UAE mendorong warganegara sendiri untuk bekerja, elak bergantung ekspatriat | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 12 January 2023

UAE mendorong warganegara sendiri untuk bekerja, elak bergantung ekspatriat

 

 

DASAR Emiritasasi telah bermula sewaktu saya bekerja di UAE dimana saya bekerja dengan kerajaan Dubai telah mengambil anak muda Emirati sebagai pembantu. Waktu itu gaji Emirati hampir sama dengan gaji saya walau saya berjawatan pengurus.

 

Pada waktu ini perniagaan UAE yakin tentang prestasi dan rancangan pengambilan pekerja. Tetapi mereka perlu meneroka pelbagai strategi gaji dan ganjaran untuk menarik dan mengekalkan kakitangan utama.

 

Hampir separuh (47%) perniagaan telah meningkatkan pengambilan sejak awal 2022, dan 57% mengatakan prestasi syarikat  akan lebih baik daripada tahun lepas.

 

Dalam tempoh 12 bulan akan datang, satu pertiga (35%) firma merancang untuk mengembangkan tenaga kerja mereka, manakala 65% merancang untuk mengekalkan jumlah pekerja mereka. Tiada yang berkata mereka akan mengurangkan bilangan kakitangan.

 

Pelan pengambilan pekerja yang lebih kukuh dalam pasaran buruh yang ketat ini menyebabkan banyak firma mengalami masalah pengambilan, terutamanya untuk kemahiran tertentu. 60% firma mengatakan mereka menghadapi masalah menarik atau mengekalkan kakitangan dengan kemahiran digital, manakala 42% mengatakan perkara yang sama untuk peranan jualan. Peluang pertumbuhan yang lebih baik dan gaji yang lebih tinggi adalah dua sebab utama pekerja berhenti.

 

Banyak perniagaan UAE telah menyaksikan tahun 2022 yang kukuh dan optimistik tentang tahun 2023. Mereka bercita-cita tinggi untuk mengambil pekerja tetapi itu memberi tekanan tambahan untuk menarik dan mengekalkan bakat yang betul, dan pada kos yang sesuai.


 

wainuiomata

 


Tumpuan pasaran tertentu di sekitar peranan yang melibatkan kemahiran digital atau jualan. Untuk menarik kakitangan ke dalam peranan ini, atau malah hanya untuk mengekalkannya, firma perlu menolak tawaran gaji ke hujung gaji paling tinggi.

 

Meningkatkan gaji asas sahaja selalunya tidak mencukupi. Fleksibiliti tempat kerja yang lebih baik, lebih banyak pelaburan dalam peluang latihan, dan bonus yang disesuaikan serta pelan insentif semuanya mendapat laluan mereka ke dalam pakej keseluruhan yang ditawarkan oleh majikan.

 

Tahun ini satu pertiga daripada syarikat telah memperhalusi falsafah ganjaran mereka dengan menyesuaikan ganjaran kepada pelbagai segmen bakat mereka, dan dengan meluaskan spektrum alatan dan amalan yang digunakan untuk mengupah dan mengekalkan bakat yang diperlukan untuk perniagaan itu berjaya. Menjangkakan trend ini akan berterusan pada 2023 dan firma yang melakukan yang terbaik ialah mereka yang mendengar pendapat kakitangan mereka, memahami pasaran buruh dan benar-benar memperhalusi tawaran mereka untuk menonjol dalam pasaran pekerjaan yang sibuk.”

 

Kementerian Sumber Manusia dan Emiratisasi UAE (MoHRE) mengumumkan matlamatnya untuk meningkatkan kadar pekerja Emirati sebanyak 2 peratus dalam syarikat sektor swasta yang mempunyai lebih daripada 50 pekerja, adalah bersyarat untuk menggaji mereka dalam pekerjaan mahir. Tahun ini Emiratisasi ialah satu inisiatif oleh kerajaan UAE untuk menggaji warganya dengan cara yang bermakna dan cekap dalam sektor awam dan swasta.

 

Warga Emirat dengan ijazah universiti yang bekerja di sektor swasta kini akan menerima tambah nilai gaji bulanan Dh7,000, naik daripada Dh5,000 pada masa ini.  Perubahan itu diumumkan pada mesyuarat 500 pemimpin kanan kerajaan.

 

Bayarannya ialah Dh6,000 untuk pemegang diploma dan Dh5,000 untuk lepasan sekolah menengah. Langkah itu direka untuk menarik lebih ramai warga Emirat daripada pekerjaan kerajaan, di mana gaji cenderung lebih tinggi.

 

Tidak dinafikan bahawa meningkatkan tahap Emiritasi akan mencerminkan secara positif ekonomi negara. Gabungan lebih besar Emirati dan bakat asing akan memberikan sektor swasta tahap fleksibiliti yang lebih tinggi dan peluang yang lebih besar untuk menghadapi cabaran global dan tempatan.


 

wainuiomata

 


Selama bertahun-tahun, kerajaan telah cuba meningkatkan bilangan warga Emirat yang bekerja untuk syarikat swasta. Waktu kerja dan gaji sektor awam secara tradisinya lebih menarik, dan ramai warga UAE berasa lebih selesa dalam perkhidmatan awam.

 

Menjelang 2026, kerajaan menjangkakan 10 peratus daripada purata tenaga kerja adalah Emirati.

