Kenanga Research jangka hasil Sedania lebih kukuh bagi FY22-FY23 | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research jangka hasil Sedania lebih kukuh bagi FY22-FY23

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 20 Jun - Sedania Innovator Bhd. dijangka mempamerkan pertumbuhan hasil yang lebih kukuh bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY22) hingga FY23 yang kukuh apabila pelan pengembangannya membuahkan hasil. 

 

Dalam nota kajian hari ini, Kenanga Research berkata, segmen tenaga mampan akan menjadi pemacu utama hasil kumpulan pada masa akan datang memandangkan ia memiliki pelanggan yang bereputasi tinggi seperti AmBank Group, Maybank, Telekom Malaysia Bhd. (TM) dan Pos Malaysia Bhd.

 

Katanya, menerusi segmen ini, kumpulan dijangka mendapat manfaat daripada pelan pengembangan daripada beberapa pelanggan utamanya (seperti Pos Malaysia, TM), serta melalui pengembangan perkhidmatan yang ditawarkan dalam spektrum kemampanan.

 

"Segmen penjagaan kesihatan mampan pula berkembang ke 13 negara baharu pada 2021 termasuk Togo dan Nigeria pada 2022, yang kesemuanya dijangka mula menyumbang kepada hasil kumpulan pada tahun ini manakala pengembangan pasaran selanjutnya dijangka pada FY22-FY23," jelasnya.

 

Menerusi segmen kemampanan tenaga, Sedania menawarkan perkhidmatan kemampanan tenaga yang bertujuan membantu organisasi mengurangkan pelepasan karbon, manakala di bawah segmen penjagaan kesihatan mampan, kumpulan menawarkan produk bayi mesra alam di bawah jenama 'Offspring'.

 

Sehubungan itu, Kenanga Research melihat Sedania sebagai pilihan saham berkaitan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang berpotensi, mungkin menarik minat pelabur yang lebih mementingkan ESG yang mencari pendedahan dalam ruang ini.

 

Firma itu memberi skor Sedania pada 73% berdasarkan kepada kaedah pemarkahan proprietari ESG. 

 

"Perkara yang paling kami sukai mengenai Sedania ialah penciptaan nilainya melalui penyediaan penyelesaian ESG melalui segmen tenaga mampan manakala segmen penjagaan kesihatan mampan menyemak kebanyakan kotak 'sosial' dari segi kualiti dan keselamatan produk.

 

"Pengesanan data alam sekitar boleh menjadi lebih baik daripada tahap pendedahan ESG, tetapi kami juga menyedari hakikat bahawa pendedahan itu lebih kerap manakala peranan Sedania sebagai penyedia penyelesaian ESG harus diberi ganjaran dari segi penilaian," jelasnya.

 

Setakat 10.08 pagi ini, harga saham Sedania menokok 0.5 sen atau 1.22% kepada 41.5 sen dengan 1.47 juta saham diniagakan. -DagangNews.com