Wanita Emiriah Arab Bersatu hanya 4% dalam sektor korporat | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 2 September 2021

Wanita Emiriah Arab Bersatu miliki hanya 4% dalam sektor korporat

 

 

WALAUPUN kadar celik huruf wanita dan lelaki di UAE hampir 95%, namun hari ini, lebih banyak wanita berbanding lelaki yang menamatkan pendidikan menengah dan mendaftar di institusi universiti dan pascasiswazah.

 

Sebanyak 77% wanita UAE mendaftar di pendidikan tinggi selepas sekolah menengah dan membentuk 70% daripada semua lulusan universiti di UAE.

 

Tahap celik huruf wanita di UAE adalah 95.8%, manakala 93.1% dalam kalangan lelaki.

 

Wanita UAE tidak wajib menutup kepala, wajah dan rambut dengan selendang atau yang serupa di khalayak ramai, walaupun wanita Muslim, terutama Arab Teluk, menutupi rambut, wajah dan kepala dengan selendang kerana alasan budaya dan agama.

 

Peranan wanita dalam masyarakat di UAE secara beransur-ansur berkembang sejak penemuan minyak. Sebelum tahun 1960, ada sedikit peluang untuk wanita di luar kawasan rumah dan keluarga.

 

Pada awal 1990-an, terdapat wanita yang mempromosikan pelbagai isu penting bagi wanita, termasuk literasi dan kesihatan.

 

Pada tahun 2002, kerajaan UAE membuat sistem jaringan perniagaan rasmi untuk wanita untuk mengatasi kekurangan jaringan di antara wanita. Pada masa ini terdapat 12,000 ahli dengan modal pelaburan lebih dari $6.81 bilion.

 

Seperti yang ditunjukkan oleh statistik tahun 2006, kira-kira 20% wanita UAE adalah sebahagian daripada tenaga kerja nasional.

 

UAE mempunyai peratusan kedua wanita tempatan yang paling rendah yang bekerja di Majlis Kerjasama Teluk (GCC).

 

 

Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum
Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum mengiktiraf peranan wanita di UAE.

 

 

Pada tahun 2008–2009, hanya 21% wanita UAE yang menjadi anggota tenaga kerja. UAE mempunyai peratusan tertinggi penyertaan buruh wanita dalam GCC termasuk wanita ekspatriat.

 

Pada tahun 2018, wanita merupakan 28% daripada jumlah tenaga kerja UAE dengan 489,000 wanita bekerja di UAE.

 

Pada tahun 2019, 521,000 wanita bekerja di UAE. Kadar penyertaan wanita dalam tenaga kerja pada tahun 2019 adalah 52.4% dan meningkat kepada 57.5% pada tahun 2020 tetapi masih lebih rendah daripada penyertaan lelaki, iaitu 92% pada tahun 2020.

 

Di Bursa Sekuriti Abu Dhabi yang berusia sembilan tahun, wanita merupakan 43% pelaburnya sementara persatuan wanita perniagaan mempunyai 14,000 ahli.

 

Di barisan hadapan wanita UAE dalam perniagaan adalah Sheikha Lubna binti Khalid bin Sultan al Qasimi, kawan sekerja di Dubai World. Dilantik sebagai Menteri Ekonomi dan Perancangan pada bulan November 2004 dan kemudiannya dinaikkan ke jawatannya sekarang sebagai Menteri Perdagangan Luar Negeri.


 

Sheikha Lubna binti Khalid bin Sultan al Qasimi
Sheikha Lubna binti Khalid bin Sultan al Qasimi

 

 

Sheikha Lubna memegang perbezaan sebagai wanita pertama yang memegang jawatan menteri di negara ini. Usahanya telah membuatnya diiktiraf untuk disenaraikan dalam `100 Wanita Terhebat' Majalah Forbes.

 

UAE menduduki tempat pertama di rantau Timur Tengah dan Afrika Utara (MENA) dalam penyertaan ekonomi wanita dalam laporan 'Wanita, Perniagaan dan Undang-Undang' 2021 Bank Dunia.

 

UAE juga mengumumkan pada 15 Mac 2021 senarai syarikat yang mesti mempunyai sekurang-kurangnya seorang anggota dewan wanita. Namun menjelang Mei 2021, hanya empat daripada 23 orang yang memegang peranan ini di firma di dua bursa saham utama UAE adalah wanita.

 

Mendapatkan lebih banyak wanita di dewan korporat di UAE tidak akan semudah itu. Jumlah setelah peraturan baru berkuat kuasa untuk meningkatkan kehadiran wanita tidak dapat dilakukan.

