Inisiatif Kelestarian QIU memperkasa isi rumah di Ipoh menerusi Bengkel Literasi Kewangan | DagangNews Skip to main content

Inisiatif Kelestarian QIU memperkasa isi rumah di Ipoh menerusi Bengkel Literasi Kewangan

LEBIH 30 individu daripada isi rumah di sekitar Ipoh diberi peluang untuk memperkasakan diri mereka dengan celik kewangan, hasil inisiatif yang dianjurkan oleh Quest International University (QIU) dan Jabatan Pembangunan Wanita negeri Perak, baru-baru ini.

 

Jawatankuasa Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) universiti baru-baru ini telah menganjurkan bengkel selama setengah hari di kampusnya di mana para peserta mempelajari asas celik kewangan.

 

Pelajaran telah disampaikan oleh pensyarah QIU, yang berkongsi kepakaran mereka yang besar mengenai topik seperti pengurusan kekayaan, aliran tunai dan pengurusan hutang, perbankan digital dan pelaburan.

 

Para peserta, yang dipilih oleh Jabatan Kemajuan Wanita negeri, diberi bimbingan mengenai cara menyimpan, mengurus dan melindungi wang mereka.

 

Di samping itu, ahli akademik juga merangkumi cara-cara merancang kewangan lebih awal dan memastikan masa depan yang mampan, dan cara melindungi diri daripada penipuan dan penipuan kewangan.

 

Bengkel itu merupakan satu lagi inisiatif di bawah komitmen jangka panjang universiti untuk berkhidmat kepada masyarakat setempat — selaras dengan sokongannya terhadap 17 Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

 

Ketua Pegawai Operasi QIU Nicholas Goh berkata: “Universiti bukan sahaja mendidik pelajar — kami juga berfungsi sebagai pusat pengetahuan untuk masyarakat. Menjadi tanggungjawab kita untuk menyediakan pendidikan yang relevan yang membantu orang ramai meningkatkan kemahiran diri mereka untuk menghadapi cabaran masa depan.”

 

“Dengan meningkatkan celik kewangan mereka, para peserta akan diperkasakan dengan pemahaman yang lebih baik tentang perkara wang. Ia membuka peluang baharu, terutamanya dalam bidang keusahawanan.”

 

Nicholas menambah bahawa lebih banyak bengkel akan dianjurkan dalam nada yang sama dalam beberapa bulan akan datang, disasarkan untuk membantu komuniti tempatan yang lain.


 

parafrasa

 


Peserta Nor Liyana Mohamed Redzuan, 36, berkata bengkel itu memberi lebih keyakinan kepadanya untuk menjadi lebih kreatif dalam perniagaan.

 

“Bengkel ini memberi saya banyak pengetahuan tentang menghadapi cabaran dalam perniagaan.

 

"Mereka mengajar saya cara mencari alternatif yang berbeza jika satu jalan ditutup. Saya mendapat inspirasi untuk mencari idea baharu dan mengembangkan lagi perniagaan saya pada masa hadapan,” katanya.

 

Universiti Antarabangsa Quest (QIU) ialah universiti swasta dan komprehensif yang ditubuhkan pada tahun 2011, yang merupakan perkongsian awam-swasta.

 

Terdapat enam Fakulti dan dua Pusat di QIU – Fakulti Perubatan, Fakulti Sains Hayat Bersepadu, Fakulti Pengkomputeran dan Kejuruteraan, Fakulti Perniagaan dan Manusia.


 

QIU
Kampus QIU di Ipoh, Perak

 


Di QIU, universiti ini percaya bahawa menanam benih rasa ingin tahu dalam diri pelajar memberi inspirasi kepada mereka untuk menjadikan 'mencari ilmu' sebagai usaha mereka dalam hidup. Pelajar adalah keutamaan universiti.

 

QIU menyemai rasa pengetahuan dalam diri mereka, dan menggabungkan teori dan amalan dalam pendidikan dengan memastikan bahawa program universiti adalah berkaitan industri sambil menggunakan kaedah pengajaran motivasi terkini dan berkesan.


 

QIU

 


Di QIU, pendidik mengajar pelajar mengenai konsep cinta "hijau" terhadap alam sekitar dan masyarakat. Pendidik cuba membangunkan graduan QIU menjadi warganegara yang berpendidikan dan berpendidikan cemerlang, Fakulti Sains Sosial, Fakulti Farmasi, Pusat Penyelidikan dan Inovasi, dan Pusat Pengajian Siswazah.

 

QIU menawarkan program di peringkat Asasi, Diploma, Ijazah dan Pasca Siswazah. Layari www.qiu.edu.my untuk maklumat lanjut. - DagangNews.com