 

Syarikat yang berdaftar di zon bebas, seperti Dubai Media City dan Pusat Kewangan Antarabangsa Dubai, dikecualikan daripada kuota tetapi digalakkan untuk mengupah warga UAE.

 

31 Disember 2022 adalah hari terakhir untuk syarikat mencapai kuota awal 2 peratus.

 

Dengan pekerja asing membentuk sebahagian besar pekerjaan sektor swasta di UAE, ekonomi kedua terbesar Teluk itu mahu meningkatkan peluang untuk rakyatnya sendiri.

 

UAE  seperti negara Teluk Arab yang kaya dengan minyak sering menggunakan sektor awam sebagai tapak pekerjaan untuk warganya.

 

Ramai mencapai tahap mempunyai kepelbagaian di kalangan Emirati dari segi set kemahiran dan kepakaran. Sektor awam tidak lagi dapat menampung ramai daripada bakat tersebut.

 

Hanya 12 peratus daripada lebih sembilan juta penduduk negara itu adalah warga UAE, dengan lebih 90 peratus pekerjaan sektor swasta diambil oleh warga asing.


 

wainuiomata

 


Tahun 2023 firma yang mempunyai lebih 50 pekerja yang gagal mengisi dua peratus pekerjaan mahir mereka dengan Emiratis berdepan denda.

 

Itu telah mencetuskan dorongan pengambilan pekerja, dengan perekrut mencatatkan banyak kekosongan daripada syarikat, kebanyakannya tidak akan dapat memenuhi sasaran.

 

Cara yang lebih mampan ialah memastikan ekonomi terus menyerap, melatih dan bekerjasama dengan Emirati.

 

Sebahagian daripada trend yang lebih luas dengan UAE menyertai dorongan yang lebih besar di Teluk untuk mengubah dinamik hubungan negara-masyarakat dan menjauhkan rakyat daripada pekerjaan kerajaan.

 

Lebih 14,000 warga Emirat telah memasuki pasaran pekerjaan pada 2022, dengan purata 100 mencari pekerjaan setiap hari.

 

Kerajaan UAE juga mengumumkan skim sokongan gaji yang menyediakan Emirati dalam sektor swasta tambahan sehingga AED 7,000 jika gaji bulanan kurang daripada AED 30,000.

 

Tiada gaji minimum negara untuk Emirati, tetapi di Sharjah, salah satu daripada tujuh emirat, mereka berhak mendapat minimum bulanan AED 25,000.


 

wainuiomata

 


Pada 2022, UAE mempunyai KDNK per kapita lebih daripada $47,000, lebih tinggi daripada Britain dan Perancis. UAE mempunyai salah satu kadar pengangguran terendah di Timur Tengah, tetapi data tentang pengangguran di seluruh negara di kalangan Emirati tidak tersedia secara umum.

 

Di hab kewangan UAE Dubai, pengangguran Emirati meningkat daripada 2.5 peratus pada 2012 kepada 4.2 peratus pada 2019.

 

Ketidakpuasan hati telah memuncak, terutamanya selepas undang-undang yang mengehadkan pemilikan asing ke atas firma pada 49 peratus dibatalkan tahun lepas.

 

Pada masa lalu, warga Emirat yang tidak berminat untuk menyertai sektor swasta mempunyai pilihan untuk menunggu pekerjaan sektor awam, memulakan perniagaan mereka sendiri, atau menjadi rakan kongsi tempatan 51 peratus dalam perniagaan.

 

Pada tahun 2023, syarikat-syarikat di UAE mengutamakan pekerja, terutamanya peringkat rendah, dengan kebolehan untuk menjalankan pelbagai tugas dan yang boleh bekerjasama dan mengatur masa mereka dengan berkesan untuk mencapai matlamat.

 

Amalan kerja yang produktif kini mendapat permintaan dalam persekitaran kerja hari ini dan beberapa peranan melibatkan multitasking dalam pengurusan pertengahan atasan, pemasaran, perancangan acara, pentadbiran, pengurusan projek, kejururawatan dan sebagainya.

 

Walaupun UAE telah mengambil langkah besar dalam peralihan kepada budaya kerja yang lebih fleksibel dibantu oleh langkah kerja-dari-rumah yang dipercepatkan oleh COVID-19, namun, banyak peranan yang membolehkan kerja-dari-rumah mendapati sukar untuk mencari keseimbangan.

 

Konsep burnout bukanlah perkara biasa di UAE kerana kadar kerja tidak sepantas di bahagian lain di dunia.


 

parafrasa

 


Malangnya bagi kebanyakan organisasi, terdapat ketidakseimbangan beban kerja yang diperuntukkan kepada jabatan kerana pemimpin perniagaan dan jabatan HR tidak menjalankan analisis mendalam tentang proses, tanggungjawab peranan dan output yang dijangkakan. Sentiasa mengesyorkan agar firma terlebih dahulu memetakan perkara yang diperlukan sebelum menggantikan peranan.

 

Syarikat telah menggunakan kerja hibrid, set-up kerja jauh dan lain-lain untuk mengurangkan keletihan dan mengimbangi kerja pekerja dan kehidupan sosial telah diperkenalkan.

 

Begitulah di UAE yang berkembang maju dengan ramai rakyat Malaysia menuju kerana brain drain telah memuncak dengan gaji lebih tinggi dan kehidupan jauh lebih baik.

 

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

Portfolio Tags