Mengenang jasa Saeed Ahmad Lootah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 30 September 2021

Mengenang jasa Saeed Ahmad Lootah

 

 

SEWAKTU saya sedang duduk berseorangan memikirkan tindakan seterusnya untuk Yusuf Islam, tiba-tiba ada panggilan telefon. Saya mengangkat telefon.

 

“Ini Saeed Ahmad Lootah, boleh bercakap dengan Yusuf Islam.” Dalam bahasa Arab.

 

Saya terkejut kerana nama itu cukup popular di Dubai sebagai dermawan, ahli dakwah, ahli ekonomi, korporat dan usahawan.

 

Saya terus menjawab. “Yusuf tiada di Dubai dan akan tiba seminggu lagi.”

 

“Tidak apa, siapa yang bercakap ini?” Saya memperkenalkan diri.

 

Dari panggilan telefon itu saya ke rumah dan pejabatnya menjadi rakan baik. Saeed Ahmad Lootah sukakan saya kerana seorang Melayu yang pertama beliau bertemu.

 

Hampir setiap petang saya bertemu Saeed di pejabatnya. Saeed memperkenalkan saya kepada seluruh keluarganya. Saya berbesar hati dan sering di pejabatnya untuk mendengar cerita beliau.

 

Beliau ada menghadiahkan bubu-bukunya pada saya dan menyuruh saya menterjemah. Saya telah terjemah tetapi sayangnya habis bersama komputer riba saya yang kini telah rosak.

 

Saeed dilahirkan di Dubai pada tahun 1923, dari keluarga yang berminat dalam bidang pengetahuan, perdagangan dan perniagaan.

 

Saeed  membina perniagaan  sendiri yang berkembang dari menjadi pelaut dan pedagang. Pada masa awalnya, menjadi seorang tutor, pengarang, ahli ekonomi, ahli bank, usahawan, ahli perniagaan dan pemimpin masyarakat yang berwawasan.

 

 

Saeed Ahmad Lootah
Saeed Ahmad Lootah

 

 

Saeed menubuhkan Dubai Islamic Bank, pemberi pinjaman Islam terbesar UAE, pada tahun 1975 untuk menyediakan alternatif yang mematuhi Syariah daripada perbankan konvensional.

 

Pada bulan Januari, DIB menyelesaikan pengambilalihan Al Noor Bank, dalam perjanjian yang akan mewujudkan salah satu bank Islam terbesar di dunia, dengan jumlah aset lebih dari Dh275 bilion.

 

Setelah mendapat pendidikan formal selama beberapa waktu, dia bergabung dengan perniagaan ayahnya, yang melibatkan banyak pelayaran laut dan padang pasir.

 

Ketika beliau semakin tua, cita-cita dan impiannya menjadi semakin luas, dan keperibadiannya semakin matang kerana kehadirannya yang tetap di majlis ayahnya di majlis tradisional.

 

Setelah mendapat bahagian dalam industri mutiara, beliau beralih ke perdagangan laut antara Teluk Arab dan pantai India dan Afrika. Pada pertengahan tahun 1950-an, beliau menubuhkan syarikat kontrak di Dubai dengan itu memulakan peranan dalam pembinaan.

 

Saeed juga telah menubuhkan sejumlah syarikat, organisasi dan pertubuhan, termasuk Dubai Consumer Cooperative.

 

Menyedari kepentingan terpenting dalam pendidikan, dan yakin bahawa sains adalah landasan terpenting untuk kemajuan dan perkembangan, beliau mendirikan Sekolah Pendidikan Islam pada tahun 1983, yang kurikulumnya menyediakan latihan vokasional pada tahap terakhir sehingga para lulusan dapat segera mengambil pekerjaan yang sesuai.

 

Kerana sifat konservatif masyarakat emiriah dan sangat memerlukan penjagaan kesihatan dan perkhidmatan perubatan terutama untuk wanita.

 

Sebagai pengiktirafan status wanita untuk merealisasikan cita-cita gadis-gadis yang ingin belajar perubatan dengan persekitaran yang konservatif, beliau menubuhkan Dubai Medical College for Girls pada tahun 1986.

