Memahami persoalan MySejahtera dan syarikat MySJ, setakat ini | DagangNews Skip to main content

Memahami persoalan MySejahtera dan syarikat MySJ, setakat ini

MERREPAK oleh JOHARDY IBRAHIM

 

 

SELURUH perhatian kita tertumpu kepada penjelasan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin di Parlimen pada 31 Mac lalu mengenai MySejahtera iaitu status platform penjejakan COVID-19. 

 

Penjelasan beliau itu didorong oleh kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membangkitkan kebimbangan privasi data rakyat Malaysia menggunakan aplikasi MySejahtera, yang dikendalikan oleh MySJ Sdn Bhd, sebuah syarikat sendirian berhad.

 

Kebimbangan yang paling ketara ialah MySJ Sdn Bhd mempunyai hubungan dengan Entomo (dahulunya dikenali sebagai KPISoft), yang membangunkan aplikasi itu.

 

Walau bagaimanapun, kerajaan telah menafikan bahawa aplikasi itu telah dijual kepada sesiapa sahaja, dan bahawa data rakyat Malaysia berada dalam tangan yang selamat:

 

Pemahaman mudah ialah seperti dokumen Kad Pengenalan dan Pasport contohnya, kerja membuat kad dan buku diserahkan kepada pihak swasta tetapi data dijaga rapi oleh Kementerian Dalam Negeri. Senang nak faham.

 

Apa berlaku di MySJ?

Cuma pada masa yang sama, perhatian negara juga teralih pula kepada tindakan undang-undang oleh sesama anggota lembaga pengarah MySj sendiri. Tiada luar biasa dalam hal ini, melainkan ia difahami nilai jualan platform MySejahtera memang cukup tinggi, maka jadilah ia rebutan ramai.

 

Hasrat Budi selaku plaintif memfailkan saman pemula itu menerusi Tetuan Izral Partnership di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 24 Feb lepas telah menamakan Entomo Malaysia, Revolusi Asia, orang utama di dua syarikat itu, R. Raveenderen, Pengarah MYSJ iaitu Anuar Rozhan dan Tan Sri Shahril Shamsuddin serta MYSJ sebagai defendan pertama hingga keenam.

 

Hasrat Budi adalah subsidiari milik penuh Eco World Development Group Bhd yang dikuasai Tan Sri Liew Kee Sin.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pemegang saham MySJ memohon penyingkiran Shahril Shamsuddin, Anuar Rozhan sebagai pengarah

 

Bila diperhatikan nama-nama yang tertera pada saman pemula tersebut, bukan calang-calang orang yang memiliki syer di dalam MySj.

 

Nama anggota Lembaga Pengarah MySJ adalah:

1) Tan Sri Shahril Shamsuddin

Mungkin pengarah paling berprofil tinggi dalam senarai itu, Tan Sri Shahril Shamsuddin adalah satu daripada dua nama yang disebut oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam dakwaannya. Walaupun sudah melepaskan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Sapura Energy, beliau kekal sebagai pemegang saham syarikat itu, memiliki kepentingan tidak langsung sebanyak 12.94% (2.07 bilion saham).

Tan Sri Shahril Shamsuddin
                                  Tan Sri Shahril Shamsuddin

 

Untuk konteks, Sapura Energy ialah GLC (syarikat berkaitan kerajaan) yang mengalami kerugian terbesar yang pernah dialami oleh mana-mana GLC Malaysia dalam sejarah tahun lepas (RM8.9 bilion), dan kaitannya dengan bidang teknologi maklumat/perisian 'diragui' , menurut Anwar.

 

Selain itu, Tan Sri Shahril sendiri mempunyai resume yang cukup mengagumkan, membimbing Sapura Energy kepada pelbagai anugerah dan memperoleh beberapa untuk dirinya sendiri dalam proses itu, termasuk Legion d’Honneur 2007 dari Perancis dan Anugerah Ernst & Young Entrepreneur of the Year 2009.

 

2) Tan Sri Megat Najmuddin Dato’ Seri Dr Haji Megat Khas

Nama kedua yang disebut secara langsung oleh Anwar dalam dakwaannya, Tan Sri Dato’ Megat Najmuddin mendapati dirinya dalam radar Anwar kerana kedudukannya yang tinggi dalam UMNO sebelum ini, dan kini BERSATU. Secara kebetulan, Megat juga merupakan Pengerusi Sime Darby Plantation, sebuah lagi GLC.

Tan Sri Megat Najmuddin Dato’ Seri Dr Haji Megat Khas
                        Tan Sri Megat Najmuddin 

 


Dengan Ijazah Kepujian dalam Undang-undang dari Universiti Singapura, Megat pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kelana Jaya selama dua penggal (1986-1995), Presiden Persatuan Budak-budak Tua Kolej Melayu, dan Ahli Majlis perbandaran bagi kedua-dua MBPJ dan MPSJ selama 20 tahun.

