Skim BNPL mungkin akibatkan pengguna berisiko lebih tinggi untuk berbelanja di luar kemampuan - BNM | DagangNews Skip to main content

Skim BNPL mungkin akibatkan pengguna berisiko lebih tinggi untuk berbelanja di luar kemampuan - BNM

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Mac - Skim beli sekarang bayar kemudian (BNPL), yang berkembang pada kadar yang lebih sederhana pada 2022 di tengah-tengah permintaan pelanggan yang semakin berkurangan, terus menyasarkan segmen isi rumah Malaysia, dengan majoriti pengguna adalah lebih muda dan peminjam pendapatan lebih rendah.

 

Kira-kira 44% pengguna BNPL berumur antara 18 dan 30 tahun.

 

Lebih daripada 80% pengguna BNPL adalah berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan, dan oleh itu lebih terdedah kepada tekanan kewangan.

 

“Akses yang agak mudah kepada kemudahan BNPL mungkin meletakkan pengguna pada risiko yang lebih tinggi untuk berbelanja di luar kemampuan mereka, tanpa mengambil kira keupayaan mereka untuk membayar balik jumlah pinjaman penuh dengan segera,” kata BNM dalam laporan Kajian Semula Ekonomi dan Monetari dan Kajian Kestabilan Kewangan 2022 hari ini.

 

Memandangkan kekurangan ketelusan terhadap yuran dan caj, terutamanya caj pembayaran lewat dan yuran pemprosesan yang dikenakan di bawah skim ini, pengguna juga mungkin tidak mengetahui jumlah amaun yang perlu dibayar balik.

 

Bukti anekdot dalam kalangan pemain BNPL yang lebih besar yang terpilih menunjukkan peningkatan trend pembayaran balik yang tidak dijawab, menunjukkan bahawa risiko sedemikian mungkin meningkat.

 

Bahagian pengguna BNPL dengan bayaran tertunggak pada suku keempat 2022 (4Q2022) berada pada 17%, berbanding 14% pada 2Q2022 dan 7% pada 4Q2021.

 

Bank pusat itu menambah bahawa risiko kestabilan kewangan yang dikaitkan dengan skim BNPL kekal terhad, kerana pendedahan BNPL menyumbang hanya 0.05% daripada jumlah hutang isi rumah.

 

“Namun begitu, bank menyedari risiko kelakuan yang BNPL timbulkan kepada pengguna, dan telah mengambil langkah untuk mengurangkannya bagi skim BNPL yang ditawarkan oleh entiti yang dikawal selia oleh bank,” kata BNM.

 

Ini termasuk memerlukan institusi kewangan berlesen (bank dan institusi kewangan pembangunan yang ditetapkan) dan pengeluar e-wang yang diluluskan untuk mematuhi piawaian pinjaman bertanggungjawab sedia ada untuk skim BNPL yang ditawarkan.

 

Kementerian Kewangan, bank pusat dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia kekal komited untuk mempercepatkan pembentangan Akta Kredit Pengguna yang dicadangkan, menurut laporan itu.

 

“Apabila digubal, penyedia kredit bukan bank seperti penyedia BNPL akan dikehendaki mematuhi piawaian kehematan dan kelakuan yang berkaitan.

 

“Selain daripada menggalakkan persaingan yang sama antara bank dan penyedia BNPL bukan bank, usaha berterusan ini bertujuan untuk memberikan tahap perlindungan yang sama kepada pengguna kewangan berhubung dengan skim BNPL, tanpa mengira penyedia yang mereka berurusan,” kata BNM.

 

Usaha ini juga akan membantu mengurangkan risiko daripada terkumpulnya hutang yang berlebihan dalam kalangan peminjam yang lebih muda dan berpendapatan rendah, tambahnya. - DagangNews.com