Penciptaan kerja untuk belia ketika kos sara hidup melambung | DagangNews Skip to main content

Penciptaan kerja untuk belia ketika kos sara hidup melambung

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

HARI ini, saya melihat pendapatan tiga orang anak lelaki dan cuba memikirkan pendapatan, atau gaji bulanan anak para sahabat. Tidak sama walau selepas menjadi graduan.

 

Saya pada tahun 1988 bermula dengan gaji rendah tetapi kini berjaya sebelum pencen di luar negeri dengan pendapatan yang tinggi. 

 

Belia hari ini adalah sekumpulan yang tidak bernasib baik dengan kesuraman biasa pada tahun 2022. Berbanding masa yang lebih sukar yang merangkumi perdebatan media sosial yang hiper-reaksioner dan impulsif.

 

Dari retorik dan anekdot, apakah realiti ekonomi dan kewangan untuk belia Malaysia masih sama dan berkembang?

 

Saya ingin membawa tiga bidang yang menjadi perhatian iaitu gaji untuk jawatan peringkat permulaan, penciptaan pekerjaan untuk belia dan kos sara hidup yang semakin tersekat.

 

Banyak cerita anekdot tentang bagaimana gaji permulaan untuk graduan adalah sama sejak pertengahan tahun 2000-an dan statistik memberi kepercayaan kepada naratif ini.


 

parafrasa

 


Pada 2018, gaji permulaan telah menurun bagi yang berpendidikan tinggi antara tempoh 2010 hingga 2018.  

 

Seorang graduan baharu pemegang ijazah Sarjana memperoleh gaji  RM2,700 dengan penurunan ketara daripada RM2,900 pada 2010.

 

Bagi bukan graduan menyaksikan gaji permulaan meningkat antara 1.1 peratus hingga 4.6 peratus.

 

Ada hubungan songsang antara kelayakan dan pertumbuhan dalam gaji permulaan dengan kelayakan peringkat PMR mengalami kadar pertumbuhan tertinggi. Manakala ijazah Sarjana mengalami penurunan tertinggi.

 

Gaji CEO

Dengan pakej gaji yang besar untuk pengurusan peringkat pertengahan dan kanan, khususnya CEO dan pengarah, syarikat Malaysia termasuk GLC sebagai bukti bertentangan dengan pertumbuhan gaji yang tidak stabil.

 

Contohnya pada tahun 2020, pengarah eksekutif GLC kerajaan telah melebihi RM5 juta dalam bentuk gaji dan bonus.


 

parafrasa

 


Pertumbuhan gaji untuk eksekutif tertinggi adalah selaras dengan trend global dan dengan sendirinya tidak seharusnya menjadi punca kebimbangan.

 

Masalahnya terletak pada pengagihan pertumbuhan yang tidak sama rata terutamanya untuk graduan baru dan mereka yang berperanan bukan eksekutif.

 

Dari 2004 hingga 2016, pendapatan bulanan bagi yang berumur dua puluhan tahun dengan pendidikan pasca menengah kekal antara RM2,000 - RM2,500.

 

Bagi yang berumur antara 40an dan 50an mengalami pertumbuhan terbesar dalam gaji daripada sekitar RM5,000 kepada lebih daripada RM6,000.

 

Ini menyokong naratif awal pertumbuhan gaji tidak berubah bagi golongan belia  walaupun Malaysia mengalami purata pertumbuhan KDNK sebanyak 7.0 peratus setiap tahun.

 

Graduan mengalami kemerosotan dalam gaji permulaan manakala pertumbuhan gaji tidak berubah sejak pertengahan tahun 2000-an.

 

Penyumbang terbesar adalah keadaan pasaran kerja dimana fokus pada pengangguran terkurang, bukan pengangguran.

 

Pengangguran belia

Kadar pengangguran belia 2018 sebanyak 10.9 peratus di Malaysia sebagai punca utama kebimbangan di bawah purata global dan setanding dengan ekonomi berkembang yang lain.


 

parafrasa

 


Ini membimbangkan secara berasingan apabila pengangguran belia adalah tiga kali lebih tinggi daripada kadar pengangguran negara.

 

Belia menghadapi masalah yang lebih serius dengan pengangguran terkurang bererti tidak bekerja sepenuh masa atau mempunyai pekerjaan tetap seperti pekerja bebas.

 

Mendengar tentang graduan teknikal yang bekerja sebagai penghantar makanan,  graduan sosial yang bekerja sebagai kakitangan perkeranian.

 

Sudah tentu, pekerjaan tidak boleh menjadi faktor pemilihan tetapi adakah belia perlu mengemis untuk mendapatkan pekerjaan.

 

Antara 2010 dan 2017, bilangan graduan pengajian tinggi yang memasuki tenaga kerja mengatasi bilangan pekerjaan yang diwujudkan.  

 

Pasaran berkemahiran rendah

Ekonomi telah mencipta lebih banyak kerja berkemahiran rendah daripada kerja berkemahiran tinggi sejak krisis kewangan 2008/09.

 

Ini telah menyebabkan graduan tidak dapat diambil bekerja sesuai dengan tahap kemahiran dan kelayakan mereka.

 

Apabila tidak ada pekerjaan berkemahiran tinggi yang mencukupi, pekerja mahir, termasuk graduan baru, akan mengambil apa-apa pekerjaan sekali gus memberi tekanan ke bawah pada gaji.

