masa depan yang terus pesat dengan produk dan pengguna yang semakin pintar.

 

Etisalat yang berpengkalan di Abu Dhabi terus menguasai dengan campur tangan Raja UAE yang tidak membenarkan pesaing. Buat masa itu kami merasa hairan dengan Raja UAE sedangkan dalam banyak bisnes lain dibenarkan ada percaturan.

 

Saya pergi ke syarikat Bebas Cukai untuk bertanya dan mengetahui kedudukan mereka. Semua syarikat besar dengan ribuan pekerja. Pelbagai nama yang merupakan multi-nasional dan ada yang tempatan.

 

Zon bebas, juga dikenali sebagai zon perdagangan bebas, adalah kawasan geografi yang ditentukan di setiap daerah di UAE. Zon bebas juga mungkin ada sebagai hasil persetujuan bersama antara beberapa negara untuk mewujudkan zon bebas cukai di wilayah yang ditentukan. Fakta bahawa tidak ada duti atau cukai yang dikenakan di zon bebas membantu mempromosikan perdagangan, terutama import dan eksport semua jenis barang.

 

Sekiranya beberapa negara membuat perjanjian untuk mewujudkan zon bebas bersama, semua halangan perdagangan dihapuskan. Tidak ada duti atau cukai yang dikenakan dalam zon bebas. Kebebasan dari halangan ini menarik syarikat dari semua sektor dan mendorong mereka berpindah ke zon bebas dan mendaftarkan syarikat baru. Zon bebas mengoptimumkan pergerakan barang antara setiap negara di zon tersebut dan menawarkan peluang untuk mengamankan atau melarang import dari negara pihak ketiga.

 

Jenis zon perdagangan bebas yang paling penting adalah zon bebas, zon pelabuhan bebas dan zon pemprosesan eksport. UAE menawarkan sejumlah zon perdagangan bebas yang sangat popular.

 

Zon perdagangan bebas adalah kawasan geografi dalam sebuah negara dan boleh ditentukan atau berada di mana saja di dalam negara. Syarikat perkilangan dan perdagangan besar diberi peluang untuk memindahkan keseluruhan barisan pengeluaran mereka ke zon bebas ini, dengan itu menjamin penjimatan yang besar untuk pengangkutan dan eksport barang ke negara lain.

 

Begitu juga, sebuah syarikat dapat memindahkan kemudahan pengeluaran mereka ke negara lain dan mengimport barang yang dihasilkan ke zon bebas tanpa membayar duti atau pajak. Ini bermaksud, sebagai contoh, sebuah syarikat boleh mengeluarkan barang mereka di China, mengimportnya bebas cukai ke zon bebas dan kemudian mengeksportnya bebas cukai lagi.

 

Dalam senario ini, keuntungan syarikat kekal di negara zon bebas dan dikecualikan cukai. Kegiatan perniagaan yang biasa dilakukan di zon bebas merangkumi pengendalian dan penyimpanan barang di gudang (sering disewakan oleh zon bebas), pembungkusan dan penyortiran produk individu ke dalam jumlah yang lebih kecil atau pakej individu dan pemeriksaan pusat pengedaran dan pengangkutan.

 

 

wainuiomata
SATU iklan mengenai kawasan zon bebas di Emiriah Arab Bersatu bagi menarik para pedagang dan pelabur.

 

 

Zon pelabuhan bebas adalah zon perdagangan bebas yang dihubungkan ke laut atau lapangan terbang. Zon pelabuhan bebas dibuat untuk membebaskan syarikat dari sekatan kerajaan dan membenarkan aliran barang bebas.

 

Pelabuhan percuma membolehkan import dan eksport barang bebas cukai dan menjamin pengecualian cukai. Kelebihan besar ini mendorong syarikat menggunakan zon pelabuhan percuma dari sudut kewangan, cukai, pelaburan dan peraturan. Halangan perdagangan, peraturan mengenai transaksi bank dan syarat rasmi untuk pekerja juga dilonggarkan dalam perbatasan pelabuhan bebas. Baru-baru ini, beberapa pelabuhan percuma telah menggunakan pengendalian kargo multimodal sebagai pilihan perkhidmatan baru.

 

Anak syarikat PCFC, Zon Bebas Jebel Ali (Jafza) adalah zon bebas unggulan DP World, dan merupakan bahagian yang tidak terpisahkan dari pusat perniagaan bersepadu DP World UAE. Kawasan Bebas telah berkembang menjadi pemangkin perdagangan dan komuniti perniagaan pintar yang menawarkan peluang pertumbuhan dan akses pasaran yang belum pernah terjadi sebelumnya.

 

Jafza adalah pangkalan yang dinamik untuk beribu-ribu perniagaan dari lebih 100 negara dan sebagai pemangkin perdagangan, telah berkembang menjadi ekosistem perdagangan yang unik yang dapat mengurangkan kos, sekaligus memberi peluang baru untuk pertumbuhan.

 

Terdapat pelbagai kemudahan khusus yang tersedia di Jafza.

 

Setiap kemudahan yang tersedia di Jafza dirancang untuk memenuhi kebutuhan spesifik dari berbagai kegiatan, dan untuk memastikan syarikat mendapat yang terbaik dari pangkalannya di Zon Bebas Cukai Jebel Ali.

 

 

wainuiomata
PEMANDANGAN dari udara kawasan Zon Bebas Cukai Jebel Ali di UAE.

 

 

Kawasan bebas adalah kawasan yang dibatasi secara geografi di UAE (walaupun kebanyakannya tidak berpagar atau berpagar) yang membenarkan pemilikan asing 100% dan dalam kebanyakan kes, dikhaskan untuk industri tertentu.

 

Zon bebas mengoptimumkan pergerakan barang antara setiap negara di zon tersebut dan menawarkan peluang untuk mengamankan atau melarang import dari negara pihak ketiga.

 

Jenis zon perdagangan bebas yang paling penting adalah zon bebas, zon pelabuhan bebas dan zon pemprosesan eksport.

 

Syarikat Tanah Besar boleh bekerja di mana sahaja di UAE, sedangkan syarikat zon bebas memerlukan bantuan ejen atau pengedar tempatan untuk bekerja di zon bebas. Visa pekerjaan yang dikeluarkan untuk Syarikat perdagangan berlaku selama dua tahun sementara visa zon bebas berlaku selama tiga tahun.

 

Pada dasarnya, zon bebas atau zon perdagangan bebas di Dubai adalah zon perniagaan di mana syarikat yang beroperasi di dalamnya dikecualikan dari semua jenis cukai seperti Cukai Tambah Nilai (PPN), Cukai Pendapatan, Pajak Korporat.

 

Pemilik perniagaan di kawasan zon bebas di Dubai mempunyai 100% pemilikan perniagaan.

 

Itulah antara ciri Zon Bebas Dubai yang semakin popular dan menarik perhatian seluruh dunia. Saya tidak pasti mengenai Zon Bebas di Malaysia.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

Portfolio Tags