Nyahkan pengaruh penjajah dari sistem pengajian tinggi | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Dari Hikayat Kita - 8 January 2022

NYAHKAN PENGARUH PENJAJAH DARI SISTEM PENGAJIAN TINGGI

Dari Perspektif Hikayat Melayu (Teks Ucapan di IIUM pada 3 Disember 2021 - Bahagian 1)

 

 

 

Hadirin yang dihormati,

 

Saya seorang tukang cerita, mempunyai sedikit pengalaman untuk mengolah dan menceritakan semula legenda dan cerita rakyat kepada generasi baharu.

 

Jadi mungkin agak pelik saya dijemput untuk memberikan ucapan di webinar dikelilakan IIUM ini di bawah tajuk topik sebegini. 

 

Saya menghubungi IIUM untuk menyemak semula, sama ada jemputan itu benar-benar ditujukan untuk saya.

 

Terkejut saya apabila Tan Sri Rektor sendiri, Prof Emeritus Tan Sri Datuk Dr Dzulkifli Razak mengesahkan bahawa sesungguhnya saya adalah penceramah yang dimaksudkan.  

 

Pesan Tan Sri berbunyi: Keseluruhan webinar bertujuan mengubah keadaan dan ‘disrupt’ atau ‘menggoncang’ keadaan [pengajian tinggi] secara konstruktif (kata kunci secara konstruktif), termasuk sejarah dan warisan dalam menghadapi pandemik.

 

Dengan itu saya pun faham dan mengambil iktibar untuk ucapan saya. Saya selalu mengatakan bahawa:
 

Setiap tamadun yang hebat mempunyai sastera dan legenda yang hebat. 
Dengan itu, untuk membangkitkan semangat jati diri, pada hari ini, saya akan bercerita. 

 

Kisah pertama adalah dari Sejarah Melayu - legenda yang telah kita dengar dalam pelbagai bentuk - kisah bagaimana Parameswara datang dari Palembang, melarikan diri dari cengkaman Majapahit, belayar ke Temasik dan membunuh Temagi yang memerintah di sana dan sekali lagi melarikan diri ke  Muar dan Melaka.  

 

Bagi mereka yang membenci Sejarah Melayu, Parameswara digambarkan sebagai seorang yang kejam, pengecut  dan seorang pembunuh.  Bukan sekali putera agung yang mengasaskan kerajaan Melayu.

 


 

parameswara

 

 

Kini kita tahu ini bukanlah kisah yang dituliskan dalam Sejarah Melayu sama sekali.  

 

Sang Nila Utama anak Sri Maharaja Sang Sapurba Paduka Sri Trimurti Tri Buana anak Raja Chulan cucu Onangkiu dari Gellangui yang belayar ke Tumasik dan menamakannya Singapura.  Dan cicitnya Paduka Sri Maharaja Parameswara anak kepada Paduka Seri Rana Wira Kerma yang membuka Melaka.

 

Saya ingin berkongsi gambar karya seni di pameran Alegori di Galeri Petronas beberapa tahun lalu.  Pameran itu berdasarkan karya seni dan arca yang diilhamkan Hikayat Melayu dan manuskrip Melayu lama.

 

Karya ini khususnya - bertajuk The Honorable Pirates oleh Syafiq Ali'am - daripada kayu, logam, keluli tahan karat, gipsum, gentian kaca, resin, epoksi dan akrilik, dan merupakan antara tarikan utama.

 

Lanun merujuk kepada Orang Laut yang menurut orang Barat MENGANAS di Selat Melaka - mereka lanun yang kejam - tetapi dalam Sejarah Melayu kita dan Hikayat lain seperti Awang Sulong Merah Muda, Orang Laut ini digambarkan sebagai pengikut SETIA kepada Parameswara dan Sultan,  membantu Sultan Melayu menubuhkan kerajaan.

 


 

ninot
Arca The Honourable Pirate karya Syafiq Ali'am. Foto: The Star/Samuel Ong 2017

 

 

Jadi tafsiran mana yang betul?

 

The Honorable Pirates Syafiq atau pandangan Penjajah terhadap Lanun Selat Melaka yang kejam?

 

Tuan-tuan dan puan-puan,

 

Persoalan sebenar yang terlintas di fikiran saya ialah apabila topik ini dikemukakan - apakah bukti sebenar bahawa minda dan sistem pendidikan kita masih lagi 'dijajah'?