 

3) Raveendren A/L Ramamoothie

Disifatkan oleh Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Amerika Syarikat sebagai 'usahawan bersiri' yang mengasaskan KPISoft pada 2008 dengan 4 rakan kongsi, Ravee ialah CEO E-Pedas (anak syarikat IT Safeguards Securicor), sebelum menjadi Pengarah Urusan firma perunding AN International.

 

Laman web Entomo menggambarkan beliau telah melakukan 'penyelidikan mendalam dalam subjek pengurusan prestasi selama dua dekad yang lalu', manakala LinkedInnya menyatakan beliau sebagai Presiden, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas Entomo.


 

Raveendren A/L Ramamoothie
Raveendren A/L Ramamoothie

 


Perlu diingatkan juga bahawa KPISoft/Entomo ialah syarikat yang berpangkalan di Singapura, dan Ravee disenaraikan sebagai berpangkalan di Singapura.

 

4) Anuar Rozhan

Jika nama itu kelihatan biasa kepada anda, pengasas bersama Entomo ini sebenarnya adalah abang kepada bekas CEO Astro Rohana Rozhan, yang baru-baru ini dipanggil oleh SPRM untuk membantu siasatan berhubung 1MDB.


 

Anuar Rozhan
             Anuar Rozhan

 


Beliau mempunyai 35 tahun pengalaman dalam pelbagai bidang di UK, Australia, dan Malaysia, termasuk Telekomunikasi, Minyak dan Gas, dan industri Automotif, tetapi kepakarannya adalah dalam perundingan dan HR, terutama dalam peranannya sebagai CEO dan Rakan Kongsi Urusan Institut Pengurusan Malaysia (MIM).

 

5) Tan Sri Liew Kee Sin

Bermula sebagai jurubank pada 1981, Tan Sri Liew Kee Sin menceburi bidang hartanah, mengasaskan syarikatnya sendiri dan kemudian menjadi CEO dan Presiden SP Setia, yang kemudiannya menerajui projek Stesen Janakuasa Battersea bernilai RM40 bilion di London pada 2012 di bawah pimpinan Liew.


 

Tan Sri Liew Kee Sin
                            Tan Sri Liew Kee Sin

 


Beliau meninggalkan SP Setia pada 2014, menyertai EcoWorld sebagai pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif, sebelum naik ke jawatan pengerusi eksekutif.

 

6) Datuk Heah Kok Boon

Beliau juga berkhidmat dalam Lembaga Pengarah EcoWorld sebagai Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan. Bermula dalam pengauditan di firma perakaunan antarabangsa KPMG, dan kemudian dalam kewangan korporat di Aseambankers Malaysia Sdn Bhd (kini Maybank Investment Bank Berhad).


 

Datuk Heah Kok Boon
                             Datuk Heah Kok Boon

 


Seperti Liew, Heah kemudiannya turut menyertai SP Setia, membina kerjaya yang cemerlang untuk dirinya di sana sebagai Ketua Hal Ehwal Korporat. Beliau meletak jawatan pada 2013 untuk menyertai EcoWorld, dan kini sedang menumpukan pada peranan eksekutifnya di syarikat itu.

 

Jual tetap jual MySejahtera, data milik kerajaan

Dan kita semakin banyak tanda-tanya mengenai MySejahtera. Ketika mula dibangunkan, khabarnya ia dibuat secara percuma sebagai berbakti kepada negara yang bergelut dengan pandemik ketika itu.

 

Ingat betapa liatnya kita hendak mengimbas QR MySejahtera di mana sahaja kita pergi, semasa pertama kali diperkenalkan pada tahun 2020. Sekarang sudah jadi kelaziman.

 

Memahami bahawa tiada apa di dunia ini percuma, kita cuba mendalami mengapa Kementerian Kesihatan bersedia membayar syarikat MySj untuk meneruskan platform MySejahtera.

 

Perkara yang menjadi isu utama ialah keselamatan data rakyat Malaysia dan harga melebihi RM300 juta.

 

Pelbagai laporan sudah disiarkan oleh banyak media mengenai keberadaan syarikat MySJ, malah nama bakal CEO dan CFO sudah didedahkan kedua-duanya pegawai MDEC. Menurut satu laporan portal berbahasa Inggeris, MDEC merupakan entiti utama di dalam jawatankuasa berunding dengan MySJ. 


 

merrepak

 


Apa yang kita faham setakat ini?

Berdasarkan saman pemula yang dokumennya boleh diperoleh orang awam, dan beberapa laporan penyiasatan terutama oleh portal kesihatan CodeBlue, boleh disimpulkan pada peringkat ini bahawa `tidak ada satu pihak yang seolah-olah memiliki segala-galanya MySejahtera'.

