Sonapur: `kota orang mati yang sedang tidur' di Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 29 September 2022

Sonapur: `Kota orang mati yang sedang tidur' di Dubai

 

 

 

BILA bekerja di Dubai Internet City, Tecom dan Nakheel, saya sering ingin merasa menjadi buruh yang membina bangunan pencakar langit.

 

Kerana di sebalik bangunan pencakar langit Dubai yang berkilauan terletak Sonapur, sebuah kem yang sesak dan kumuh untuk pekerja Asia yang bekerja keras dalam projek mega di negara itu.

 

Saya sering makan pagi hari Jumaat di Sonapur, atau kota emas atau 'kota orang mati yang sedang tidur' dalam bahasa Hindi, yang pernah menjadi tanah perkuburan, telah menjadi koleksi rumah kediaman yang menempatkan lebih 200,000 pekerja pada tahun 2005.

 

Yang pertama adalah ironis untuk Sonapur Dubai, kerana tiada siapa yang benar-benar meraih emas. Tag kedua bandar tidur itu agak sesuai, kerana penempatan itu, pada tahun 1950-an, merupakan tanah pengebumian dan pembakaran mayat yang digunakan terutamanya oleh ekspatriat.


 

fudzail

 


Jalan ke Sonapur menghala ke tanah perkuburan lama dan tempat pembuangan sampah yang luas mengeluarkan bau yang menyengat.

 

Di dalam Sonapur, ketiadaan wanita yang sangat ketara. Ia adalah dunia lelaki di sini, kecuali jururawat berpakaian putih dan doktor wanita sekali-sekala. Sonapur terletak kawasan padang pasir terpencil di pinggir Dubai.

 

Deira dan Bur Dubai ialah tempat melepak kegemaran penduduk. Di sana mereka boleh menghilangkan tekanan dan kafe siber untuk bercakap dengan keluarga dan rakan mereka menggunakan kemudahan telefon internet.

 

Pada tahun 2005, ramai pekerja India telah membeli kad telefon yang membolehkan ahli keluarga mereka menggunakan talian tetap untuk menghubungi melalui telefon bimbit melalui kod khas.

 

Satu-satunya hiburan yang ada ialah televisyen, di mana boleh menonton saluran India, dan satu-satunya lencongan lain ialah lawatan ke pasar raya pada hari Jumaat apabila membeli bahan makanan, sabun dan rokok.


 

fudzail

 


Buruh itu bangun pada pukul 5 pagi untuk mencuci dan memasak makanan yang akan dibawa ke tempat kerja mereka.

 

Menjelang jam 7 pagi, buruh menaiki bas syarikat untuk sampai ke tapak masing-masing kira-kira sejam kemudian.

 

Pada hari Jumaat, pasar raya di penempatan itu penuh dengan kehidupan, dengan hampir keseluruhan tenaga kerja muncul. Pekerja beratur di ATM di luar untuk mengeluarkan wang untuk membuat pembelian .

 

Telah dimulakan kempen komprehensif untuk menilai keadaan di kawasan perumahan yang berbeza untuk memastikan mereka mematuhi peraturan kesihatan dan keselamatan, dan untuk mendakwa syarikat-syarikat yang kemnya didapati tidak patuh serta 80 peratus daripada kem ini mematuhi garis panduan sivik.

 

Penambahan bilangan pemeriksa kesihatan yang ditugaskan untuk menilai kompaun pekerja bagi meningkatkan kecekapan pemeriksaan dan meningkatkan keadaan hidup di kem-kem buruh.

 

Sonapur telah menempatkan pekerja Asia, kebanyakannya dari India diikuti Pakistan, Bangladesh dan Sri Lanka, dengan beberapa dari Nepal, Filipina dan Korea.

 

Ia adalah gabungan pelik bangunan moden yang penuh dengan semua kemudahan dan kem yang telah diubah suai dengan saliran dan sanitasi yang tidak baik, didiami oleh beribu-ribu pekerja haram dengan permit kerja tamat tempoh, mengakibatkan dunia yang serba kekurangan.


 

fudzail

 


Di satu kem sementara itu longkang tandas telah melimpah sejak beberapa bulan lalu dengan 'arbab', orang yang menjaga kompaun, akan menyelesaikan.

 

Terdapat sekitar 50 bilik di kem tersebut, setiap satu menempatkan 15 orang.  Buruh membayar Dh2,500 setiap bilik, di mana mereka juga boleh mandi setiap hari, menonton televisyen kabel dan mendengar radio. Caj air dan elektrik di kem berkenaan berjumlah sekitar Dh40,000 sebulan.

 

Sonapur setakat ini telah menjadi oasis keamanan, kecuali pergelutan dan pertengkaran yang jarang berlaku.