 

Saya percaya cara terbaik untuk memahami kedalaman mentaliti terjajah adalah dengan melihat produk sistem pendidikan tinggi dan masyarakat semasa.

 

Beberapa bulan lalu, Datuk Badlisyah Abdul Ghani, mantan pengasas Bank CIMB Islamic dan Naib CEO Tabung Haji menghubungi saya, bertanyakan sama ada saya ingin menulis buku bersamanya.  

 


 

Datuk Badlisyah Abdul Ghani,
Datuk Badlisyah Abdul Ghani

 

 

Buku itu akan menjadi rujukan semua petikan para pemimpin pemikiran Melayu dan pepatah, merentas masa, di seluruh Dunia Melayu.  

 

Kami bebas mencari petikan daripada Sejarah Melayu, Negarakertagama, Noli Mi Tangere hinggalah pidato zaman moden, filem Klasik, Hikayat, malah teater tarian seperti Makyung.

 

Beliau meminta saya melakukan ini kerana dia tidak senang mendengar pemimpin kita memetik kata-kata hikmat pemimpin Barat apabila mereka menyuarakan pendapat.

 

Ini adalah untuk mengumpul rujukan untuk mutiara kata berdasarkan petikan yang paling diingati dan mencetus inspirasi daripada kepimpinan pemikiran masa depan kita.

 

Dan saya kira, ini membuatkan saya mula mendengar dengan lebih mendalam lagi bahasa dan kata-kata yang diucapkan oleh ramai pemimpin dari sektor awam swasta dan juga pendidikan.

 

Saya terkejut apabila menyedari, ramai pemimpin kami, eksekutif suite C korporat, dan ini mungkin menyakitkan tetapi ya, para pendidik sering memberi kata kata dan pencapaian ikon Barat.  

 

Paling teruk adalah apabila kita memetik pemimpin barat dalam siaran akhbar rasmi, kenyataan umum di Parlimen, ucapan rasmi pegawai awam, dan lain-lain.

 

Malangnya, pengaruh sebegini telah meresap lebih mendalam.

 

Apabila kita menghadiri program kepimpinan yang dianjurkan oleh universiti atau institusi pembelajaran lain, contoh kepimpinan adalah kebanyakannya dari pemimpin asing terutamanya dari Eropah dan Amerika Utara merentasi semua bidang politik, perniagaan, komuniti, dll seperti Bill Gates, Winston Churchill, Gandhi, Elon Musk, Mother Theresa, Steve Jobs, dan lain-lain.

 


 

ninot

 

 

Tiada kajian kes kepimpinan terhadap pemimpin dari Dunia Melayu seperti Hang Tuah, Tun Fatimah, Parameswara, Tunku Abdul Rahman, Tan Sri Syed Mokhtar, Tan Sri Azman Hashim, Suharto, Sukarno.

 

Apabila kita menghadiri sekolah perniagaan, banyak kajian kes adalah mengenai syarikat asing - Nestle, Shell, Google, Facebook.  Mengapa tidak Tabung Haji yang diiktiraf sebagai pengurusan Dana Hajj terbaik di peringkat global?  CIMB Islamic yang julung kali memenangi Bank Islam Terbaik di seluruh dunia? Petronas? 

 

Tambahan pula - lihat komuniti yang ada.  Kami mengekalkan nama jalan dan tempat yang dibina oleh tuan penjajah lama kami dan bukannya menukarnya kembali kepada nama tempatan sebelum dijajah.  Contoh Port Dickson hendaklah ditukar semula ke Tanjung, Bukit Fraser kembali ke Pamah Lebar, Butterworth kembali ke Bagan.

 

Lebih mengecewakan, beberapa tahun kebelakangan ini kita sebenarnya menukar nama tempat kepada nama asing - Kampung Kerinchi kepada Bangsar South, Bukit Bintang kepada Starhill, Bukit Kiara kepada Mont Kiara, dan sebagainya.