 

 

wainuiomata

 

 

Suatu tindakan yang bertepatan dengan penubuhan oleh Universiti UAE Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan.

 

Walau bagaimanapun, beliau yang pertama pelopor untuk menerapkan sistem pendidikan perubatan yang menawarkan kurikulum yang lebih pendek.

 

Mengarah pada standard yang sama dengan mengurangkan jangka waktu pengajian menjadi hampir lima tahun melalui sistem pengajian intensif dengan cuti yang dipendekkan, sehingga dapat menjimatkan satu tahun untuk dikhaskan untuk program perubatan.

 

Pada tahun 1994, Kolej ini dilesenkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi dan Penyelidikan Ilmiah untuk mengajar perubatan manusia, sains dan pembedahan.

 

Lebih dari itu, Kementerian mengiktiraf ijazah yang ditawarkan oleh Kolej dan menganggapnya setaraf dengan ijazah awal universiti dalam bidang perubatan dan pembedahan.

 

Pada tahun 2000 Kolej ini mendapat pengiktirafan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

 

 

wainuiomata

 

 

Selama 18 tahun, 14 kumpulan telah lulus dari Dubai Medical College for Girls (550 doktor), sehingga membantu mengatasi kekurangan doktor wanita.

 

Empat puluh lulusan ini melanjutkan pelajaran di sekolah-sekolah berprestij di luar negara, dan memperoleh ijazah yang lebih tinggi.

 

Tahun 1992 menyaksikan lebih banyak penglibatan oleh  Saeed dalam bidang perubatan. Beliau menubuhkan Kolej Farmakologi pertama di Dubai. Kemudian beliau melancarkan Pusat Penyelidikan Alam Sekitar Dubai, Pusat Perubatan Khusus Dubai, dan Makmal Penyelidikan Perubatan untuk kawalan kesihatan dan penyelidikan mengenai ramuan perubatan dan perubatan Islam (Nabawi).

 

Pencapaian lain termasuk mendirikan rumah anak yatim, dan melancarkan Universiti Dunia Al-Lootah melalui Internet. Pada tahun 1999, Saeed diberi gelaran doktor kehormat dari Parkton University, Amerika Syarikat dan mendapat pelbagai kepujian dari negara-negara GCC.

 

Atas minatnya dalam sains, perubatan dan pendidikan, dan berdasarkan sumbangannya yang bervariasi dan tidak ternilai, Saeed Bin Ahmed Al-Lootah berhak mendapat Anugerah Hamdan kerana menghormati individu yang bekerja di bidang perubatan dan kesihatan.

 

Semangat untuk hidup dan kepatuhan  pada nilai-nilai teras pendidikan, kerjasama dan ekonomi, mendorong keinginan yang tidak berkesudahan untuk 'membuat sesuatu menjadi lebih baik' dengan memberdayakan orang untuk unggul dalam semua yang mereka lakukan.

 

Beliau menyedari keperluan membina rumah kekal dan menceburkan diri dalam pembinaan.

 

"Modalnya" pada masa itu adalah kemahiran, pengetahuan dan kerja kerasnya.

 

Saeed pernah berkata, "Perniagaan adalah pada dasarnya untuk melayani orang."

 

Saeed meletakkan asas SS Lootah Contracting Company sebagai usaha sama dengan saudaranya Sultan pada tahun 1956.

 

Dengan nilai-nilai pendidikan, kerjasama dan ekonomi yang kekal sebagai asas kerjanya, Saeed memulakan beberapa perniagaan sebagai serta usaha pendidikan dan penyelidikan yang tidak menguntungkan, dengan tujuan untuk melayani rakyat UAE.

 

SS Lootah Group mengatakan di laman webnya, "Berkat visi dan kepemimpinannya, usaha dalaman kami terus menunjukkan nilai-nilai unik yang melampaui manfaat fungsinya yang mewujudkan faedah ekonomi, sosial dan persekitaran yang lebih besar bagi orang-orang di UAE’’.

 

Saeed Bin Ahmed Al-Lootah meninggal dunia pada 28 Jun 2020, pada usia 97 tahun. – DagangNews.com

 

 

 

 

Portfolio Tags