 

Menurut kumpulan pemikir bebas EMIR Research, dokumen undang-undang yang dilaporkan menunjukkan pembahagian "pemilikan" kepada tiga bahagian utama:

 

1. Pemilikan aplikasi MySejahtera: MySJ Sdn Bhd

Berdasarkan perjanjian penjualan saham pada 31 Dis 2020 antara pemegang saham MySJ, Entomo Malaysia ialah pemilik “semua hak, hak milik dan kepentingan, termasuk semua hak harta intelek (IP)” yang berkaitan dengan aplikasi MySejahtera (seperti yang dilaporkan oleh portal kesihatan CodeBlue).

 

Walau bagaimanapun, ia mungkin telah digantikan oleh perjanjian penjualan saham bertarikh 27 Ogos 2021 di mana berhubung dengan MySJ, perjanjian lesen perisian OEM antara Entomo Malaysia dan MySJ memberikan MySJ lesen eksklusif, sub-lesen dan kekal kepada aplikasi MySejahtera sebagai serta hak tidak eksklusif, tidak boleh dipindah milik, tidak boleh sublesenkan dan lesen kekal untuk menggunakan perisian KPISoft (juga berdasarkan laporan CodeBlue).

 

Dalam perjanjian penjualan saham yang sama, MySJ digambarkan sebagai "pemilik platform", mungkin merujuk kepada MySejahtera sebagai salah satu platform yang berjalan atau dibangunkan menggunakan perisian KPISoft.

 

2. Pemilikan data: Kerajaan Malaysia

Berdasarkan perjanjian penjualan saham pada 31 Dis 2020 antara pemegang saham MySJ, "tanda dagangan dan data yang dikumpul melalui operasi MySejahtera" telah dilaporkan sebagai dimiliki oleh Kerajaan Malaysia.

 

Juga, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mendedahkan bahawa "pemilikan semua data dan maklumat yang diperoleh melalui penggunaan aplikasi MySejahtera terletak sepenuhnya kepada Kerajaan".

 

Ini boleh menjadi sebahagian daripada terma dan syarat dalam perjanjian tanpa pendedahan (NDA) antara Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan KPISoft Malaysia Sdn Bhd (kini dikenali sebagai Entomo Malaysia Sdn Bhd) bertarikh 1 April 2020.

 

3. Pemilikan perisian KPISoft: Entomo Malaysia

Menurut perjanjian penjualan saham 27 Ogos 2021, Entomo ialah "pembangun dan pemilik sah dan benefisial bagi perisian KPISoft".

 

Berdasarkan perjanjian penjualan saham yang sama, MySJ “adalah dan hendaklah menjadi pemilik sah dan benefisial bagi semua hak, hak milik dan kepentingan dalam dan kepada penambahan, penambahbaikan, perubahan, pengubahsuaian, termasuk pengenalan baharu atau perubahan dalam ciri kepada aplikasi MySejahtera atau dibuat kepada perisian KPISoft untuk aplikasi MySejahtera, kecuali untuk hak, hak milik dan kepentingan dalam dan untuk perisian KPISoft dan tanda dagangannya hendaklah disimpan oleh Entomo” (berdasar laporan CodeBlue).

 

Walaupun kini terdapat gambaran yang lebih jelas mengenai pemilikan MySejahtera, masih belum jelas bagaimana pengasingan pemilikan ini dikendalikan di luar dokumen undang-undang, menurut EMIR Research.

 

“Sebagai contoh, dalam soal keselamatan dan integriti data, apakah maksud hak, tajuk dan kepentingan dalam perisian KPISoft dan tanda dagangannya apabila ia berkaitan dengan kebolehaksesan kepada aplikasi MySejahtera dan data?” tanya badan pemikir itu.


 

MySJ

 


Jun nanti kita akan tahu butiran

Perbicaraan saman MySJ yang dijadual pada Jun ini bakal memberitahu kita butiran keseluruhan perjanjian berkaitan, terutamanya klausa mengenai 'keselamatan', 'kerahsiaan', 'pemilikan data' dan 'kebolehcapaian'.

 

Dan ketika itu, kita akan dapat mengetahui butiran yang lebih halus seperti nama pihak yang ditakrifkan untuk dikawal di bawah kerahsiaan klausa dan akses data dan eksklusiviti, itu pun jika ada. 

 

Apa implikasi kes ini terhadap keselamatan data MySejahtera? Bila diteliti setakat ini, tidak ada apa-apa. Seperti disebut di atas, data rakyat Malaysia terjamin sama seperti data pasport dan kad pengenalan. – DagangNews.com

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kes saman syarikat bangunkan MySejahtera tidak jejaskan data dan maklumat - Khairy

 

 

 

MERREPAK adalah ruangan pojok Johardy Ibrahim, Pengarang DagangNews.com yang menyentuh mengenai apa sahaja yang mencuit jiwa perasaan seminggu ini atau yang menyebabkannya mendengar lagu True oleh Spandau Ballet berulang-ulang kali.
 
*Merrepak atau Krepak adalah dialek Melayu Sarawak bersamaan maksud `membebel'.