 


 

ninot

 

 

Satu lagi trend yang membimbangkan ialah penamaan bangunan dan pembangunan perumahan baru dengan nama asing walaupun ia tidak mempunyai kaitan dengan negara asing - Hampshire.  Sunway Montana.  Effingham, The Glades, Suave Residences, dsb. Untuk menjadikannya lebih ironis dan menyedihkan, konvensyen penamaan baru sedemikian telah dilakukan walaupun oleh GLC seperti Sime Darby.

 

Jika kita tidak mempunyai pendidikan dan mentaliti yang dijajah maka semua nama tempat di negara kita tentulah dalam Bahasa Melayu, bahasa kebangsaan seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan tanpa terkecuali.

 

Tuan-tuan dan puan-puan,

 

Mungkin, contoh terbesar dan paling jelas tentang pendidikan dan pemikiran yang dijajah adalah hakikat bahawa sesetengah daripada kita lebih suka mengajar anak-anak kita dalam bahasa Inggeris.  

 

Jadi kita ada anak Melayu pun tidak boleh bercakap dalam Bahasa Melayu walaupun dibesarkan di Malaysia.  

 

Ingin menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengajaran untuk Sains dan Matematik adalah satu bukti tertinggi pendidikan terjajah.  

 

Perlembagaan kita memperuntukkan bahawa pendidikan dilakukan secara eksklusif dalam bahasa kebangsaan dengan bahasa asing untuk diajar sebagai mata pelajaran. 

 


 

ninot

 

 

 

Kira-kira 70% daripada pemimpin dunia yang bercakap di persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memberikan ucapan dalam bahasa kebangsaan mereka sendiri tetapi ada di kalangan pemimpin kita yang lebih suka bercakap dalam bahasa Inggeris walaupun mereka lebih penutur Bahasa Melayu. 

 

Kami memakai sut dan tali leher di dalam bilik darjah, dewan kuliah, persidangan, mesyuarat, dan lain-lain dan bukannya pakaian kebangsaan kami sendiri seperti Batik dan Baju Kurung.  Dakwaan terkutuk terhadap pendidikan dan pemikiran kita yang dijajah.  Kita harus menghadiri acara antarabangsa dengan pakaian kebangsaan kita.

 

Dan benteng terakhir Kebudayaan Melayu – Perkahwinan Melayu juga telah meninggalkan pakaian tradisional Melayu untuk sut dan gaun Barat.

 

Apabila kita memakai pakaian barat pada acara PALING PENTING dalam hidup kita, ini jelas menunjukkan pemikiran kita.

 

Ketika Tun Dr Ismail pertama kali berucap di PBB selepas Merdeka pada September 1957, beliau memakai baju Melayu dan dengan bangganya membawa keris – kali pertama senjata dibawa masuk ke dalam dewan antarabangsa yang agung di New York itu. 


 

 

TTDI

 

 

Beliau sangat berbangga dengan fakta ini, pilihannya untuk memakai pakaian kebangsaan walaupun kita sering melihatnya dalam sut.

 

Jadi tuan-tuan dan puan-puan,

 

Jika ada sebarang keraguan negara kita masih berpegang pada pemikiran penjajah, saya harap ini telah membuka mata kita.

 

Ini adalah kesimpulan pertama saya daripada ini.  Kami PASTI berada dalam kerangka pemikiran terjajah:

 

 Apabila kita memetik pemikiran pemimpin Kolonial.

 Ketika kita masih dibentuk oleh buku Kolonial (Dan kita kekurangan buku kita sendiri)

 Apabila kita memandang tinggi kepada pemimpin Kolonial. 

 Apabila remaja kita mengkagumi remaja dunia luar dan membelakangkan budaya mereka sendiri. 

 Apabila pemimpin kita tidak percaya bahawa budaya kita - teater kita, kesusasteraan kita, bahasa kita - adalah setanding, atau lebih baik, daripada seluruh dunia.

 Apabila di negara kita, kita lebih mengutamakan sistem pendidikan antarabangsa daripada universiti elit kita sendiri.

 

 Ia adalah satu perkara yang berbeza untuk kagum dengan dunia, berbanding dengan duniawi dan menggunakan pelajaran dan sastera dunia untuk kelebihan kita.

 

 Perbezaannya pastinya terletak pada asas yang kukuh dan jati diri.

 

Bersambung

 


 

Ninot Aziz merupakan penggiat seni dan kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Sabtu.   Emel : ninotaziz@gmail.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA

Portfolio Tags