 

Pekerja-pekerja itu secara amnya berkelakuan baik dan beramai-ramai menunaikan solat Jumaat di masjid-masjid dan tepi-tepi jalan di luar kawasan buruh.

 

Dengan lebih banyak bangunan kediaman akan dibina untuk pekerja di Sonapur, populasinya dijangka meningkat. Dengan pembinaannya yang berterusan, Sonapur mungkin akan menjadi kem pekerja terbesar di dunia.

 

Bekerja melebihi masa yang dijadualkan juga menyebabkan ramai pekerja terlepas makan biasa dan mengalami masalah gastrik dan keasidan.

 

Melepasi pintu pagar besi yang dicat oren, berpuluh-puluh lelaki duduk di sekitar halaman yang dipenuhi dengan perabot yang rosak dan timbunan beg sampah.


 

fudzail

 


Struktur satu tingkat itu menyerupai sekolah dengan bilik kecil yang melapisi koridor yang lembap dan kurang cahaya. Makanan dimasak di atas dapur gas yang dipasang pada silinder.

 

Ramai berkongsi satu bilik dengan 14 yang lain, kebanyakannya tidur di atas lantai memandangkan hanya terdapat dua katil dua tingkat di dalamnya.

 

Ada memperoleh 4 dirham sejam dan jika bernasib baik, boleh membuat kira-kira seribu dirham sebulan, yang mana perlu membelanjakan 342 dirham untuk makanan dan sewa serta membayar balik yuran yang dikenakan oleh agensi pengambilan yang membawanya ke Dubai dan mengatur permit kerjanya.

 

Bayaran tersebut boleh setinggi 12,000 dirham.

 

Ada tidak dibayar gaji lebih sebulan dan tidak boleh ditanggung,  terus memikirkan bagaimana keluarga menghadapinya.

 

Nasib buruh Asia di UAE dimana 2,500 orang merusuh di tapak pembinaan Burj Khalifa, yang dijadualkan menjadi bangunan pencakar langit tertinggi di dunia. Beberapa kenderaan dan peralatan musnah.

 

Majikan menyalahkan insiden itu atas maklumat salah dan salah faham, sambil menambah bahawa isu itu telah diselesaikan.


 

fudzail

 


Pemilik Burj Khalifa, Emaar, cepat mengeluarkan kenyataan ringkas kejadian itu tiada kaitan dengan menara dan kerja di sana tidak terganggu.

 

Hampir 50 kontraktor dan subkontraktor terlibat dalam projek itu, salah satu daripada beberapa pembangunan berprofil tinggi yang bertujuan untuk mengubah Dubai menjadi kota lawatan dunia yang menarik jutaan pengunjung.

 

Dubai sudah pun menjadi hab komersial Teluk yang kaya dengan minyak.

 

Konsulat India mendapat sekurang-kurangnya 10 aduan sebulan yang kebanyakannya berkaitan dengan gaji yang tidak dibayar dan lewat dan insiden di Burj Khalifa mungkin dicetuskan oleh barisan panjang yang perlu ditanggung oleh pekerja.

 

Orang India dan Pakistan membentuk hampir 45 peratus daripada populasi UAE yang berjumlah kira-kira empat juta di tahun 2005. Emirati menyumbang hanya 20 peratus.

 

Rusuhan yang menyeru kerajaan UAE untuk menamatkan amalan buruh yang kesat yang menggambarkan keadaan buruh sebagai kurang daripada manusia.

 

Masalah buruh bukanlah perkara baru di Dubai. Dahulu ratusan pekerja meninggalkan projek Palm Jumeirah membantah gaji yang tidak dibayar. Pekerja menyekat lebuh raya utama selama berjam-jam.

 

Masalahnya sangat serius jika  mahu memastikan keadaan terkawal, kerajaan perlu memberi lebih perhatian kepada isu-isu ini.


 

fudzail

 


Masalah selalunya bermula apabila subkontraktor menghadapi masalah kewangan atau tidak dibayar tepat pada masanya kerana kelewatan kerja disahkan oleh kontraktor utama dalam sesuatu projek.

 

Pekerja kolar biru adalah penghubung terakhir dalam rantaian jadi buruh adalah yang paling teruk terjejas.

 

Buruh semua datang dengan banyak harapan dan komitmen dari kampung halaman, apabila mereka terperangkap dan mendapati begitu sukar walaupun untuk kelangsungan hidup mereka sendiri jelas kekecewaan timbul.

 

Itu serba sedikit kem buruh, Sonapur yang saya tahu dan sering ke sana untuk berkenalan dan bermesra.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

Portfolio Tags