 

Itu hampir tidak menggerakkan jarum di negara di mana sekitar 96% jawatan sedemikian dipegang oleh lelaki.

 

Bagi Fatma Hussain, satu-satunya wanita di dewan kumpulan logistik yang berpusat di Dubai, Aramex PJSC, kemajuan yang perlahan adalah bukti pemikiran budaya yang menjauhkan wanita dari peranan tersebut.

 

 

Fatma Hussain
Fatma Hussain

 

 

Wanita terutama dari latar belakang konservatif  menjauhkan jawatan yang mungkin memerlukan waktu larut malam atau berinteraksi dengan rakan sekerja lelaki.

 

Dari pendapat ramai orang, dan kadang-kadang calon wanita harus meminta izin daripada ibu bapanya untuk membuat tawaran kerana terdapat banyak lelaki.


Konteks sosial menimbulkan pertarungan berterusan untuk kesetaraan jantina walaupun wanita UAE merangkumi 70% daripada semua lulusan universiti. Walaupun wanita merangkumi sekitar dua pertiga pekerja sektor awam, hanya 30% yang memegang jawatan kepemimpinan, menurut data dari Majlis Keseimbangan Gender UAE.

 

Laporan oleh JPMorgan Chase & Co. tahun lalu menunjukkan tidak ada data bersih untuk pekerjaan wanita UAE tetapi menganggarkan bahawa penyertaan tenaga kerja mereka sangat rendah walaupun dibandingkan dengan negara jiran seperti Arab Saudi, Kuwait dan Qatar.

 

Itulah latar belakang dorongan UAE, dengan ancaman hukuman bagi syarikat yang tidak mematuhi. Langkah yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk Timur Tengah.

 

Datang sebagai wilayah Teluk yang kaya minyak  lama bergantung pada minyak mentah untuk membawa ekonomi trilion dolarnya dan berusaha untuk mempelbagaikan bakat yang diketuainya ketika penurunan hidrokarbon global surut.

 

Bank Dunia menganggarkan bahawa kadar penyertaan tenaga kerja wanita di Timur Tengah adalah yang terendah di dunia.

 

Kuota gender telah terbukti berjaya di bahagian lain di dunia. Di Perancis, misalnya, wanita menduduki sekurang-kurangnya 40% kedudukan dewan di syarikat besar, akibat langsung dari undang-undang yang diluluskan pada tahun 2011 di mana kuota bertahap dikenakan untuk meningkatkan penyertaan wanita dari 20% pada tahun 2014 menjadi 40% pada tahun 2017.

 

Jerman yang memiliki catatan buruk untuk kepemimpinan korporat wanita, tahun ini mengemukakan rang undang-undang yang mewajibkan sekurang-kurangnya seorang wanita di lembaga pengurusan syarikat tersenarai.

 

Langkah benar-benar diperlukan di mana wanita telah melakukan anjakan besar dalam dunia korporat dalam dekad terakhir. Namun penglibatan wanita belum tentu meningkat dan oleh itu belum banyak yang mencapai tahap dewan.

 

Mentaliti yang menempatkan wanita di kotak pengasuh utama perlu beralih. Sehingga itu berlaku, persamaan tidak akan tercapai. Mengubah pemikiran memerlukan beberapa generasi.

 

Halangan budaya kurang menjadi batasan daripada sebelumnya dimana telah menyaksikan evolusi selama 10 tahun terakhir dan telah menjadi jauh lebih berbeza.

 

Rasa tidak sukar untuk mengenal pasti wanita yang berkelayakan.

 

 

wainuiomata
Antara Menteri Wanita yang dilantik di dalam kerajaan UAE oleh Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum

 

 

Ada banyak pencapaian hebat di luar sana yang telah mencapai banyak prestasi, baik di dalam negeri atau di peringkat antarabangsa, dan dapat menambah banyak nilai untuk industri yang disenaraikan secara terbuka.

 

Tekanan juga datang dari para pelabur yang mendorong isu-isu persekitaran, sosial dan kerajaan kepada syarikat. Syarikat-syarikat membuat kemajuan, dengan First Abu Dhabi Bank PJSC, bank terbesar di UAE dengan menamakan Hana Al Rostamani sebagai ketua pegawai eksekutif kumpulan tahun ini.

 

Namun, kenyataannya mulai dari landasan yang cukup rendah. Berbanding dengan USA di mana terdapat sekurang-kurangnya satu wanita di setiap dewan S&P 500, atau di UK di mana lebih daripada 34% jawatan dewan di FTSE 350 dipegang oleh wanita.

 

Tidak pasti di Malaysia mengenai penglibatan wanita di bidang korporat, mungkin lebih baik.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

 

 

 

Portfolio Tags