 

Remaja adalah 1.7 kali ganda dan hampir lima kali lebih berkemungkinan menganggur berbanding dewasa muda dan keseluruhan tenaga buruh.

 

Pasaran buruh telah mewujudkan pekerjaan berkemahiran sederhana dan tinggi yang tidak mencukupi untuk bilangan graduan yang mengakibatkan gaji terbantut.


 

fudzail

 


Walaupun peningkatan kos sara hidup telah diganggu gugat oleh pemimpin dan politikus, realitinya ialah inflasi teras telah agak stabil selama ini.

 

Inflasi

Terdapat jurang yang besar antara kadar inflasi yang dilihat dan kadar inflasi sebenar  menimbulkan ketakutan dalam perbincangan awam.

 

Pada 2018 berdasarkan andaian seorang dewasa bujang perlu memperoleh RM2,700 sebulan untuk dapat mempunyai penyertaan yang bermakna.

 

Gaji permulaan bagi yang mempunyai ijazah secara purata hanya RM2,200 dengan komponen besar perbelanjaan sara hidup adalah untuk penginapan.  Harga perumahan berada pada tahap yang sangat tidak mampu dimiliki.

 

Mobiliti sosial antara generasi bermaksud keupayaan generasi sekarang untuk menjalani kehidupan yang lebih baik. Diukur dengan pencapaian pendapatan dan pendidikan  berbanding dengan generasi sebelumnya.

 

Generasi yang lahir pada tahun 2000-an akan mendapati lebih sukar untuk mendapatkan pekerjaan dan menjalani kehidupan yang lebih baik daripada ibu bapa mereka.


 

fudzail

 


Kebaikan untuk idea-idea ini pada hakikat yang mudah kekal bahawa ekonomi tidak mewujudkan pekerjaan yang mencukupi.

 

Apalagi dalam sektor yang betul, pada gaji yang betul yang boleh menyerap jumlah bekalan yang datang, tidak kira berapa banyak peningkatan yang dilakukan terhadap kualiti.

 

Wujudkan peluang kerja

Saya lebih memberi tumpuan kepada idea untuk mewujudkan lebih banyak pekerjaan, meningkatkan pertumbuhan pekerjaan berkemahiran tinggi dan tingkatkan tahap pendapatan untuk pekerjaan.

 

Untuk meningkatkan jumlah pekerjaan yang diwujudkan dengan ketara, ekonomi mesti beralih daripada campuran ekonomi semasa dan menjalani transformasi besar-besaran.

 

Pada tahun 80-an semasa beralih daripada asas pertanian kepada pembuatan di mana kerajaan memainkan peranan penting.

 

Tumpuan pentadbiran terhadap kekuatan dalam penggunaan domestik dan sektor perkhidmatan mungkin membantu meningkatkan KDNK keseluruhan.

 

Untuk benar-benar melonjakkan menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi, pertumbuhan KDNK utama mesti datang daripada eksport dan meningkatkan aliran modal asing masuk ke dalam negara.


 

fudzail

 


Banyak industri boleh dieksport, mewujudkan pekerjaan berkemahiran tinggi secara besar-besaran, dan mempunyai kelebihan strategik yang wujud yang tidak boleh ditiru dengan mudah.

 

Iklim dan lokasi mendapat manfaat daripada perjuangan untuk keselamatan makanan global dengan menceburi bidang pertanian muncul pada masanya.

 

Satu lagi industri yang mendapat manfaat daripada kelebihan semula jadi  ialah tenaga boleh diperbaharui. Melalui rebat terus dan insentif cukai untuk isi rumah dan perniagaan tempatan untuk beralih ke arah tenaga solar, yang seterusnya akan mengurangkan lagi kos.

 

Harus berusaha dari segi keselamatan tenaga, kos tenaga dan kemampanan untuk menarik industri intensif tenaga untuk beralih seperti pusat data.

 

Sektor lain termasuk pelancongan, produk dan pensijilan halal, pembuatan elektronik dan elektrik dalam peranti jauh, dan pembuatan automotif untuk kenderaan elektrik.

 

Kenaikan gaji

Mengenai kenaikan gaji banyak perbincangan tertumpu kepada pendapatan tinggi pengurusan kanan dan untuk menutup jurang dengan meletakkan had pada gaji tinggi.

 

Kuncinya sentiasa mewujudkan permintaan yang semakin meningkat untuk pekerja mahir yang lebih tinggi daripada bekalan untuk merangsang pertumbuhan gaji secara menyeluruh.

 

Perubahan struktur kepada ekonomi akan mengambil sedikit masa, dan kesannya terhadap belia akan dirasai pada generasi berikutnya.

 

Namun mesti berubah dan bertukar dengan memberi tumpuan kepada mewujudkan lebih banyak pekerjaan untuk industri yang bernilai lebih tinggi dan meningkatkan keadaan ekonomi untuk belia.


 

fudzail

 


Pada terasnya menangani isu keterangkuman dalam pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan gaji, taraf hidup dan realiti ekonomi untuk belia bagi mendapatkan pelaksanaan yang betul.

 

Semua itu boleh dilaksanakan dengan memerlukan profesional dan bukan politikus yang hanya tahu menjaga kepentingan.

 

Sebab itulah saya menggalakkan anak-anak saya mencari rezeki di luar negara kerana bukan sahaja gaji yang tinggi, tetapi kehidupan lebih stabil dan politik yang lebih tenteram. – DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor merupakan kolumnis DagangNews.com setiap Khamis menerusi kolum WAINUIOMATA