Vila David Beckham di Palm Jumeirah `dirasmikan’ dalam tandas | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 27 January 2022

Vila David Beckham di Palm Jumeirah `dirasmikan’ dalam tandas

 

 

 

Ruang yang kelihatan glamor untuk orang kaya dan terkenal, Dubai adalah gabungan banyak unsur. Sebagai sebahagian daripada UAE, ia adalah tradisional namun bertembung dengan moden pada masa yang sama.

 

Dalam dunia globalisasi, Dubai berada di kedudukan antara bandar raya paling berjaya di dunia yang telah menjangkau dunia dengan tangan terbuka.

 

Dubai mempunyai 5.5 juta pelawat dari luar negara tahun lalu, ketika sektor pelancongan dilanda pandemik coronavirus. Pada 2019, 16.7 juta pelancong melawat.

 

Dan jumlah ini telah meningkat secara berterusan setiap tahun.

 

Tarikan Dubai terletak pada keajaiban seni bina kontemporarinya, dan keajaiban buatan manusia seperti pulau Palm Jumeirah dan Burj Al Arab.

 

Dubai juga telah menyaksikan peningkatan yang stabil dalam rumah selebriti, kerana semakin ramai selebriti dari setiap bahagian dunia datang untuk menjadikan Dubai rumah kedua mereka.

 

Pengalaman Dubai tidak seperti yang dialami di mana-mana bandar lain di dunia. Sebuah bandar yang memancarkan kehidupan kontemporari, Dubai mungkin bandar utopia yang ingin kita gelar sebagai `bandar kami sendiri’.

 

Dubai ialah tempat pelancongan kegemaran untuk selebriti; beberapa pelawatnya yang paling terkenal ialah David Beckham, Kardashians, Will Smith dan Justin Bieber.

 

Beberapa A-lister sangat menyukai bandar ini sehingga mereka telah membeli rumah di sini. Daripada pemain bola sepak hingga pereka fesyen hingga pelakon terkenal Bollywood, semua orang mahukan tempat tinggal mereka sendiri di Dubai. Di sinilah tempat untuk mencari mereka.

 

Seseorang sentiasa boleh mempercayai David Beckham dan Michael Owen untuk membuat percubaan tanpa kesilapan di hadapan jaring. Naluri pelaburan mereka nampaknya juga diasah seperti mereka, dan sembilan pemain bola sepak terkemuka Inggeris yang lain, telah membeli rumah percutian di The Palm.


 

vila beckham
Vila mewah Beckham di Palm Jumeirah

 


Pasangan Beckham membeli vila mereka dengan harga £1.3 juta pada tahun 2002 yang naik nilainya menjadi £8 juta pada 2008.

 

Pokok kurma yang besar mengelilingi rumah gaya istana, dengan perincian krim yang cantik pada dinding.

 

Rumah luar biasa itu melayani keluarga itu dengan baik sehingga mereka menghadiahkan harta itu kepada ibu bapa Victoria, Tony dan Jackie.

 

Beckham pada tahun 2002 melakukan perpindahan dari Manchester United ke Real Madrid, masih mempunyai bekas rakan sepasukan United Gary Neville, Paul Scholes, Wes Brown dan Nicky Butt sebagai jiran apabila vila bernilai bilion dolar itu siap dalam masa dua tahun.

 

Wayne Bridge, Ashley Cole, Joe Cole, Kieron Dyer dan David James juga telah menandatangani kontrak untuk membeli vila lima bilik tidur mewah di pulau itu, bersama dengan jurulatih penjaga gol England, Ray Clemence, dan fisio Stephen Slattery.

 

Dubai telah menarik beberapa selebriti terkemuka termasuk superstar India Shah Rukh Khan dan Salman Khan serta personaliti Teluk yang lain memiliki rumah mewah di sana.

 

Kini, pemaju hartanah mewah menyasarkan pelabur hartanah ultra-kaya dari Hong Kong dan tanah besar China.

 

Semua telah membeli yang pertama daripada dua pulau yang hampir serupa yang ditambak di luar pantai Jumeirah eksklusif Dubai.


 

fudzail

 


Skuad England mengadakan kem pemanas badan di Dubai pada Mei 2002 dalam perjalanan ke pusingan akhir Piala Dunia di Jepun dan Korea Selatan dan pemain serta kakitangan dibawa melawat secara peribadi ke pejabat jualan Palm Jumeirah dan diberi lawatan simulasi komputer bagaimana rupa pulau itu apabila siap.

 

Vila mewah  datang dengan pantai peribadi dan kolam renang sendiri sepanjang 130 kaki dan pembeli boleh memilih daripada 28 gaya seni bina.

 

Walaupun tidak diketahui jika Beckham dan isteri bintang pop, Victoria, memilih Hacienda Sepanyol, reka bentuk gaya yang ditawarkan.

 

Victoria dan David mempunyai portfolio hartanah yang sangat mengagumkan yang dianggarkan bernilai £62 juta.


 

beckham
David dan Victoria bersama empat anak bersantai di tepi kolam
renang vila Palm Jumeirah.

 


Selain bekas pangsapuri Dubai mereka, mereka juga memiliki sebuah bangunan pencakar langit di Miami bernilai £20 juta.

 

Saya diberi arahan untuk menyiapkan telekomunisi di vila David Beckham secanggih yang mungkin dan antara yang pertama siap.

 

Kontraktor menyiapkan dengan cepat vila beliau dan hanya mengambil dua tahun.

 

Saya menumpukan sepenuh perhatian dalam Palm Jumeirah masih lagi dibina dan telekomunikasi terlalu sukar untuk dipasang tanpa network, rangkaian telefon dan Internet.

 

Pihak kontraktor selalu bertanya, bila siap telefon dan Internet?

 

Vila David terus dibina dan siap dua tahun tanpa jalan raya menghubungi. Terpaksa melalui jalan pasir.


 

fudzail

 


Saya harus memasang telefon mudah alih atau mobile kerana rangkaian oleh Etisalat tidak dapat siap.

 

Hari itu, vila David akan diserahkan dengan upacara tanda siapnya walau vila-vila lain masih dibina.

 

David Beckhams akan tiba dan saya memeriksa telekomunikasi kali terakhir.

 

Sebelum David Beckhams masuk ke vilanya, saya sempat buang air di dalamtandas dibilik utamanya untuk `merasmikan’ vila David Beckhams.

 

Pada hari itu, saya merasmikan vila David Beckhams dengan melepaskan air buangan.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags