Menjadi hos kepada Anwar Ibrahim di Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 10 February 2022

Menjadi hos kepada Anwar Ibrahim di Dubai

 

 

 

SELAMA saya duduk di rumah baru di Twar 3, rumah saya sentiasa dikunjungi ramai politikus, pemimpin pembangkang, ahli bisnes, korporat dan ahli akedemik.

 

Boleh dikatakan setiap minggu dengan rakan-rakan di Dubai memenuhi rumah dengan meninggalkan anak-anak untuk tidur dengan anak saya.

 

Pada 12 Jun 2008,  tiga pemimpin tertinggi  dengan tiga latar belakang, aura, karisma, pesona dan gaya berbeza berada di ruang tamu saya.

 

Orang ramai dengan ekspatriat Malaysia memenuhi hampir setiap inci bilik yang lebih besar daripada saiz gelanggang badminton.

 

Lebih ramai yang berdiri di luar dan mendengar melalui tingkap. Penuh dengan tetamu. Di luar dan di dalam penuh sesak.

 

Pada pengiraan saya, sekurang-kurangnya 150 ekspatriat Malaysia serta warga Mesir, Australia, Bosnia daripada pelbagai latar belakang dan peringkat umur telah mengharungi kesesakan lalu lintas malam Khamis dan Dubai untuk sampai ke vila saya.

 

Saya sebagai tuan rumah sibuk mengarahkan mereka yang bertanyakan arahan melalui telefon sambil cuba mendengar pemimpin-pemimpin ini.

 

Sehari sebelum itu, saya telah menyampaikan pesanan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui bekas peguamnya yang menemaninya dalam perjalanan itu, Saiful mengenai hasrat untuk menjemputnya bersama Tan Sri Khalid Ibrahim untuk satu majlis di rumah saya yang mana asalnya untuk Datuk Husam Musa sahaja. Jawapannya adalah positif.

 

Kemudian apabila Anwar dan Khalid tiba, saya memaksa diri untuk berada di lobi hotel pada pukul 5 pagi untuk mengesahkan kehadiran mereka.

 

Kemudian sekali lagi selepas bertemu mereka dimana saya membawa dua rakan, seorang bilionair tempatan yang berminat untuk melabur di Malaysia dan seorang Bosnia yang mempunyai hubungan baik yang kemudian mengaitkan Anwar dengan Dr Mustapha Ceric. Kemudian di bilik hotel, kedua-duanya berjanji bahawa mereka akan pasti berada di rumah saya.

 

Kehadiran Husam sebelum ini disahkan oleh Hasnol yang bekerja dengan Etisalat.

 

fudzail
Anwar Ibrahim (duduk tengah) bersama Husam Musa(kiri) dan Khalid Ibrahim di rumah penulis pada 2008.

 

 

Ketiga-tiga mereka tiba tepat pada masanya seperti yang dijadualkan dan itu adalah sesuatu yang baik untuk bermula. Mereka tiba di tempat yang dirancang dengan sangat menggembirakan orang ramai yang menunggu.

 

Malam musim panas bersuhu sederhana adalah sesi fotografi tanpa henti dengan orang sibuk bergambar.

 

Mula-mula mengambil kata-kata ialah Khalid yang terus memberikan laporan ringkasan 100 hari pertama beliau sebagai 'CEO' negeri Selangor.

 

Dalam kata-katanya sendiri, beliau menganggap rakyat sebagai pemegang kepentingannya dan beliau menganggap dirinya bertanggungjawab sebagai orang yang menerajui kepimpinan dan sebagai orang yang memegang amanah rakyat.

 

Beliau menekankan intipati nilai Pakatan Rakyat  iaitu meletakkan rakyat di tengah-tengah semua keputusan. Sebagai contoh, beliau menyebut pemberian air percuma sehingga jumlah penggunaan tertentu.

 

 

fudzail
Seramai 150 orang memenuhi dalam dan luar rumah penulis untuk mendengar ucapan Anwar pada 2008.

 

 

Ucapannya bergema dengan baik kepada penonton yang dapat mengaitkan dengan masa lalunya sebagai CEO PNB yang berdaya usaha. Semua orang bertepuk tangan kepadanya di akhir ucapannya.

