SC mohon perisytiharan mahkamah larang Kumpulan ACE ambil alih Apex Equity | DagangNews Skip to main content

SC mohon perisytiharan mahkamah larang Kumpulan ACE ambil alih Apex Equity

KUALA LUMPUR 2 Dis - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) memohon pengisytiharan mahkamah bahawa firma broker Apex Securities Sdn Bhd, anak syarikat Apex Equity Holdings Bhd telah melanggar undang-undang sekuriti.

 

Suruhanjaya itu juga mendakwa ACE Holdings Bhd, yang merupakan sebahagian daripada Kumpulan ACE, telah terlibat secara sedar dalam pelanggaran itu.

 

SC sebelum ini telah meminta ACE untuk keluar dari Apex Equity di tengah-tengah cadangan penggabungan antara Apex Equity dan Mercury Securities Bhd. Penggabungan itu telah dibatalkan pada April 2021, dan ACE kekal sebagai pemegang saham sejak itu.

 

Dalam pemakluman di Bursa Malaysia, Apex Equity berkata SC mendakwa Apex Securities melanggar undang-undang sekuriti "kerana ACE telah menjadi pengawal Apex Securities, apabila ACE bukan orang yang layak dan sesuai" untuk berbuat demikian.

 

Suruhanjaya itu memohon perintah mahkamah untuk tidak membenarkan ACE daripada menjadi pengawal, bukan sahaja Apex Securities, tetapi mana-mana pemegang lesen perkhidmatan pasaran modal (CMSL). Ia juga mahu ACE mengeluarkan pengarah dan kakitangan pengurusan kanan yang berkaitan daripada Apex Equity dan Apex Securities.

 

 

apex

 

 

Kumpulan ACE memegang 14.98% ekuiti di dalam Apex Equity melalui ACE Credit (M) Sdn Bhd. Kumpulan ACE dikawal oleh Datuk Calvin Choong Chee Meng, yang dilantik sebagai pengarah urusan Apex Equity tahun ini.

 

Menurut Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan, pengawal pemegang CMSL mengawal 15% syarikat, atau mempunyai kuasa untuk melantik majoriti pengarah syarikat, atau mempunyai kuasa untuk melaksanakan keputusan dalam perniagaan.

 

The Edge melaporkan pada Ogos bahawa sekurang-kurangnya tiga daripada tujuh pengarah Apex Equity pada masa itu dikaitkan dengan Kumpulan ACE, termasuk Choong, Datuk Celine Leong Wai Leng, dan Lim Kok Eng.

 

Daripada empat pengarah Apex Equity yang lain yang tidak dikaitkan dengan ACE, hanya tiga yang kekal. Yang keempat — pengerusi bukan eksekutif Apex Equity Datuk Ahmad Redza Abdullah — meletak jawatan pada 22 Sept, menurut pemfailan syarikat.

 

Dilaporkan bahawa bantahan SC ke atas ACE berpunca daripada pelanggaran peraturan sekuriti sebelum ini oleh ACE Holdings, yang telah menyebabkan pengawal selia mengecam yang kedua dan melarangnya daripada aktiviti pengumpulan dana.

 

Writ saman dan pernyataan tuntutan SC bertarikh 29 Nov dikeluarkan kepada Apex Equity, Apex Securities dan 11 yang lain melalui firma guaman Tetuan Lim Chee Wee Partnership.

 

Perkara itu telah ditetapkan untuk pengurusan kes pada 12 Dis. Apex Equity berkata ia sedang mendapatkan nasihat undang-undang "dan akan bersungguh-sungguh mempertahankan" kes itu.

 

Saham Apex Equity susut dua sen atau 2.04% kepada 96 sen pada Khamis, memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM205.02 juta. Setakat ini, kaunter susut 12.73%. - DagangNews.com