Kisah kedai buku Maghrudy's bermula di Dubai pada 1975 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 15 July 2021

Kisah kedai buku Maghrudy's bermula di Dubai pada 1975

 

 

SELAMA hampir setahun saya bekerja dengan dua peranan, untuk PCFC dan untuk Yusuf Islam. Kerja semakin banyak dengan PCFC terpaksa menyediakan laporan dan banyak keluar untuk menemuramah ramai pengurus di Dubai.

 

Bekerja bersaman Yusuf Islam dengan menjual kaset, CD lagu-lagu dan ceramah yang banyak selain menemani Yusuf untuk pelbagai tujuan. Hampir setiap bulan beliau datang ke Dubai dari London. Penjualan kaset dan CD cukup baik dengan banyak kedai mengambil stok. Antara Virgin, Magrudy’s dan kedai-kedai kecil yang banyak.

 

Saya berkenalan dengan bos Magrudy’s, Isobel Abulhoul. Magrudy’s antara kedai pendidikan Islam yang besar di Dubai. Anak Isobel, seorang pemuda dari perkahwinan Arab dan orang putih, mengambil alih dari ibu bapanya. Masa itu masih bujang kerana belum 30 tahun lagi umur.

 

Awalnya diasaskan oleh Isobel Abulhoul pada tahun 1975, Magrudy’s terus meraih kejayaan melalui 9 cawangannya.

 

Selain 60,000 buku, Magrudy’s menjual lebih daripada 8,000 mainan di semua cawangan Jumeirah. Bersama 60,000 keping alat tulis, kraftangan, dan pakaian seragam sekolah.

 

Semasa Isobel dan keluarganya membuka Magrudy, mereka memenuhi keperluan sebenar dalam masyarakat dengan menyediakan mainan pendidikan yang berkualiti. Isobel adalah seorang yang gemar membaca, jadi tidak menghairankan buku secara beransur-ansur menjadi lebih penting dan secara beransur-ansur mengambil lebih banyak ruang di dalam kedai. Magrudy’s secara beransur-ansur berkembang menjadi nama popular di negara itu.

 

Isobel memberikan beberapa faktor kejayaan di kedai buku miliknya iaitu pasukan kerjanya "mendengar pelanggan dan berusaha untuk mengadakan apa yang pelanggan mahukan".

 

Kenalan dalam komuniti pendidikan juga membantu dan dia meneruskan bahawa dia menyambut ibu bapa kembali dengan anak-anak mereka, yang pernah datang ke kedai semasa mereka kanak-kanak.

 

 

wainuiomata
Isobel menerima Anugerah Perintis daripada Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum pada 2016.

 

"Pada 1975, saya tidak tahu mengenai perniagaan dan runcit, tetapi Dubai adalah tempat yang sangat memaafkan, dan membiarkan saya melakukan kesilapan mengerikan dan entah bagaimana masih berjaya," kata Isobel.

 

"Saya selalu memikirkan Magrudy’s seperti kanak-kanak - yang sukar dan lalai, kadang-kadang dalam kesusahan, sering di sudut nakal, tetapi dengan semangat, kehangatan dan hati yang tidak dapat saya bantu selain menyukainya dan memeliharanya, dan mewah dengan banyak masa dan perhatian sejak tiga dekad yang lalu," katanya.

 

Abulhoul menyimpulkan: "Saya mempunyai lima anak dan anak keenam saya adalah Magrudy."

 

Magrudy’s mula dibuka untuk perniagaan pada 1975, dan dengan cepat menjadi tumpuan kehidupan Dubai. Pada mulanya menjual khusus hanya mainan pendidikan dan peralatan sekolah serta buku kanak-kanak menjadi sebahagian daripada tawaran pertama.

 

Didorong permintaan yang popular, kategori baru ditambahkan dengan cepat untuk ibu dan bayi, alat memasak, fiksyen dan sebagainya. 

 

Magrudy’s membuka kedai kedua untuk memuatkan semua buku, yang pada sekarang merupakan bahagian terbesar dalam perniagaan.

 

Walaupun Jumeirah (sebuah kawasan di Dubai) tetap menjadi "rumah rohani" Magrudy’s. Kedai itu masih dikunjungi oleh pelanggan yang sama yang berbelanja  sebagai anak-anak di tahun 70an dan 80an, kini kanak-kanak menjadi ibu bapa sendiri.

 

wainuiomata

 

Permintaan buku yang semakin meningkat di Dubai memungkinkan untuk mula membuka kedai baru.

 

Magrudy's juga telah membina bahagian pengedaran dan borong yang sangat baik, menyediakan akaun utama di UAE dan lebih jauh lagi. Ini adalah bahagian yang cepat berkembang dan penting dari strategi yang dirancang untuk kejayaan Magrudy’s yang berterusan.

 

Magrudy's kini sedang melaksanakan program francais yang menyatukan objektif strategiknya dengan minat calon francaisi di seluruh wilayah GCC.

 

Kini syarikat itu juga adalah pengedar untuk jenama terkemuka seperti Filofax, Roger la Borde, Paperblanks, Orchard Toys, Santoro Graphics dan Carte Blanche.

 

Menjadi perniagaan yang dikendalikan oleh keluarga dengan keperluan masyarakat setempat, buku-buku dilengkapi dengan pelbagai jenis kad, mainan, alat tulis, dan bahan seni & kraf yang sesuai untuk semua peringkat umur, serta pakaian sekolah yang dijual melalui rangkaian Jumeirah dan Al-Ittihad.

 

Magrudy’s juga aktif berusaha untuk mendorong membaca dalam kalangan warga negara dan penduduk, mengadakan kelab buku untuk orang dewasa dan kanak-kanak, menjemput penulis untuk menandatangani, dan bekerjasama dengan sekolah-sekolah tempatan untuk mempromosikan membaca sebagai jalan menuju pengetahuan.

 

wainuiomata
Kedai Magrudy's di Jumeirah yang dibuka pada 1978.

 

Magrudy’s membuka kedai keduanya di Jumeirah Beach Road pada 1978. Kini mempunyai lima kedai runcit di Dubai, satu di Abu Dhabi, satu di Al Ain, dua kedai buku universiti rasmi di New York University Abu Dhabi dan Zayed University Dubai, dan satu pusat sumber pendidikan.

 

Saya selalu bertemu dan minum kopi dengan Isobel dan anaknya untuk mengikuti perkembangan buku di mana saya adalah peminat buku. Banyak buku yang dibeli di Magrudy’s dengan keperluan untuk keluarga, hampir setiap minggu.

 

Itulah Magrudy’s, kedai buku yang banyak kenangan dan memori untuk saya di Dubai. 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 



 

Portfolio Tags