 

Kesungguhan beliau untuk mentransformasikan Selangor demi kepentingan rakyat terserlah. Ada kalanya, kekecewaannya terhadap beberapa bagasi lama yang diwarisinya terserlah.

 

Tetapi apa yang akan berlegar-legar dalam fikiran ramai adalah semangat dan optimisme beliau yang secara peribadi saya rasa sangat menular.

 

Seterusnya berdiri Husam. Beliau segera mengingatkan hadirin bahawa salah satu resipi rahsia kejayaan Pakatan Rakyat adalah memfokuskan kepada persamaan antara DAP, PKR dan PAS.

 

Menurutnya, salah satu persamaannya ialah keinginan untuk meningkatkan ketelusan dan tadbir urus supaya rakyat akan menjadi penerima manfaat daripada segala keputusan dan tindakan.

 

Rakyat, dan bukan ahli kroni. Ucapan beliau ditenggelamkan buat sementara waktu dengan ucapan alu-aluan untuk Anwar apabila hadirin berdiri kemudian. Aura dan kehadiran Anwar membuatkan semua orang berdiri dan membentuk laluan.

 

 

fudzail
Penulis melayan Anwar, Khalid dan Husam menjamu selera di kediamannya di Dubai pada 2018.

 

 

Anwar adalah pemimpin Malaysia yang paling magnetik dan berkarisma yang pernah kita lihat. Tidak ada yang mendekati keupayaannya untuk menarik penonton.

 

Husam meneruskan ucapannya menyentuh isu-isu kepentingan negara seperti rizab minyak dan harga minyak, bekalan makanan dan harga makanan, dan gesaan agar semua yang hadir untuk terus menyokong Pakatan Rakyat dan idealogi bersama untuk berkhidmat kepada rakyat.

 

Anwar memulakan ucapannya dengan mengucapkan terima kasih kepada hadirin atas sokongan langsung dan tidak langsung ke arah kejayaan dalam PRU-12.

 

Bagi seorang lelaki yang telah disingkirkan dari kerusi terakhir kuasa  kemudian dihina, ditumbuk, dan dipenjarakan. Dia memaafkan masa lalu dengan hantunya yang terus mengejar.

 

Tumpuannya jelas tertumpu pada masa depan, dan lebih khusus tentang cara mengumpulkan tenaga perpaduan yang mencukupi untuk membentuk kerajaan Malaysia yang baharu.


 

fudzail

 


Dalam menjawab soalan, beliau menghuraikan tentang transformasi yang ingin dilihatnya di Malaysia baharu. Seolah-olah melukis gambar yang dinilai oleh tepukan gemuruh yang diterimanya pada penghujung capan.

 

Sesi soal jawab adalah panjang dan sukar. Penonton menggunakan peluang itu untuk melepaskan emosi mereka yang terbotol tentang banyak kelemahan kerajaan dan kelemahan dasar mereka.

 

Malah sebilangan kecil rakyat Malaysia dari Riyadh turut serta melalui teknologi siber secara langsung. Untuk kredit mereka, ketiga-tiga pemimpin dengan sabar menjawab semua soalan yang diajukan.

 

Bagi mereka yang tidak berada di sana, 150 orang yang berada di sana malam ini mungkin terdengar seperti jumlah yang kecil.

 

Walau bagaimanapun, bagi 150 yang berada di sana ia adalah malam permulaan yang baru. Ia adalah mesyuarat yang berjaya walaupun telah dianjurkan dalam banyak had dan sekatan.

 

Begitulah, rumah saya sentiasa dikunjungi pemimpin PKR, DAP dan PAS. Seorang demi seorang datang dan puluhan rakyat Malaysia di Dubai turut serta.

 

Oleh kerana pemimpin pembangkang tidak diterima oleh pejabat kerajaan di Dubai masa itu, rumah sayalah tempat bertemu. Boleh dikatakan rakyat Malaysia sokong pembangkang buat masa itu di Dubai.

 

Banyak kenangan di Al Twar 3 yang memberikan inspirasi pada kami sekeluarga untuk hidup dalam keharmonian keluarga Malaysia.

 

JANGAN LUPA MINGGU DEPAN DALAM KOLUM WAINUIOMATA: KUNJUNGAN DR HARUN DIN

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags