Malaysia sudah lama terjejas dengan 'brain drain' | DagangNews Skip to main content

Malaysia sudah lama terjejas dengan 'brain drain'

Masalah politik ada di mana-mana sehingga bidang pengajian tinggi diganggu oleh orang politik. - Gambar unplash/karya Azlan Baharudin
 

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
 

 

 

SAYA tidak terperanjat dengan 72% pekerja muda Malaysia sedang mempertimbangkan untuk meninggalkan negara untuk peluang pekerjaan yang lebih baik.

 

Saya telah meninggalkan Malaysia selama 18 tahun untuk bekerja dan menjadi usahawan di Arab Saudi dan UAE.

 

Tiada kesalan untuk bekerja di luar negara malah menambah pendapatan dan pengalaman. Berkhidmat dengan pelbagai bangsa seperti di Dubai memberikan pengajaran yang sebaiknya dalam mengenal karakter manusia.

 

Jumlah itu, yang diperoleh daripada jumlah 1,004 pekerja yang ditinjau, jauh lebih tinggi daripada negara jiran Singapura (55%), dengan sebab utama adalah gaji dan prospek kerjaya yang lebih baik.

 

Itu adalah aspirasi kebanyakan pekerja muda yang mahukan kehidupan lebih dan kerjaya yang lebih gemilang.

 

Wabak itu telah memberi bakat banyak sebab untuk mengubah hala tuju dalam kerjaya mereka atau meneroka ke luar negara apabila dunia terbuka.

 

 

job

 

 

 

KURANG PEMBANGUNAN KERJAYA

Petunjuk terbesar bahawa sesuatu perlu diubah ialah 24% rakyat Malaysia mengatakan mereka 'suka' pekerjaan mereka dan 45% mengatakan mereka 'menggemari', tetapi kebanyakan mereka sudah merancang untuk meninggalkannya.

 

Ini adalah masalah kepada majikan tempatan dan harus mendorong ramai untuk menilai semula dasar, budaya kerja dan strategi pengekalan mereka.

 

Laporan itu menyatakan bahawa 61% pekerja yang ditinjau merancang untuk mencari peranan baharu dalam tempoh 12 bulan akan datang. 

 

Kadar tertinggi daripada semua negara yang dikaji (Singapura 59%, Australia 48%, New Zealand 50%, dan United Kingdom 55 %).

 

Daripada mereka yang ingin meninggalkan organisasi, sebab utama adalah kekurangan pembangunan kerjaya (36%), diikuti dengan kekurangan penghargaan atau pengiktirafan (27%), dan kekurangan peluang latihan (26%).

 

Selain itu, sebab dilanjutkan kepada tiada kenaikan gaji, masalah pengurusan, rasa terlalu bekerja, dan kekurangan fleksibiliti.

 

Malaysia adalah antara negara yang paling terjejas oleh 'brain drain'.  Kira-kira 1.7 juta rakyat Malaysia bekerja di luar negara, dengan 54% daripada mereka di Singapura, Australia (15%), Amerika Syarikat (10%), dan United Kingdom (5%). 

 

Ini bukan sahaja kerana keadaan perkauman yang semakin meruncing, yang telah diburukkan oleh parti politik tetapi juga dilaporkan sebahagiannya kerana kekurangan prospek kerjaya di Malaysia. Bukan sahaja untuk bukan bumiputera, tetapi untuk bumiputera juga. 

 

 

job

 

 

BUDAYA KORPORAT YANG MENINDAS

Ramai etnik Melayu telah pergi ke luar negara untuk bekerja dalam sektor pendidikan tinggi, perubatan, penyelidikan dan pengurusan. 

 

Ramai yang menyalahkan budaya korporat yang menindas dalam universiti, perkhidmatan awam dan syarikat.

 

Masalah politik ada di mana-mana sehingga bidang pengajian tinggi diganggu oleh orang politik. Apatah lagi bidang perjawatan awam, polis dan tentera.

 

Walaupun aliran otak semakin perlahan akibat krisis COVID-19, desakan kerajaan untuk menguatkuasakan dasar ekuiti yang menindas dan pertumbuhan ekonomi lemah secara keseluruhan untuk menyediakan pasaran menguntungkan bagi inovasi baharu, sudah pasti akan mempercepatkan penghijrahan profesional yang berkelayakan, sekali lagi, apabila perjalanan dibuka sepenuhnya.

 

Kerajaan telah lama mengakui masalah itu melalui penubuhan Talent Corp. Malaysia Bhd. (Talentcorp) untuk membawa kembali bakat ke negara sejak dahulu lagi pada 2011 tetapi gagal walaupun menyedarinya. 

 

Talentcorp meluluskan 5,366 pemohon setakat ini. Bagaimanapun, kerumitan birokrasi dan peraturan imigresen yang ketat melarang pasangan mereka yang bukan warganegara Malaysia untuk bekerja, memperoleh status pemastautin tetap dan kewarganegaraan, menjadikan pulangan untuk banyak perkara mustahil.

 

Disebabkan rangka kerja pengawalseliaan yang menindas semasa Malaysia, syarikat baru berasaskan inovasi tempatan sedang dihalang. 

 

 

klcc

 

 

TIDAK MENARIK UNTUK SYARIKAT TEKNOLOGI

Malaysia menjadi tidak menarik sebagai lokasi syarikat teknologi tinggi antarabangsa. 

 

Kumpulan Bank Dunia meletakkan Singapura sebagai negara kedua terbaik dalam kemudahan menjalankan perniagaan, manakala Malaysia berada di kedudukan ke-12 dalam tinjauan 2019.

 

Malaysia akan sangat kurang bernasib baik semasa pemulihan rantau ini daripada krisis COVID-19 jika ia tidak memacu inovasi dalam negara untuk menarik pelaburan berteknologi tinggi antarabangsa. 

 

Pada masa sama, infrastruktur dan asas kos Malaysia agak tidak menarik ke lokasi lain seperti Thailand, Vietnam dan Indonesia. 

 

Ini bermakna Malaysia akan kehilangan masa yang besar dengan pakar menjangkakan kebangkitan apabila dunia keluar daripada wabak itu. 

 

Sementara itu, Indonesia berjaya menerima pelaburan berjumlah AS$32.7 bilion (RM136 bilion) daripada syarikat Emiriah Arab Bersatu (UAE) membabitkan pelbagai sektor termasuk pengedaran vaksin dan pembuatan.

 

Pelaburan itu membabitkan 19 perjanjian komitmen kerjasama antara Pihak Berkuasa Pelaburan Indonesia dan syarikat logistik multinasional yang berpangkalan di Dubai membabitkan 10 perjanjian menggalakkan pelaburan, percukaian, kerjasama bank pusat, pelancongan serta pengurusan hutan bakau.

 

Pertamina dijangka menandatangani perjanjian mengenai panel solar terapung dengan syarikat tenaga boleh diperbaharui yang berpangkalan di Abu Dhabi, Masdar.

 

Syarikat berkaitan kecerdasan buatan (AI) di Abu Dhabi iaitu G42 juga dijangka melabur dalam inisiatif bandar pintar, makmal telekomunikasi dan genom.

 

Malaysia telah menghantar 3 menteri ke UAE tanpa hasil. Kita menantikan pelaburan yang besar di Malaysia selepas COVID-19 namun masih terus menanti dengan jemaah menteri baharu yang terus berpolitik dengan PRN Melaka dan Sabah.

 

Jangan harap ada berlaku perubahan di Malaysia. - DagangNews.com