SPRM bakal dakwa suspek skandal kapal tempur pesisir LCS pantai tidak lama lagi | DagangNews Skip to main content

SPRM bakal dakwa suspek skandal kapal tempur pesisir LCS pantai tidak lama lagi

SPRM sedang memburu seorang bekas pegawai tinggi sebuah syarikat yang dikaitkan dengan LCS kerana pelanggaran jenayah pecah amanah.

KUALA LUMPUR 19 Julai — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM) percaya ia akan mempunyai bukti yang mencukupi untuk mendakwa mereka yang terlibat dalam skandal kapal tempur pesisir pantai (LCS) bernilai berbilion ringgit sebaik siasatan yang sedang dijalankan selesai.

 

Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki memberitahu The Star bahawa seorang bekas pegawai tinggi syarikat yang dikaitkan dengan perkara itu adalah antara suspek, sambil menambah bahawa laporan mengenai tindakan lanjut telah dikemukakan kepada jabatan undang-undang suruhanjaya itu.

 

"Kami telah menyelesaikan siasatan ke atas beberapa bahagian kes dan sedang mencadangkan pertuduhan terhadap suspek," katanya dipetik sebagai berkata hari ini.

 

Pendakwaan itu akan dibuat sebaik sahaja perbincangan dengan pasukan undang-undang telah dimuktamadkan, tambahnya.

 

"Kami percaya beberapa transaksi berlaku di Singapura. Wang disalurkan ke akaun bank individu tertentu di sana," Azam dipetik sebagai berkata.

 

Pegawai SPRM dihantar ke Singapura, antara tempat lain di luar negara, untuk mengumpul bukti sebagai sebahagian daripada siasatan.

 

The Star melaporkan bahawa SPRM sedang memburu seorang bekas pegawai tinggi sebuah syarikat yang dikaitkan dengan LCS kerana pelanggaran jenayah pecah amanah.

 

"Kami percaya sejumlah besar wang telah dipindahkan tanpa kelulusan lembaga pengarah syarikat," Azam dipetik sebagai berkata.

 

 

tan sri azam baki
                   TAN SRI AZAM BAKI

 

 

Walaupun dia tidak mendedahkan jumlah yang terlibat, The Star melaporkannya sebagai berkata bahawa pegawai itu telah memindahkan RM24 juta tanpa kelulusan daripada lembaga.

 

Pada Januari, SPRM menahan dua ketua pegawai eksekutif kerana disyaki terlibat dalam penyelewengan dan rasuah selepas menemui petunjuk baharu dalam siasatannya terhadap perolehan enam LCS oleh Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS).

 

ARTIKEL BERKAITAN: Fakta-fakta skandal kapal tempur pesisir pantai LCS untuk anda faham

 

Program LCS adalah sebahagian daripada rancangan pembangunan 15 hingga 5 Tentera Laut Diraja Malaysia yang bertujuan untuk mengukuhkan aset tentera laut negara.

 

Pada 2011, kerajaan menganugerahkan kontrak RM9 bilion kepada BNS untuk enam unit LCS berdasarkan reka bentuk Gowind oleh syarikat Perancis Naval Group, sebelum ini dikenali sebagai DCNS. - DagangNews.com