Risiko politik masih membelenggu pasaran saham, kata UOB Kay Hian Research | DagangNews Skip to main content

Risiko politik masih membelenggu pasaran saham, kata UOB Kay Hian Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Nov - Walaupun harapan besar disandarkan pada perjalanan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk merapatkan jurang negara dan menangani cabaran sosio-ekonomi struktur, pelabur diingatkan bahawa pasaran modal perlu menilai terlebih dahulu keupayaan Perdana Menteri Malaysia (PM) ke-10 untuk meraih sokongan di Parlimen sambil membentuk Kabinet yang kukuh dan disegani.

 

Ketua UOB Kay Hian Research, Vincent Khoo berkata, sehingga negara mencapai kestabilan politik yang munasabah, FBM KLCI berkemungkinan akan menguasai penilaian 'sub-optimum', dan boleh ditutup di bawah purata sejarah untuk tahun kedua berturut-turut pada 2022.

 

Dalam nota strategi hari ini, beliau berkata, UOB Kay Hian menjangkakan Perikatan Nasional (PN) akan kekal sebagai pakatan pembangkang yang menggerunkan, terutamanya dengan rakan pakatan PAS yang muncul parti dengan kerusi parlimen terbanyak (49) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) baru-baru ini.

 

“Parti Islam PAS juga telah memenangi negeri Perlis, menambah portfolio negeri-negeri utara/pantai (Kelantan, Kedah, Terengganu) dan meluaskan kehadirannya ke Pahang. PN boleh menguasai Pahang dan Perak sekiranya PH tidak bekerjasama dengan BN di negeri-negeri itu,” kata UOB Kay Hian Research.

 

“PN dijangka mencabar Anwar dengan menggunakan undi tidak percaya di Parlimen pada 19 Dis.”

 

Melangkah ke hadapan, firma penyelidikan telah menaik taraf sektor `dosa' yang terjejas sebelum ini kepada "overweight" sekali lagi.

 

"Memandangkan kemunculan kerajaan perpaduan telah menghilangkan kebimbangan sektor dosa terjejas oleh peraturan keras, pelabur akan menumpukan semula pada prospek pertumbuhan yang menjanjikan dan penilaian tertekan bagi saham perjudian dan kilang bir," unjuran firma penyelidikan itu.

 

“Bagaimanapun, kami menjadi lebih neutral pada saham NFO (pengendali ramalan nombor) memandangkan kekurangan pertumbuhan selepas 2023, dan hasil dividen prospektif tinggi mereka (7%) mungkin tidak cukup menilai semula saham itu.”

 

 

Vincent Khoo
               Vincent Khoo

 

 

UOB Kay Hian Research juga telah "memotong sementara" sasaran FBM KLCI akhir 2022 kepada 1,550 daripada 1,585 (akhir 2023: 1,640) walaupun "secara positif, kami terus menjangkakan FBM KLCI akan meningkat ke arah penghujung tahun untuk menyertai semula. aliran meningkat ekuiti global apabila inflasi teras AS berkurangan”.

 

Bloomberg melaporkan bahawa ringgit melonjak pagi ini, menjadikan mata wang itu berprestasi terbaik di rantau ini untuk hari kedua berikutan pelantikan Anwar sebagai PM baharu Malaysia.

 

Mata wang tempatan meningkat sebanyak 0.9% berbanding dolar AS kepada 4.4542, tahap paling kukuh sejak pertengahan Ogos. Mata wang itu melonjak sebanyak 1.8% selepas pelantikan Anwar pada semalam (24 Nov), keuntungan sehari terbesar sejak Mac 2016. – DagangNews.com