Hartanah kediaman di Al Furjan berdekatan Ekspo Dubai 2020 dijangka meroket | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 30 June 2022

Hartanah kediaman di Al Furjan berdekatan Ekspo Dubai 2020 dijangka meroket

 

 

PADA suatu ketika dalam kesibukan menjalankan prasarana telekomunikasi di projek hartanah Nakheel, saya dipanggil bermesyuarat untuk projek terbaharu.

 

Saya sudah biasa dengan kejutan lantas menghadiri mesyuarat dengan staf untuk penerangan. Masing-masing teruja dan ingin mengetahui lebih lanjut.

 

Projek bernama Al Furjan ialah kejiranan kelas atas, komuniti berpagar, dan pembangunan hartanah di daerah Jebel Ali, Dubai dengan Nakheel mengetuai pembangunan.

 

Fasa pertama projek itu, yang akan memberi tumpuan kepada perkampungan Timur dan Selatan, telah diumumkan pada September 2007 dan 800 vila dan rumah teresnya habis dijual dalam masa seminggu.

 

Al Furjan Pavilion, yang dibuka pada Disember 2016, menempatkan pasar raya Spinneys, 10 kedai makanan dan minuman, 24 kedai, klinik dan tempat letak kereta untuk lebih 300 kenderaan. Kompleks ini juga mempunyai hab sukan dan rekreasi dengan restoran, kolam renang, gelanggang sukan dan gim.

 

Pembinaan telah dihentikan pada tahun 2009 akibat kemalangan perumahan besar di Dubai tetapi memulakan semula semua projek jangka pendek menjelang akhir tahun.

 

Salah satu kelebihan terbesar tinggal di Al Furjan ialah infrastrukturnya. Kompleks ini mempunyai rangkaian jalan raya yang sangat baik untuk membolehkan akses mudah ke semua tarikan utama di Dubai, seperti Dubai Marina, Downtown Dubai, Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai, Lapangan Terbang Antarabangsa Al Maktoum dan banyak lagi.

 

Lokasi tersendiri kompleks ini menawarkan pelbagai jenis hartanah yang menarik terdiri daripada kedai, pangsapuri mewah, rumah bandar dan vila mewah untuk disewa dan dijual.

 

Kompleks ini dibahagikan dengan mudah kepada empat kawasan kejiranan terbilang yang seimbang indah dengan seni bina bandar dan ruang hijau semula jadi. Dibina untuk mencapai piawaian antarabangsa tertinggi, kompleks ini juga menawarkan hartanah pegangan bebas untuk ekspatriat di Dubai.

 

Pilihan kediaman yang tersedia termasuk lebih 300 pangsapuri yang terdiri daripada pelan lantai studio, 1, 2 dan 3 bilik tidur.


 

fudzail

 


Terdapat banyak hartanah kediaman di Al Furjan untuk dipilih. Kawasan ini sangat dikehendaki, tetapi melabur dalam hartanah adalah keputusan yang besar. Sama ada ingin membeli atau menyewa hartanah di kompleks mewah ini, adalah lebih baik untuk mengetahui kebaikan dan keburukan.

 

Sudah menjadi fitrah manusia untuk ingin berada di suatu tempat dan dengan komuniti seperti Al Furjan, merealisasikan keperluan ini menjadi lebih mudah.

 

Salah satu faedah terbesar Al Furjan ialah hakikat bahawa komuniti menawarkan taman awam, taman permainan, arena sukan, gim yang serba lengkap dan empat studio kecergasan untuk riadah dan kecergasan.

 

Juga boleh diakses oleh penduduk ialah kolam terkawal suhu yang berasingan untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Kesemua kemudahan ini memberi peluang besar kepada orang yang tinggal di Al Furjan untuk bergaul dan membina nilai komuniti.

 

Selain itu, komuniti berpagar mempunyai dua pusat komuniti yang mengadakan acara tetap yang boleh disertai oleh penduduk. Terdapat pusat aktiviti yang berasingan untuk kanak-kanak. Ia adalah tempat yang selamat di mana minda muda boleh meneroka dan menikmati pelbagai aktiviti hiburan.

 

Kehidupan di Al Furjan adalah selesa. Komuniti berpagar Al Furjan mempunyai empat subkomuniti yang berkongsi kemudahan kolektif di kawasan itu. Pavilion Al Furjan yang sibuk adalah tempat kebanyakan kemudahan ini tertumpu.

 

Terdapat sebuah masjid komuniti di Al Furjan West.


 

fudzail

 


Salah satu faedah terbesar tinggal di Al Furjan ialah sokongan dan keselesaan masyarakat yang bersatu padu. Tetapi yang lebih baik ialah lokasi yang ideal yang meletakkan anda berdekatan dengan semua yang anda perlukan atau mungkin perlukan.

 

Daripada pusat membeli-belah teratas di Dubai, Ibn Battuta Mall adalah yang paling dekat dengan kompleks itu.

 

Walaupun terdapat banyak faedah untuk berpindah ke Al Furjan, masih terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan apabila  memilih lokasi ini untuk rumah.

 

Komuniti menawarkan tempat letak kereta yang luas untuk semua penduduk.

 

Rangkaian jalan raya dan lebuh raya yang sangat baik menghubungkan komuniti ke seluruh Dubai menawarkan akses ke Stesen Metro Dubai. Stesen Metro terdekat memerlukan sekurang-kurangnya 30 minit berjalan kaki untuk sampai, yang mungkin menyusahkan mereka yang bergantung pada pengangkutan awam untuk perjalanan harian mereka.

 

Sebaliknya, kebanyakan penduduk Al Furjan memiliki kereta persendirian yang membantu mereka mengurangkan masa perjalanan mereka.

 

 

fudzail

 

fudzail

 


Dengan konsep pengangkutan awam yang hampir diabaikan dan kebanyakan orang mengembara dengan kereta mereka sendiri, mungkin terdapat sedikit kesesakan pada waktu puncak. Pembinaan metro di kawasan itu telah meningkatkan keadaan trafik buat sementara waktu.

 

Walau bagaimanapun, di sisi yang lebih cerah, isu trafik ini akan diselesaikan sebaik sahaja sambungan laluan Metro selesai.

 

Komuniti aneh ini sesuai untuk sesiapa sahaja yang mencari kemewahan dan kehidupan yang damai.

 

Semasa anda mempertimbangkan kebaikan dan keburukan Al Furjan, adalah penting untuk mengingati prospek pasaran masa depan untuk rantau ini.

 

Terletak berdekatan dengan tapak Ekspo Dubai 2020, harga untuk hartanah kediaman di Al Furjan dijangka meroket. Ini mungkin masa terbaik untuk melabur dalam pangsapuri dan vila di Al Furjan kerana kawasan itu akan menjadi popular setiap hari.

 

Agak jelas bahawa faedah tinggal di Al Furjan mengatasi kelemahannya dengan margin yang besar.


 

fudzail

 


Al Furjan adalah salah satu kawasan paling popular yang membenarkan pengambilan tanah pegangan bebas di Dubai.

 

Walau bagaimanapun, jika tiada yang sesuai untuk anda, pertimbangkan vila untuk disewa di Green Community. Sebagai alternatif, anda juga boleh menyemak imbas pangsapuri sewa di Discovery Gardens.

 

Projek Al Furjan adalah prasarana telekomunikasi ke 15 yang saya terlibat dan projek ini agak mudah kerana banyak vila dan pangsapuri.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah Karyawan Tamu di UniSZA dan telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINOIUMATA

Portfolio Tags